Practica asanelor în yoga tibetană. Diferența dintre asanele din Yoga Indiana și asane din Yoga Tibetana. Skip to main content
tibetan-yantra-pictura-panza

Tradiția Vajrayana (în special în cea mai veche școală - Nyingma) și Yundrung Bon au propriile metode de practică asana (multe dintre asane sunt aceleași ca și în hatha yoga indian) și alte tipuri de lucru cu corpul, care uneori amintesc de qigong sau chiar „sărituri” complexe de wushu. Un nume general pentru aceste practici este „Tsa Lung” unde „tsa” înseamnă canale subtile, iar „lung” - energie, prana. Scopul practicii și mișcărilor din asana de este de a curăța canalele energetice și de a câștiga controlul asupra pranei, de a fi capabil să o introducă în canalul central (apare aici o analogie directă cu Hatha Yoga Pradipika) care duce la autorealizare – iluminare. O trăsătură distinctivă a acestor practici este că toate asanele sunt realizate dinamic, legate între ele cu anumite secvențe; performanța asana este sincronizată cu respirația și, în unele cazuri, este însoțită de kumbhaka (o pauză în respirație). Din yoga indiană, Ashtanga Vinyasa sistematizată de Sri T. Krishnamacharya este cea mai asemănătoare cu stilul tibetan de yoga. Există un fapt curios: guru-ul său, Ram Mohan Brahmachari, trăia și preda pe teritoriul Tibetului, într-un district rece, lângă lacul Manasarovar, un loc sacru de pelerinaj atât pentru Shaivists indieni, cât și pentru adepții budismului tibetan și Bon.

Citește și: Interviu exclusiv Yogasat, Tenpa Yungdrung Rinpoche: “Natura de Buddha exista in interiorul tuturor oamenilor, tuturor fiintelor vii, inclusiv al animalelor”

Există două stiluri de practici similare cunoscute pe scară largă printre discipolii lamasilor tibetani din vest. Primul este „Yantra Yoga”, oferit de Namkhai Norbu Rinpoche, un profesor modern remarcabil de tradiție Dzogchen. Al doilea este „Trul Khor” oferit de Tenzin Wangyal Rinpoche, un maestru al tradiției Bon. Este interesant faptul că exercițiile „Cinci perle tibetane” menționate în cartea lui Christopher Kelhem, precum și cele din cartea lui Peter Kelder (numită „Cinci tibetani”), care pretind ca ar fi tibetane, nu sunt recunoscute de lamasii budisti ca stiluri autentice de yoga tibetană. Originea acestor date aparține unor teozofi din prima jumătate a secolului XX. Ei nu menționează nimic distinct despre linia acestor practici. Probabil că este doar un fragment scos dintr-un complex văzut undeva în est.

Citește și prima parte:Yoga tibetană. Diferența dintre Yoga Indiană și Yoga Tibetană.

Fabio Andrico, un profesor de renume al Yantra Yoga din linia lui Namkhai Norbu, spune: „este ciudat faptul că unele dintre aceste cinci mișcări, în special una, sunt similare cu una dintre cele opt mișcări din Yantra Yoga, dar se fac fără cunoștințe despre integrarea respirației și mișcării, care este un punct fundamental în practica yantra ”.

Image
Fabio-Andrico-yoga-asane
* Fabio Andrico

Fabio Andrico a devenit discipol al lui Namkhai Norbu în 1977. Înainte a studiat Hatha Yoga în India sub îndrumarea B.K.S Iyengar. Când i s-a cerut să compare Yantra și Hatha Yoga, Andrico a spus că yoga tibetană poate fi diferită: există diferite descendențe în Tibet, precum și diferite școli și tradiții ale Hatha Yoga. „Dar, în general, principala diferență este că Yantra Yoga se caracterizează printr-o succesiune continuă de mișcări, în timp ce Hatha Yoga pune un accent mare pe formele statice. În Yantra Yoga nu fixezi asana mult timp - asana este doar un moment dintr-o succesiune de mișcări operate de ritmul respirator și aplicarea unuia dintre cele cinci tipuri de reținere a respirației ”.

Citește și: Krishnamacharya și discipolii săi

Image
Trul-Khor – 108-mișcari-desen-panza
*Trul Khor – 108 mișcari

Yantra Yoga și Trul Khor.

În tradiția indiană, yantra se referă de obicei la o practică de contemplare a desenelor mistice - yantras, dar în contextul actual, corpul unui practicant devine un yantra, schimbăndu-și pozițiile în timpul practicii.

Namkhai Norbu Rinpoche oferă Yantra Yoga care a fost predat de Mahasiddha Vairochana, un maestru budist și discipol al lui Guru Padmasambhava (secolul al VIII-lea) care judecând după numele său a avut origine indiană.

Scopul practicii este realizarea uniunii corpului, energiei și minții. Vairochana a descris acest sistem de instruire în „Tantra Unirii Soarelui și Lunii” (tantra dintr-un ciclu de tantre Anuttara, „Nyida Khajor” în tibetană). În limba sanscrită: uniunea este yoga, soarele este ha și luna este tha. Apoi, numele textului sună ca „Hatha Yoga Tantra” care sugerează o legătură profundă între tradițiile indiene și tibetane.

În yantra yoga se pune un accent deosebit pe respirație. Există nouă tipuri de respirație (inclusiv analogi la respirația „yoghină completă”, ujjayi etc.) și cinci tipuri de respirație. Sunt studiate foarte atent și treptat. La început respirația este numărată prin pocnitul din degete, apoi se bazează pe senzațiile interne. Practica începe cu exerciții auxiliare pentru încălzirea articulațiilor, acestea amintesc de sukshma vyayamas (vezi aici) de la școala indiană din Dhirendra Brahmachari și apoi se execută secvențe asana într-un flux sau „yantras”.

Citește și: Hatha yoga, de la A la Z

Fiecare yantra este o scurtă secvență formată din șapte asane realizate într-un flux și strict coordonate cu un anumit ritm de respirație. Yantra începe cu o inhalație și de obicei are o kumbhaka (apnee) la mijlocul unui set complex de asane. Există cinci grupuri de yantre care corespund unui nivel de practică și fiecare grup are cinci yantre de bază (douăzeci și cinci de yantre de bază în total). Fiecare yantra de bază are încă două variante cu dificultăți crescânde de performanță. Deci, în total, 75 de yantre. Există, de asemenea, șapte practici finale - yantras speciale, îndeplinite în padmasana (există și câteva exerciții speciale pentru padmasana care antrenează abilitatea de a face „lotus” fără ajutorul mâinilor).

Image
Mahasiddha-Vairochana- desen-secolul VII
*Mahasiddha Vairochana (secolul VII)

În 1982, în Italia, Namkhai Norbu a publicat cartea despre Yantra Yoga din tradiția Vairochana în limba tibetană („Yantra Yoga: The Tibetan Yoga of Movement”). Include text original de Vairochana și comentarii ale autorului. Textul tibetan conține 108 exerciții de Yantra Yoga. În 1988 Oliver Leick, discipol al lui Namkhai Norbu din Austria, a publicat cartea „Yantra Yoga: The Tibetan Yoga of Movement” în limba engleză, care se bazează pe comentariile profesorului său. Cartea include prima parte a Yantra Yoga - o introducere constând în 24 de exerciții și diverse tipuri de tehnici de respirație. Conform tradiției tibetane de oferire a învățăturii, ambele cărți sunt disponibile numai pentru discipolii care au primit inițierea de la Namkhai Norbu. Din când în când, vine în Europa și SUA pentru a organiza retrageri și, de obicei, în cadrul acestor retrageri există cursuri despre Yantra Yoga pentru începători și experți, conduse de Fabio Andrico.

Image
Namkhai-Norbu
*Namkhai Norbu

Cuvântul tibetan „phrul khor” înseamnă literalmente „mișcare”. Este numele general al tuturor asanelor dinamice de lucru cu corpul, dar vom folosi acest termen pentru a denumi stilul de yoga predat de Tenzin Wangyal, un maestru al tradiției Bon.

„Phrul khor” înseamnă „o roată magică”, spune Alehandro Cheol-Raich, profesor al acestui stil de yoga din Occident. El a studiat secvența celor șapte „cercuri” care conține 38 de mișcări, în mănăstirea Triten Norbutse Bon din Katmandu (Nepal) și mai târziu a putut verifica toate mișcările comparându-le cu textul tibetan original, împreună cu profesorul său, Tenzin Wangyal Rinpoche. Această practică conține mișcări viguroase (și chiar sărituri) în asane, adesea însoțite de kumbhaka. Există, de asemenea, un set complex care se face în poziție șezând, include mișcări „rotative” ale mâinilor și picioarelor practicate împreună cu reținerea respirației și însoțite de vizualizarea a cinci charka de bază, culori și elemente corespunzătoare acestora (vânt, foc, apă, pământ, eter). Acestea se fac pentru a purifica și a umple acești centrii energetici cu prana. Unele exerciții în Bon phrul khor amintesc de tehnicile din Kundalini yoga indiană (de exemplu, există un set complex aproape identic cu maha-vedha și o mulțime de exerciții în padmasana).

Citește și: Bandhas sau tehnici de trezire Kundalini. Partea I

Image
Tenzin-Wangyal

*Tenzin Wangyal

Nu există nicio carte specială dedicată acestui subiect (cu excepția tantrelor originale în limbile tibetane care nu pot fi „descifrate” în mod adecvat fără pregătirea tradițională). Tenzin Wangyal a vizitat Europa de mai multe ori desfășurând workshopuri și retreaturi. Locuiește în SUA și predă la Institutul său Ligmincha Bon.

Va urma.

Namaste!

Primește săptămânal informații inedite și interesante despre practica și știința Yoga.
Abonează-te aici la newsletter-ul săptămânal.

 

Comenteaza cu Facebook