Istoria Mindfulness. Degradarea practicilor originale budiste. Skip to main content
calugar-budist

Geneza mindfulness-ului modern își are originile în Theravada, cea mai veche școală budistă, fondantă în India, care s-a răspândit mai apoi și în Cambogia, Sri Lanka, Birmania, Thailanda și Laos.

În ciuda istoriei lungi și distinse a Theravada, se pare că, până în perioada modernă, practica meditației era relativ rară, în afara unor locații precum nord-estul Thailandei, unde exista o tradiție de practică a păcii permanente și a discernământului.

La mijlocul secolului al XX-lea a existat o renaștere a practicii de meditație în Birmania condusă de călugări precum Mahasi Sayadaw (1904 – 1982). Forma de bază a meditației promovată în această mișcare a fost discernământul interior, însă „starea de pace permanentă” și-a pierdut oarecum importanța. Textul scriptural cheie al mișcării a fost „Discursul asupra celor patru fundamente ale atenției”. Pe baza acestei surse, Mahasi Sayadaw și alți profesori de frunte au folosit atenția (mindfuness) asupra respirației pentru a putea facilita înțelegerea „celor trei semne” ale impermanenței, suferinței și non-sinelui.

Citește și: Exercitiu de respiratie mindful din Vipassana lui Buddha

Această renaștere a practicii de meditație s-a răspândit dincolo de comunitatea monahală, atrăgând laici, care urmau cursuri scurte, dar intensive. De fapt, unii cercetători au susținut că această implicare laică și renașterea meditației în sine pot, cel puțin parțial, să fie înțelese ca răspuns la colonialism și la denigrarea ulterioară a culturii birmane tradiționale. Oricum ar fi, ar trebui cu siguranță să observăm că, în Birmania, acest sistem de meditație nu a fost disociat de celelalte două instruiri budiste, cele de etică și înțelepciune, iar doctrina sa era cea a Theravada clasică.

Image
calugar-budist

Acest sistem de practică a crescut rapid în popularitate, atrăgând cât mai mulți oameni din afara budismului. Printre aceștia se află și călugărul erudit german Nyanaponika (1901 - 1994). Acesta, în cartea sa „The Heart of Buddhist Meditation”, publicată în 1962, face două afirmații pe care s-ar putea să le considerăm ca indicând principalele teorii ale mișcării moderne mindfulness: în primul rând că mindfulness este ea însăși o formă de meditație îndeajuns de suficientă și în al doilea rând că sensul mindfulness este o ”atenție goală”. Aceste două puncte ar fi cruciale pentru înțelegerea mindfulness. Cu toate acestea, Nyanaponika a plasat practica mindfulness ca pe o practică budistă.

Vezi aici pernele de meditație colecția premium YogasatShop

În anii 1970, acest sistem de meditație a fost adus în SUA de tineri americani precum Jack Kornfeld (1946 -), discipol personal al lui Mahasi Sayadaw, Joseph Goldstein (1944 -) și Sharon Salzberg (1952 -). Acești trei profesori au fondat The Insight Meditation Society (IMS) în Massachusetts. Multe centre și grupuri au apărut din IMS. Toate au jucat un rol în diseminarea meditației și în promovarea mindfulness.

Cu lucrarea psihologului clinic Jon Kabat - Zinn (1944 -), mindfulness a început să se răspândească mult în afara budismului. Acesta a recalibrat meditația mindfulness și instrucțiunile lui Buddha, promovându-le ca fiind „științifice”. Acum, după cum reiese din multitudinea de cărți, programe și cursuri de formare oferite atât în ​​Europa, cât și în America de Nord, Mișcarea contemporană Mindfulness este o întreprindere aproape în întregime laică, însă aproape nimeni nu a demonstrat interes pentru învățăturile budiste despre impermanență și vid.

Cu alte cuvinte, mindfulness, așa cum este acum înțeleasă și practicată de marea majoritate a adepților săi, face puțin sau deloc referire la budism, opiniile, etica sau obiectivele sale. Într-adevăr, este promovat ca fiind adecvat pentru oricine, de orice fel religios sau filosofic.

Mindufulness-ul modern mai mult  „... o tehnică care îi poate ajuta pe oameni să-și gestioneze sănătatea mintală sau pur și simplu să obțină mai multă plăcere din viață”, aducându-ne mai mult aminte de forma americana de terapie de self help.

Conform tradiției budiste, mindfulness începe de la discernământul etic și moral din acțiunile, gândurile și trăirile noastre, ca mai apoi să se poată practica o stare de meditație mindfulness.

„Așa cum comorile sunt descoperite în pământ, la fel virtutea iese la iveală din faptele bune, iar înțelepciunea apare dintr-o minte pură și senină. Pentru a umbla în siguranță prin labirintul vieții omenești, cineva are nevoie de lumina.” Buddha

Sursă – Lama Jampa Thaye - Maestru și savant de meditație budistă

 www.YogasatShop.ro - Sursa ta de inspirație în practică  

Comenteaza cu Facebook