Dvādaśānta este spațiul de conștiință pură, vidul absolut, aspect al Divinității fără formă. Această stare este menționată în Rig Veda ca fiind existentă înaintea Creației Universului observabil.
Termenul apare adesea și în Vijnana Bhairava Tantra. Literal înseamnă „sfârșitul celor doisprezece”. În practică, se referă la chakra aflată la o distanță de douăsprezece degete mai sus de Ajna. Prin dvādaśānta are loc absorbția conștiinței unui yoghin în Conștiința Pură a Divinității, în starea Turiya și Turiyatita, a 4-a și a 5-a stare de conștiință.
Citește și: cele-sapte-stari-turiya-sau-ananda-shivaismul-kashmirian
Shivaismul kashmirian susține că în practică, există patru locații ale dvādaśānta: inima, gâtul, zona dintre sprâncene și punctul exterior de întoarcere al respirației, bāhya dvādaśānta situat la 12 centimetri deasupra Sahasrara, ce se activează prin intermediul respirației conștiente, prana uccara.
Inspirăm până în centrul inimii și expirăm din inimă până în Dvādaśānta, unde, in mod natural, respirația se va opri pentru câteva secunde, după care, din cauza karmei se reia ciclul. Avem setat prin destin un număr fix de respirații în această viață. Prana uccara este o tehnică simplă și eficientă. prima dintre cele 112 tehnici de meditație descrise în Vijnanabhairava Tantra pentru atingerea stării de Samadhi. Folosind energiile subtile ale respirației, prana uccara activează simultan inima și centrii superiori, iar practicantul se simte tras în sus.
Swami Lakshmanjoo descria respirația de la inimă la dvādaśānta ca prāṇaḥ (prāṇaḥ înseamnă, respirația care iese), reprezentată de sunetul „sa”. Respirația de la dvādaśānta până la hṛdaya (inima) este jīvaḥ (jīvaḥ înseamnă, respirația care vine), reprezentată de sunetul ‘ham’. Deci ham-sa.
Din inimă, există un punct de plecare, o pauza naturală, iar de la bāhya dvādaśānta, există un alt punct de plecare, adică, două puncte de plecare. Acolo apare această energie supremă și prin acest proces, putem deveni una cu Bhairava. Calea este āṇavopāya pentru că funcționează în câmpul obiectiv al conștiinței. Respirația trebuie dusă din inimă la dvādaśānta și din nou de la dvādaśānta la inimă recitând „sa” în dvādaśānta exterioară, și „ham” în inimă.
Citește și: chakra-din-afara-corpului-8-dvadasanta
Vijnanabhairava Tantra:
25. Dacă cineva își fixează mintea constant în aceste două puncte de pauză, va descoperi că Bhairavi - acel awareness neîntrerupt, se manifestă în acele două puncte. Când mintea este dizolvată în dvādaśānta prin intermediul conștientizării și practicii constante, adevărata natură se manifestă peste tot în corp.
28. Meditează la Śakti care se ridică din mūlādhāra, luminoasă ca razele soarelui, ce devine din ce în ce mai subtilă până se dizolvă în dvādaśānta. Atunci va apărea starea Bhairava.
29. Meditează asupra Śakti care se ridică sub forma unui fulger, de la o chakra la alta, până ajunge la dvādaśānta. Acolo se află marea Trezire și zorii eliberării.
31. După ce a umplut rapid corpul cu această energie și după ce a rupt nodul māyā [și] după ce a eliberat mintea de orice gând, Conștiința lui se va ridica mai sus decât dvādaśānta și atunci va apărea starea de omniprezență.
50. Când mintea este dizolvată în dvādaśānta prin conștientizare și practică constante, adevărata natură sau esența scopului se manifestă peste tot în corpul practicantului. Aceasta este śāktopāya.
51. Dacă cineva își fixează mintea în dvādaśānta în fiecare moment, oriunde s-ar afla, atunci fluctuațiile minții se vor dizolva și în câteva zile va experimenta o stare extraordinară de fericire. Aceasta este āṇavopāya și śāmbhavopāya.
Conform Shivaismului kashmirian, cele trei căi prin care Conștiința individuală limitată poate călători către Conștiința universală divină, sunt:
- Shambavopaya – definită de Abhinavagupta ca fiind calea prin care aspirantul reușește spontan intrarea (samavesha) în Conștiința supremă, doar prin grația Maestrului său, fără niciun alt efort.
- Shaktopaya – al doilea mijloc, pentru aspiranții cu calificări medii, care realizează intrarea în Conștiința supremă prin contemplarea obiectului mental, care nu poate fi rostit sau recitat.
- Anavopaya – al treilea mijloc, considerat inferior, este cel în care intrarea în Conștiința supremă are loc prin concentrarea pe părți ale corpului (sthanaprakalpana), contemplare (dhyana), recitare (varna), cu sprijinul respirației (uccara) și prin rostirea mantrelor.
Vijnana Bhairava Tantra, capitol din Rudrayamala Tantra, nu este doar un străvechi text al tradiției kashmiriene, ci ne relevă 112 modalități practice diferite, prin care yoginul poate experimenta aspectul transcendental al Conștiinței Divine.
Citește și:
asane-si-practici-pentru-purificarea-muladhara-chakra-prima-parte
asane-si-practici-pentru-purificarea-muladhara-chakra-doua-parte
svadhisthana-chakra-asane-practici-pt-vindecare-si-purificare
manipura-chakra-asane-si-practici-pentru-purificare-si-vindecare
asane-si-practici-pentru-purificarea-anahata-chakra
asane-si-practici-pentru-purificarea-vishuddha-chakra
asane-si-practici-pentru-purificarea-ajna-chakra
Surse: Lakshmanjooacademy.com, yoga Vasistha, Vijnana Bhairava Tantra