Succesoare a lui Swami Muktananda și actualul lider spiritual al tradiției fondate de el - Siddha Yoga, Gurumayi Chidvilasananda este un Guru contemporan prolific, cu mii de adepți în toată lumea. Începând cu anii ‘90 numeroase celebrități au vizitat ashram-urile din India și din New York devenind adepții ei – precum Meg Ryan, Melanie Griffith, Isabella Rossellini, Diana Ross, Lisa Kudrow.
Ghidată de învățăturile maestrului său și a altor maeștri perfecți, de o disciplină de neclintit și de puritatea inimii, Swami Chidvilasananda a condus organizația Siddha Yoga și a extins-o, făcând învățăturile sale cunoscute adepților din toată lumea și inspirând căutătorii autentici în practica realizării Sinelui.
Preluarea conducerii Siddha Yoga de către Swami Chidvilasananda împreună cu fratele ei mai mic, Swami Nityananda a reprezentat o perioadă delicată pentru organizație, plină de controverse și tulburari – maestrul său, Muktananda fusese acuzat de încălcarea jurământului de castitate, mai mulți swami demisionau din organizație, iar la nici trei ani de la preluarea conducerii, fratele părăseste calea Siddha Yoga, renunțând la statutul său de calugar Siddha Yoga și co-guru, al organizației, după ce va recunoaște încălcarea jurământului castității.
De-a lungul anilor, Swami Chidvilasananda a ținut discursuri și a condus mii de programe peste tot în lume (America de Nord, Europa, Australia, Japonia și Mexic), cu precădere în cele două mari centre de meditație Siddha Yoga: Shree Muktananda Ashram în South Fallburg, New York și Gurudev Siddha Peeth în Ganeshpuri, Maharashtra, India.
Katherine Wessinger, doctorandă și profesor în istoria religiilor, observa că poziția lui Swami Chidvilasananda este „remarcabilă prin faptul că ea combină carisma dragostei ei extatice pentru Dumnezeu (acest lucru este evident când cântă numele Lui) cu autoritatea instituțională de a fi fost inițiată ca sannyasin (călugăr) și de a fi desemnată Guru într-o descendență a maeștrilor (în Siddha Yoga).” Swami Radhananda, călugăr aparținând descendenței Yasodhara Yoga, pe linia lui Swami Shivananda va afirma despre Gurumayi că „te inspiră să Îl dorești pe Dumnezeu sau să vrei acea stare. (..) Ar trebui să o întâlnești. Te poate trezi într-o clipă.”
Călătoria spirituală a lui Swami Chidvilasananda (născută Malti Shetty în Mangalore, în 1955) a început când ea avea doar cinci ani. Părinții ei, ambii devoți ai lui Swami Muktananda, au dus-o la respectatul ashram Gurudev Siddha Peeth din Ganeshpuri într-un weekend, unde a avut prima experiență cu învățăturile Siddha Yoga. În ultimele luni din viață ale lui Bhagavan Nityananda, Muktananda o va duce pe mica Malti la maestru său pentru darshan (binecuvântare).
Swami Chidvilasananda va fi inițiată de Swami Muktananda la vârsta de 14 ani, iar înainte de a împlini 18 ani se va muta în ashram ca discipol al lui.
Împărtășind experiența inițierii, Swami Chidvilasananda va afirma: La un moment dat în timpul pattābhisheka, ceremonia în timpul căreia Baba Muktananda mi-a transmis puterea descendenței sale, el a șoptit So’ham (Eu sunt El) și Aham Brahmāsmi (Eu sunt din Brahman), în urechea mea. (..) Am transcens instantaneu corpul și am devenit conștientă că toate distincțiile, de tipul interior – exterior, sunt false. Totul era identic; ceea ce era în mine era și în afara mea. Mintea mea a devenit complet goală. Exista doar conștiința pulsatorie „Eu sunt Acela”, însoțită de o mare beatitudine și lumină. Când mintea mea a început să funcționeze iar, tot ce putea gândi era „Ce este Baba? Cine este această ființă care arată atât de obișnuit, dar are capacitatea de a transmite o astfel de experiență, la voință?” Știam fără îndoială că mantra era Dumnezeu. Nu am experimentat niciodată o forță atât de puternică, dar în același timp atât de liniștitoare.
La vârsta de 19 ani, Gurumayi va deveni traducătorul oficial în limba engleză și îl va însoți pe Muktananda în cel de-al doilea și cel de-al treilea turneu prin lume pentru transmiterea învățăturii Siddha Yoga.
Citește și: Swami Muktananda – eliberarea prin Graţia Divină
În 1982, la 27 de ani, Chidvilasananda a fost inițiată ca sannyasin în ordinul Sarasvati și va primi numele Swami Chidvilasananda, sau beatitudinea jocului conștiinței, iar mai târziu va fi cunoscută ca Gurumayi – cea absorbită sau cufundată în Guru. În același an, înainte de intrarea sa în mahasamadhi, Guru-ul ei, Swami Muktananda o va desemna oficial drept unul dintre succesorii săi.
Prin învățătura sa, Swami Chidvilasananda încurajează și inspiră căutătorii spirituali să folosească cu chibzuință timpul acestei vieți pentru a descoperi divinitatea care se află în centrul ființei lor și pentru a permite ca bucuria acestei descoperiri să pătrundă în lume: Ca și căutător, este esențial pentru tine să îți amintești că te afli pe o cale spirituală. E imperativ ca tu să știi că ești în căutarea libertății. Este vital să ai minte faptul că vrei să devii Ființa supremă. Cum vei obține acest scop? Trebuie să profiți de puterea momentului prezent.
Așa cum observă Swami Shantanada, discipolul lui Muktananda și apoi al lui Gurumayi, inima este o temă centrală în toate învățăturile lui Gurumayi. În literatura sanscrită tradițională, hrdaya (inima) reprezintă centrul, ceea ce este esențial. În mesajele sale, Gurumayi utilizează termenul în toate înțelesurile sale – în anumite locuri, ea vorbește despre inimă ca centru al sentimentelor, gândurilor, senzațiilor, amintirilor și impresiilor din trecut – în acest sens vorbește despre purificarea inimii: Pentru a-ți schimba atitudinea, pentru a simți că totul în viața ta este sublim, inima ta trebuie să fie complet purificată în focul grației.
Totodată, Gurumayi vorbește despre inimă ca Sinele esențial al ființei noastre, lumina divinității prezentă în întreaga creație. În acest sens, inima este imaculată, eternă și plină de beatitudine. Singurul scop al practicii spirituale (sadhana), spune ea, este să devii întemeiat în acest Sine înalt, în inimă: Când percepi lumina propriei Inimi care pătrunde întregul univers, trăiești experiența Unității. Mintea este atât de fascinată de această splendoare divină încât tot ce își dorește este să își plece capul în semn de uimire și să urmeze porunca Domnului. Experiența aceasta nu te părăsește niciodată. Oriunde mergi, este cu tine.
Pentru ca învățăturile Guru-lui să rezide permanent în mintea discipolului și să strălucească în integritatea acțiunilor lui, percepția asupra naturii noastre esențiale trebuie purificată și extinsă. Această transformare are loc în urma efortului personal și cu ajutorul grației maestrului.
Citește și: /importanta-meditatiei-realizarea-sinelui
Siddha Yoga se concentrează pe trezirea energiei kundalini interioare - a grației - prin meditație, cântări devoționale, contemplare, studiu și seva. Trezirea energiei spirituale sprijină efortul căutătorului de a avansa pe calea spirituală și îl ghidează spre lumina care este însăși Sinele său.
Siddha Yoga învață că nu se poate atinge cea mai înaltă realizare fără kripa (harul) guru-ului. Așa cum afirmă Swami Chidvilasananda, Siddha Yoga este yoga grației, a bogăției harului Maestrului. În mod liber și spontan această grație pătrunde în viețile căutătorilor. Însă pentru ca grația Guru-lui să se desfășoare deplin, e necesar ca aspirantul să întreprindă un efort sincer de a obține scopul căutării sale spirituale.
Grația urmează efortul. Odată primită inițierea (shaktipat) de la Guru, energia spirituală desfășoară procesul interior de purificare și dezvăluie intuiția nouă asupra a ceea ce suntem cu adevărat. În final, este grația cea care dizolvă iluzia separării noastre de Sinele divin. Însă sadhana căutătorului este indispensabilă.
Practicile Siddha Yoga sunt menite să ajute discipolii „să-și atingă și să-și extindă starea mistică interioară, până când, în timp, se întemeiază în yoga sau în unitatea cu Dumnezeu”.
Pentru a avea constanță în practică, Gurumayi îndeamnă căutătorul să cultive virtuțile magnifice – echilibrul minții, entuziasmul, curajul, determinarea și iubirea. Practicarea fiecărei virtuți duce la ceea ce înțelepții filosofiei Shivaite numesc pratyabhijna – recunoașterea divinității în interiorul nostru și experimentarea divinității în întreaga creație.
Citește și: utpaladeva-eliberarea-prin-re-cunoastere
În mesajul său Siddha Yoga pentru anul 2003, Gurumayi descrie esența viziunii sale pentru toate ființele umane: Cu adevărat, darul vieții trebuie recunoscut și nu trebuie luat de-a gata sub nicio formă. De ce este viața atât de prețioasă? În filosofia Siddha Yoga, recunoaștem faptul că în această viață, ca ființe umane avem o rară oportunitate. Putem transforma o percepție comună asupra universului într-o viziune extraordinară. A fi pe această planetă și a percepe universul dintr-o perspectivă divină este semnul unei inimi iluminate. A face ca această viziune să aibă cea mai înaltă întrebuințare, în cel mai bun mod cu putință este cea mai mare datorie a unei ființe umane.
Swami Chidvilasananda inspiră căutătorul veritabil să îmbrățișeze yoga disciplinei; singura care te va face suficient de rezistent pentru a face față a ceea ce trebuie să înduri, să aspiri la ceea ce este demn de aspirat, să tânjești după ceea ce este demn de căutat și să renunți la toate lucrurile superficiale care trebuie abandonate: În sadhana, trebuie să înveți la ce să renunți și de ce să te ții, și când. Renunțarea nu înseamnă să lași lucrurile materiale, să renunți la prieteni, la familie, confort sau datoriile vieții. Renunțarea e modul în care îți echilibrezi mintea. (..) Trebuie să îți educi mintea să se detașeze de gânduri, concepte, opinii, bârfă, fantezii și imaginație inutilă. (Să se detașeze) De fascinația răufăcătorilor. De apetitul de a vedea oameni mari târâți prin noroaie. La aceste lucruri trebuie mintea să renunțe.
Trebuie astfel să fii determinat și vigilent în practica ta spirituală: să asculți în permanență de învățăturile maeștrilor, să contempli adevărurile mărețe pe care le auzi de la ei, să meditezi la înțelesul profund al acestor învățături și să traduci acest înțeles în acțiunile tale de zi cu zi. Iar odată ce intri în Inimă, îți faci o promisiune ție să trăiești o viață de dharma, o viață dedicată celei mai înalte datorii.
Circumstanțele în care Swami Chidvilasananda conduce Siddha Yoga în prezent diferă de cele în care a fost condusă de maestrul ei, Swami Muktananda. De-alungul anilor, popularitatea Siddha Yoga a devenit din ce în ce mai crescută, iar așa cum observa vice președintele executiv al Fundației SYDA, oamenii au început să vină în ashram pentru motivele greșite. De pildă, turiștii veaneau să ia masa la restaurantele de 5 stele inexistente ale ashram-ului.
Cele două ashram-uri, din India și New York deveniseră suprapopulate – sub nicio formă un loc propice interiorizării, meditației și realizării practicii spirituale. Au fost impuse noi reguli pentru a permite celor cu adevărat interesați de eliberarea spirituală să practice în liniște și intimitate.
De peste 40 de ani de când a devenit liderul tradiției Siddha Yoga, Gurumayi și-a dedicat întreaga viață învățăturii Siddha Yoga și facilitării ca toți cei care o întâlnesc să aibă experiența autentică a Adevărului. Proiectele caritabile lansate de ea la Fundația SYDA au îmbunătățit viața a mii de oameni. În 1997 a inițiat Institutul de Cercetare Indologică Muktabodha – peste 300 de scripturi care ar fi fost altfel pierdute au fost salvate și păstrate și multe au fost făcute publice, disponibile căutătorilor spirituali din întreaga lume, prin intermediul librăriei digitale Muktabodha. Dincolo de toate controversele care au planat asupra fundației și de fascinația din jurul Siddha Yoga, cauzată de trezirea energiei spirituale (kundalini) în mod spontan în prezența unui Guru Siddha, mesajul Siddha Yoga a rămas neschimbat, iar prin viața, ghidarea și învățăturile ei, Gurumayi onorează viziunea maestrului său – aceea de a vedea divinitatea în fiecare suflet pe care îl întâlnești și de a te închina cu respect și iubire divinității din fiecare persoana:
Onorează-ți Sinele. Venerează-ți Sinele. Meditează asupra Sinelui tău. Dumnezeu sălășluiește în tine ca Tine.
Surse: siddhayoga.org, hinduismtoday.com, yogapedia.com, Wikipedia.org
Chidvilasananda, Swami, Sādhanā of the heart: a collection of talks on spiritual life, South Fallsburg, NY: Syda Foundation, 2006, archive.org.
Chidvilasananda, Swami, Remembrance, South Fallsburg, N.Y.: SYDA Foundation, 1998, archive.org.