Noi percepem realitatea, in primul rand, prin mintea noastra si nu in termeni de spatiu, timp si materie. Aceasta experienta variaza in functie de starile creierului si probabil ca fiintele non-umane experimenteaza aceeasi realitate in mod diferit.
CITESTE CREIERUL NU FUNCȚIONEAZĂ PRECUM UN COMPUTER
Constiinta implica nu numai constiinta asupra lucrurilor (realitatii), ci si asupra celui care este constient. Daca exista o singura constiinta universala, transcendentala, atunci constiinta individuala empirica este o proiectie si referinta sa trebuie sa fie universala. In Vedanta, se exemplifica prin imaginea aceluiasi soare, reflectat in milioane de diferite recipiente cu apa, precum niste mici sori. Aceeasi viziune se regaseste la Platon, in “Mitul Pesterii”, in care prizonierii nu puteau vedea decat proiectiile unor umbre pe peretii pesterii, si le interpretau dupa propria minte si imaginatie, neputand vedea direct ceea ce genera umbrele respective.
Memoria este un element care duce la natura starii de constiinta corelate. Mintea trebuie sa selecteze dintr-o plaja de amintiri si aceasta selectie poate sa nu fie facuta in mod constient, ci determinata de sirul starilor anterioare de constiinta si de starea emotionala a omului. Controlul executiv joaca un rol important in aceasta selectie.
CITESTE OAMENII DE STIINTA AU DESCOPERIT CUM POTI CONTROLA GANDURILE
Selectia repetata a unor anumite amintiri, in defavoarea altora, poate afecta procesul de reamintire, astfel incat niste amintiri neplacute pot fi impinse inapoi, in inconstient. Pot fi declansate mecanisme care sa impiedice revenirea acestor amintiri in constient.
In starea numita “mindfulness”, de deplina constiinta, controlul executiv este capabil sa acceseze orice amintire, cu mare usurinta. Unii considera starea de “mindfulness” ca pe o meta-constiinta (constiinta de sine), cu abilitatea de a schimba efectiv comportamentul (auto-reglare) si cu o relationare pozitiva intre sine si ceilalti.
Starea constienta depinde de masura in care preconstienta si starile memoriei sunt accesibile constiintei. Decuplarea perceptiei de la sursa senzorilor sustine ideea starii de constiinta, ca fiind nelegata si independenta fata de trup. O stare de constiinta decuplata de la anumite amintiri ale individului indica faptul ca asemenea stari pot fi fundamentale pentru realitate si formeaza o parte a realitatii ontologice (termenul ontos provine din limba greaca si inseamna fiinta, existenta).
*In luna februarie a anului 2019 se deschide Scoala de primavara Hatha Yoga Seva. Mai multe informatii gasesti aici, iar pentru inscrieri trimite mail la adresa hathayogaseva@gmail.com.