Importanța Aghora Mantra în shivaismul kashmirian
In mitologia shivaismului kashmirian se spune că dincolo de infinitatea eternității, când nu exista Timp, Śiva (divinitatea supremă) era cufundat într-un Vid fără dimensiuni și era mulțumit să fie singur, pentru Sine și în Sine.
Natura Sa era similară cu Tăcerea Supremă, Parā-Vāk, plină de libertatea absolută a Svātantrya Śakti, prima etapă a creației, o energie nediferențiată, forța din care apar toate energiile. Prima creație a svātantrya a fost energia voinței (icchā śakti).
Într-un moment atemporal, o mișcare Vimarśa a avut loc în liniștea Prakāśa și astfel, timpul, spațiul și universurile au ieșit din El. Prakāśa, lumina necreată a conștientizării, esența lui Śiva, avea funcția de a lumina, de a manifesta, natura sa fiind „aprecierea de sine” (vimarśa) sau, reflectarea asupra sinelui.
Citește și: sistemul-trika-chintesenta-non-dualista-shivaismului-kashmirian
La începutul satyuga, Śiva a apărut sub forma Svacchandanātha, avatar cu cinci capete și optsprezece brațe, simboluri ale celor optsprezece tattvas, care s-au manifestat prin cele cinci mari energii ale sale:
- Cit śakti – toată conștiința; a dat naștere unui element, manas-tattva, elementul minții.
- Ānanda śakti – toată fericirea; a dat naștere elementelor buddhi și ahaṁkāra, elementele intelectului și ego-ului.
- Icchā śakti – toată voința; a dat naștere celor cinci vāyu ale corpului, prāṇa, apāna, samāna, udāna și vyāna.
- Jñāna śakti – toată cunoașterea; a dat naștere jñānendriyas - cele cinci simțuri ale cunoașterii: mirosul (ghrāṇa), gustul (jihvā), atingerea (tvak), vederea (cakṣuḥ) și auzul (śrotra).
- Kriyā śakti – toată acțiunea; a dat naștere celor cinci elemente de acțiune, karmendriyas
Aceste cinci energii au apărut în cele cinci guri ale Sale, care sunt cunoscute ca: Īśāna, Tatpuruṣa, Sadyojāta, Vāmadeva și Aghora, aceste cinci energii au primit sarcina de a ilumina universul (anugraha) prin cele cinci acțiuni ale lui Śiva: creație, protecție, distrugere, ascundere și revelare.
Cele optsprezece brațe ale lui Śiva, sub forma Svacchandanātha, sunt create de acesta pentru protecția aspirantului, dar pentru a primi această protecție, acesta trebuie să respecte disciplina divină (yamas și niyamas). Astfel, Śiva sub forma Svacchandanātha, prin Harul Său, se va dezvălui pe Sine.
Iśvara-praṇidhāna este niyama supremă. Înseamnă dragoste și devotament față de Divinitate. Dacă iubirea este sinceră și necondiționată, El ni se va descoperi și ne va purifica cu cele optsprezece brațe ale Lui și ne va ajuta să intrăm în tărâmul Conștiinței Divine.
अघोरेभ्योऽथ घोरेभ्यो घोरघोरतरीभ्यश्च ।
सर्वतः शर्व सर्वेभ्यो नमस्ते रुद्ररूपेभ्यः ॥
aghorebhyo tha ghorebhyo ghoraghoratarībhyaśca /
sarvataḥ śarva sarvebhyo namaste rudrarūpebhyaḥ //
O, Shiva! Tu singur te transformi în toate formele, în formele puterilor lui Rudra ca Aghorā - energia iluminatoare și înălțătoare, Ghoratarī – energia întunecata care trage în jos și Ghorā - energia care fixează, nici în ridicare, nici în coborâre.
Energiile Aghorā funcționează astfel încât ne conduc la conștiința Divină imediat, chiar fără fără a avea această dorință, prin harul śāmhava.
Energiile Ghoratarī ne duc in jos în toate acțiunile, fie ele spirituale sau nu. Atunci când dorim să intrăm în starea fericită a conștiinței Divine, obținem intrarea într-o stare absolut degradată.
Energiile Ghorā; ne fac să așteptam, chiar si atunci când dorim să cunoaștem natura conștiinței Divine. „Nu te grăbi, doar așteaptă, când va veni momentul, o vei primi.”
Și acest triplu mod de acțiune vine din acele trei energii care erau situate în conștiința divină. Cit śakti va produce energiile aghorās, icchā śakti va produce energiile ghorā și jñāna śakti va produce energiile ghoratarī.
Prin aceasta mantra, aspirantul invocă curajul și determinarea, care îl vor ajuta să depășească obstacolele, cultivându-i o atitudine lipsită de frică în depășirea provocărilor vieții. Repetiția mantrei întărește concentrarea minții, canalizând energia și obținerea clarității, necesară rezolvării problemelor. Vibrația puternică a mantrei asigura protecție împotriva influențelor negative, inclusiv a gândurilor și emoțiilor negative.
Surse: Lakshmanjoo academy, vedadhara.com