In jainism, cunoasterea si constiinta de sine sunt calitati esentiale ale fiecarui suflet. Sufletul nu necesita alte entitati exterioare pentru a capata intelepciune si cunoastere intrucat cunoasterea se afla in natura esentiala a sufletului.
Cunoasterea nu apare ca urmare a activitatii mentale ori a perceptiilor, ci exista in fiecare, fie ca suntem constienti sau nu de ea.
Citeste: CELE 4 TENDINTE ALE NATURII UMANE: KAMA, ARTHA, DHARMA SI MOKSHA
Open configuration options
Insa aceasta cunoastere este transformata de impuritatea karmei si astfel devine inaccesibila sufletului. Drept urmare, sufletul isi pierde temporar omniscienta si incepe sa capete cunoastere prin cele 5 simturi, prin capacitatile mentale si prin experienta acestei existente.
Procesul cunoasterii la fiintele umane se petrece in 5 moduri diferite:
Mati - mati inseamna minte. Mati jnana este cunoasterea mintii, de regula obtinuta prin cele 5 simturi, prin memorie, procese cognitive si prin rationament logic. Face referire la cunoasterea obtinuta numai prin intermediul mintii.
Sruthi – atunci cand inveti ceva din alte surse, de la alte persoane sau fiinte, prin observatie sau simboluri, se numeste cunoasterea sruthi. Aceasta este capatata prin asocieri, prin atentie, intelegere si prin interpretarea unor lucruri. Ascultatul, invatatul, studiatul si observatul duc la cunoasterea sruthi.
Avadhi – acest tip de cunoastere se castiga prin abilitatile psihice, nu prin gandire. Asta implica abilitati precum clarviziunea, intuitia. Avadhi depaseste limitele celor 5 simturi si facultatilor mentale. Aceasta este cunoasterea directa.
Citeste: KARMA: 10 LEGI CARE ITI VOR SCHIMBA PERCEPTIA ASUPRA VIETII
Mahaparyaya – aceasta cunoastere este obtinuta prin citirea gandurilor celor din jur. De asemenea, este cunoasterea directa obtinuta prin perceptiile senzoriale precum telepatia. Mahaparyaya este permisa individului atunci cand acesta se apropie de perfectiune. In acel moment, ego-ul este linistit.
Kevala – e ste cea mai inalta si pura forma de cunoastere si se obtine prin transcederea sinelui si prin atingerea perfectiunii. Aceasta cunoastere nu necesita nicio entitate separata intrucat ea exista in constiinta de sine a sufletului si asteapta iluminarea pentru a fi cunoscuta.