Patanjali, după ce în ca discutat în capitolul 1 și 2 din Yoga Sutra despre Samadhi, obiectivul Yoga și diverse mijloace pentru a-l atinge, în Capitolul III descrie puterile mistice care pot fi atinse prin practică. În tradiția yoghină aceste puteri sunt denumite siddhi.
Citește: Puterile oculte în practica Yoga – partea 1
Aceste puteri vin la Sadhaka (practicant) fără să le caute. Siddhi-urile vin ca un produs secundar al practicii corecte care deschide portalurile de transformare.
Patanjali descrie aici 8 siddhi speciale (Astha siddhis)
1- anima = a deveni la fel de mic ca un atom
2- maxima = a crește în mărime
3- laghima = a deveni ușor
4- garima = a deveni greu
5- prapti = puterea de a domina și de a obține ceea ce se dorește
6- prakamya = libertatea de voință și realizarea dorințelor
7- isatva = supremația asupra tuturor
8- vasitva = puterea de a subjuga pe oricine sau orice
Patanjali ne face atenți de faptul că aceste puteri ne arată că suntem pe calea corectă, însă dacă rămânem în interiorul lor provoacă dezastru și haos. Atașamentul și suferința, ceea ce se numește „urmărirea balaurului” va fi viitorul tău în cazul în care Siddhi-ul va seduce mintea.
În acest capitol al Yoga Sutrelor sunt enumerate aproximativ 25 de siddhi. De asemnea, este greu de identificat câte siddhi-uri se pot manifesta, deoarece abilitățile pot fi interpretate în moduri diferite.
Toate siddhi-urile pot fi însă împărțite în variații pe trei clase de bază:
1. Controlul excepțional minte-corp
2. Clarviziunea, capacitatea de a dobândi cunoștințe nelegate de constrângerile obișnuite ale spațiului sau timpului și fără utilizarea simțurilor obișnuite; include precognitia si telepatia
3. Telechinestezia sau interacțiunea minte-materie, capacitatea minții de a influența direct materia
Cincisprezece dintre siddhi se încadrează în categoria clarviziunii, patru se încadrează în categoria psihokinezei și șase în controlul corpului minții. Siddhi-urile enumerate aici sunt în ordinea în care apar în Yoga Sutras:
PADA III. Sutra 16. (Aceasta va fi abreviată ca III.16 în sutrele succesive.) Cunoașterea trecutului, prezentului și viitorului, rezultat din samyana prin natura schimbării. Aceasta este clarviziune în timp, denumită în mod obișnuit precogniție - când informațiile obținute provin din viitor sau retrocogniție dacă provine din trecut (și nu este pur și simplu memorie).
Siddhi III.17. Cunoașterea semnificației sunetelor produse de toate ființele, rezultate din samyana prin „a treia ureche”, sau conceptul de sunet, cuvânt sau auz. Aceasta poate fi interpretată ca o formă de clarviziune sau telepatie care se extinde dincolo de mintea umană și include animale, insecte și alte specii. Mai general, este cunoscut sub numele de clar audiție.
Siddhi III.18. Cunoașterea nașterilor anterioare și a apariției nașterilor viitoare, rezultate din samyana prin tendințele latente sau moștenite. Aceasta este clarviziune asupra unui aspect al conștiinței care nu provine din corp și este susținut după moartea trupească. Un siddhi similar este descris în Sadhana Pada II.39, tradus prin „Când ne-lăcomia este confirmată, vine o iluminare aprofundată a modului și a motivului nașterii cuiva”. Cunoașterea minților, rezultată din samyama din propria minte sau a altuia, ambele, dintr-o perspectivă holistică, fac parte din mintea universală. Putem numim acest siddhi telepatie.
Siddhi III.21. Invizibilitatea corpului, ca urmare a privirii corpului prin ochiul interior. Aceasta se traduce uneori ca puterea invizibilității, deoarece aforismul sanscrit conține cuvinte care sugerează o „suspendare a proiecției grosiere sau limitată a corpului”. Dar poate fi interpretată și ca abilitatea de a percepe aspecte ale corpului care depășesc sfera limitată a simțurilor obișnuite. Cu alte cuvinte, am putea interpreta acest lucru ca fiind clarviziune sau poate ca telechinestezie.
Citește și: O echipa de cercetatori de la Harvard dezvaluie abilitatile supraomenesti ale calugarilor tibetani
Siddhi III.22. Cunoașterea prealabilă a nașterii, vătămării sau morții, rezultată din samyama pe secvențe de evenimente din trecutul și prezentul cuiva. Aceasta este o altă formă de clarviziune.
Siddhi III.23. Dragoste-compasiune în toate, rezultată din samyama. Acest lucru poate fi interpretat în sensul că atunci când cineva este impregnat de bucurie, starea respectivă poate induce sentimente similare și la alte persoane. Acest lucru poate fi interpretat ca o formă de telechinestezie.
Siddhi III.24. Forță extraordinară, rezultată din samyama - asupra conceptului de forță fizică (aforismul menționează în mod specific puterea unui elefant, care a fost, fără îndoială, cea mai puternică creatură din lumea lui Patanjali), dar ar putea include și puterea mentală, morală sau spirituală. Acest lucru ar putea fi interpretat ca o formă excepțională de control al corpului și a minții sau ca un efect de interacțiune minte-materie.
Siddhi III.25. Cunoașterea la distanță, rezultată din samyama prin „lumina interioară”, care în termeni ezoterici occidentali este cunoscută sub numele de „corp subtil” sau „corp luminos”. Acest siddhi include cunoașterea obiectelor ascunse sau clarviziune.
Siddhi III.29. Cunoașterea și coordonarea energiilor corporale, din samyama prin chakra manipulura. Acest siddhi poate fi interpretat ca o conexiune excepțională minte-corp sau ca o capacitate de auto-vindecare.
Siddhi III.30. Eliberarea de foame și sete, prin vishuddha. Acest siddhi este cunoscut ca prana (trăind din respirație, fără hrană și, în cazuri extreme, fără apă).
Siddhi III.31. Stabilitate, echilibru sau sănătate excepționale, din samyama prin kurma nadi, rădăcina limbii. Acest siddhi se referă la cunoașterea minte-corp care duce la o sănătate excepțională sau la auto-vindecare.
Siddhi III.32–36. Viziunea ființelor superioare, cunoașterea a tot ceea ce este cunoscut, cunoașterea originilor tuturor lucrurilor, cunoașterea adevăratului EU, din samyama prin chakra coroana, intuiție, inima spirituală, sinele sau natura existenței. Aceste sidhi sunt forme de clarviziune rafinată.
Siddhi III.37. Siddhi-urile pot părea supranormale, dar sunt normale. Aceasta nu este o descriere a unui siddhi, ci mai degrabă o precauție pentru a evita privirea sau atingerea siddhi-urilor ca fiind nenaturale sau supra-normale, deoarece aceasta ar putea deveni o distragere a Capacitatea de a-i influența pe ceilalți. Acest siddhi sugerează că un yoghin realizat, care este inițiat în siddhi-urile descrise anterior, nu numai că poate ști despre alții, ci îi poate și influența. Acest lucru este legat de conceptul de shaktipat, capacitatea de a transmite energie spirituală altora prin privirea sau prezența cuiva. Poate fi interpretat ca un fel de efect de câmp datorită stării mentale rarificate pe care o întruchipează yoghinul, care acționează ca un far radiant care influențează pe toată lumea din vecinătate. Acest siddhi este, de asemenea, legat de o sutra descrisă în cea de-a doua carte a Yoga Sutras, Sadhana Pada. Traducerea Sutrei II.35 spune: „În prezența unei persoane stabile și ferme în nonviolență, toate ostilitățile încetează”.
Siddhi III.39 și 42. Levitație, prin samyama cu privire la sentimentul de ușurință. Se spune că acest siddhi permite yoghinilor să plutească, să zboare sau să meargă pe apă. Ar putea fi interpretat ca o formă foarte avansată de telechinestezie.
Siddhi III.40. Farmec radiant, prin samyama din „focul interior” sau energie interioară. Acest lucru a fost interpretat în mai multe moduri: carismă excepțională, capacitate digestivă excepțională care îi permite practicantului să mănânce cantități uriașe de alimente sau să reziste substanțelor toxice, fără a fi afectate sau ca un control excepțional al energiilor corporale. Se poate interpreta ca o formă excepțională de control minte-corp.
Siddhi III.41. Clar-auz, prin samyama, în zona din spatele urechii. Acest siddhi permite să auzi „conversațiile celor luminați, conversațiile mentale subtile ale celorlalți, muzica cerească și să primești mesaje din eter atât când ești treaz, cât și în timp ce dormi. ” Cu alte cuvinte, aceasta este o formă rafinată de clar viziune sau clar audiție.
Siddhi III.43. Eliberarea de conștiința corporală și atașamentele temporale. Aceasta ar putea fi interpretată ca o stare de percepție din afara corpului sau ca o formă de clarviziune.
Siddhi III.44–45. Stăpânirea asupra elementelor prin intermediul samyama asupra elementelor, permițând manipularea materiei, inclusiv dimensiunea, aspectul și starea corpului. Variațiile acestor abilități includ îndeplinirea oricărei dorințe, crearea sau distrugerea manifestărilor materiale; o versiune foarte rafinată a telechinestezie.
Siddhi III.46. Perfecțiunea corpului. Acest lucru ar putea fi interpretat ca o contopire a unui control excepțional minte-corp combinat cu telechinestezie. S-ar manifesta în cazuri extreme ca extindere nedeterminată a vieții, ca neputrezirea corpului după moartea fizică, „corpul curcube” în tradiția tibetană, în care cadavrul nu se descompune, ci mai degrabă se estompează și se transformă în lumini colorate.
Citește: Calugarii budisti isi pot transforma corpul in lumina pura
Această listă acoperă siddhi-urile clasice ale lui Patanjali; multe alte variații ale acestor superputeri pot fi găsite și în textele mistice din alte tradiții. Acestea includ bilocația (capacitatea de a apărea simultan în mai multe locații); capacitatea de a te deplasa foarte repede sau de a parcurge distanțe mari într-un timp scurt; capacitatea de a rămâne cald la temperaturi extrem de reci; capacitatea de a suspenda respirația sau de a hiberna; abilitatea de a acorda siddhis altora; capacitatea de a nu fi afectat de foc; și capacitatea de a schimba vremea.
Este de remarcat faptul că Patanjali, precum și alți înțelepți au evidențiat în mod specific pericolele identificări cu siddhis-urile. Patanjali afirmă în Sutra III.51 un avertisment care poate fi tradus prin:
„Evitați să vă afișați sau să vă identifiți cu orice realizări în yoga, inclusiv siddhi-urile, deoarece acest lucru poate întări sentimentul de sine separat, ducând la ego, mândrie și aroganță și acest lucru devine un impediment în desfășurare spirituală...Consecințele căderii, în acest caz, sunt profunde, deoarece obiectivul realizării iluminării, care necesită mult mai multă disciplină decât simpla dezvoltare a clarvederii, este pierdut. În același timp, chiar dacă practicantul nu se identifică cu aceste realizări, însă le atribuie profesorului sau unei anume descendențe, se vor produce aceleași daune.”
Namaste!
Primește săptămânal informații inedite și interesante despre practica și știința Yoga. Abonează-te aici la newsletter-ul săptămânal.