De la cultul fizicului la Yoga folosită ca forma de terapie Skip to main content
yoghin-istoria-yoga

Consolidarea mândriei naționale

Mișcarea de cultură fizică internațională, cu promisiunea unei noi masculinități și unui statut național prin îmbunătățirea propriului fizic, a avut o rezonanță aparte în India colonială.

Lord Baden-Powell a descris îndatorirea colonială din India Britanică drept „acea lucrare măreață de dezvoltare individuală fizică și spirituală, a unui popor slab” (Sen, 2004). O astfel de retorică a degenerării culturale, morale și fizice fusese interiorizată de populațiile autohtone după secole de stăpânire colonială și un sistem educațional anglicizat.

Pe măsură ce mișcarea de independență a luat amploare în India colonială, a devenit un subiect de mândrie națională să se prezinte corpurile bărbaților din India la fel de puternice și capabile să conteste stăpânirea colonială. Dezvoltarea fizică a devenit o expresie a puterii și a rezistenței culturale. Astfel, a apărut o mișcare de cultură fizică modernă, în care au fost încorporate atât stiluri tradiționale cât și metodele globale ale mișcării internaționale.

Profesorul Rajratna Manikrao care a predat atletismul, exercițiile paramilitare și artele marțiale tradiționale, a pus bazele mișcării militante Vayam Mandirs (Templul Corpului). Aceasta și-a propus să producă o potențială „armată de bărbați puternici, bine pregătiți, care în final vor contesta stăpânirea britanică” (Mark Singleton).

Alături de Iyer și alții, Manikrao a fost responsabil pentru proliferarea akharas-urilor tradiționale (săli de sport în care se predau lupte), locuri care au promovat un amestec de exerciții fizice atât tradiționale cât și moderne. Aceste akharas au servit adesea ca centre de dezbateri politice, unde practica Yoga a devenit un pretext pentru antrenamentul în arte marțiale și rezistență - o evocare conștientă a ascetului yoghin militant din trecut.

Yoga folosită ca terapie modernă

Jaganath Gune s-a antrenat de tânăr într-unul dintre templele Vayam Mandirs. Principalul său influent a fost ascetul yoghin Sri Madhavadas (1798–1921), un bengalez care a renunțat la avocatură și a fondat un ashram în Gujarat.

Gune s-a alăturat ashramului timp de doi ani, adoptând numele Kuvalayananda, iar acolo a învățat și a practicat o formă de Hatha Yoga care recomanda asane, kriyas și pranayama pentru probleme medicale.

În 1921, Kuvalayananda a combinat ce a învățat de la Madhavadas cu cercetarea științifică pentru a crea un centru de cercetare Yoga la Lonavla, la marginea Bombay (acum Mumbai).

Image

El și cercetătorii săi au studiat efectele fiziologice ale asanelor, pranayama, kriyas și bandhas pentru a dezvolta o practică terapeutică de Yoga. Rezultatele lor au fost publicate în jurnalul institutului numit Yoga-Mimansa, un amestec de recenzie științifică și manual ilustrat de yoga. Prin promovarea științei, Kuvalayananda a conferit Yoga un statut mai important în lumea modernă.

Un alt tânăr influențat de Madhavadas, Yogendra (născut Maribhai Desai), crescut în clasa de mijloc din Bombay, a practicat luptele și fitness-ul în adolescență, obținând porecla de „Mr. Muscle-man”. Spre stupoarea tatălui său, a renunțat la studiile universitare și s-a alăturat ashram-ului lui Madhavadas.

Doi ani mai târziu, Yogendra s-a întors la Bombay și a înființat The Yoga Institute, un loc care a avut la bază sănătatea și vindecarea. Clasele de mijloc Bombay erau deja familiarizate cu sistemele de cultură fizică internațională, cum ar fi gimnastica suedeză și au văzut relansarea Yoga posturală tot în același mod - ca o „cură fizică” benefică pentru sănătate și fitness.

Bazându-se pe succesul său din Bombay, Yogendra a decis să calce pe urmele inovatorului de Yoga Vivekananda și să-și ducă tehnica în America. În cei patru ani în America a promovat Yoga ca formă de terapie, oferind prelegeri și demonstrații. Până în 1920, a strâns suficient sprijin pentru a înființa American Yoga Institute, care a funcționat ca sanatoriu și a atras comunitatea de medicină alternativă. Harvey Kellogg - medicul inventator al cerealelor pentru micul dejun - a fost printre susținătorii săi.

„Reabilitarea” Hatha Yoga

Yoga lui Yogendra a fost o formă estompată și modernizată de Hatha Yoga, concepută în special pentru clasele de mijloc ca activitate de sănătate și fitness.

La fel ca Vivekananda, a fost dornic să se distanțeze de imaginea rău-famată a yoghinului „sălbatic”. Dar spre deosebire de Vivekananda, care a respins Yoga fizică în totalitate, Yogendra a transformat Hatha Yoga într-o practică rațională, domestică, care ar putea duce în cele din urmă la „bunăstare fizică, armonie mentală și dezvoltare morală”.

El a văzut Yoga ca o practică holistică cu o tradiție străveche și a respins Surya Namaskar. Surya Namaskar sau mătănii la soare - o formă de gimnastică anexată venerării soarelui, amestecate accidental cu Yoga posturală de către persoane neinformate”, a insistat el.

Yoga intră într-o nouă eră

Kuvalayananda a acceptat Surya Namaskar: programa Kuvalayananda a Comitetului de Educație Fizică de la Bombay, are un capitol dedicat „exercițiilor individuale, dands, baithaks, namaskars și asane” (Mark Singleton).

În acest capitol, namaskars sunt distincte de asane, dar ambele sunt clasificate ca antrenamente fizice. Secvența Surya Namaskar pe care o prezintă este o serie de posturi, descrisă drept Ashtang dand, probabil în referire la o poziție existentă cunoscută sub numele de Ashtanga namaskara, în care opt părți ale corpului ating pământul simultan. În această perioadă, Surya Namaskar nu este recunoscut ca o secvență de asane ale Yoga, dar, la fel ca Yoga, a fost inclusă în categoria culturii fizice.

La sfârșitul anilor 1930, toate elementele Yoga modernă au fost prezente în India colonială: tehnicile fizice moderne și tradiționale, metodele terapeutice pentru sănătate și bunăstare fizică, rădăcinile spirituale și mistice străvechi care au atras deopotrivă orientaliști și adepți ai New Age din occident și naționaliști din orient.

Toate aceste elemente au fost incluse în ceea ce a fost descris drept inițiativa Yoga globală, școala de yoga Mysore.

Va urma!

 

Primește săptămânal informații inedite și interesante despre practica și știința Yoga.

Abonează-te aici la newsletter-ul săptămânal.

Comenteaza cu Facebook