Imaginile cu oameni care stau în diferite posturi de yoga, au devenit un mod de a exprima diferite emoții sau caracteristici. Aceste imagini evocă serenitate, forță, atractivitate sau energie feminină de obicei. Există o varietate de reclame sau advertoriale care prezintă practica yoga în moduri cât mai atrăgătoare pentru cultura de consum.
Modul în care este “yoga” percepută la nivel general de către mase, nu se potrivește însă deloc cu modul în care Yoghinii autentici, înțeleg yoga.
Când cineva care este expus culturii de consum, vine în contact cu yoga, acesta dispune deja de un bagaj enorm bazat pe imagini și sentimente pe care le-au preluat din cultura sociala sau din advertising. Însă adevărul este că societatea de astăzi are nevoie să cunoască aspectele reale ale practicii yoga, și nu miturile trivializate despre aceasta.
Primul aspect în acest sens, îl constituie faptul că industria publicitară promovează mai mult yoga posturală și aspectul fizic al acestei științe, astfel că practicile interioare si mentale nu sunt scoase în evidenta. La fel se întâmplă cu elementele de etică yoga, precum Yama și Niyama descrise în YOGA SUTRAS scrisă de Patanjali.
citește și: Yoghinii contemporani nu mai practică esența yoga - Brahmacharya
Reclamele promovează, de asemenea, posturi de yoga care nu sunt neapărat accesibile oricui. Astfel, se creează o viziune în alb și negru a ceea ce “este yogic” sau “nu este yogic”, când, de fapt “a fi yogic” presupune calități care includ perfecționarea, onestitatea și un profund nivel de toleranță și grație în primul rând.
Imaginea preferată de industria publicității în promovarea yoga este de obicei a unei femei tinere, albe, cu un trup suplu și bine lucrat.
Tocmai pentru a înțelege că Yoga este o știință care se adresează oricui și nu este rezervată doar celor privilegiați este foarte important să demontăm miturile prezentate în Mediile clasice și online și astfel să privim yoga în mod holistic și incluziv, așa cum este de fapt.
Cum se folosesc posturile yoga în Advertising
Posturile yoga sunt folosite într-o gamă largă de reclame și spoturi publicitare. De regulă acestea sunt folosite pentru a promova cursuri de yoga, cărți despre yoga, yoga retreats, studiouri de yoga ș.a.m.d., dar în acest articol vrem să vorbim despre produsele promovate de industria publicitară, non – specifice, și care nu au nicio legătură cu yoga. Și aici vorbim despre servicii bancare, financiare, turism, industrie alimentară, îmbrăcăminte etc.
Fiind o practică atât de cunoscută companiile de publicitate au o scuză datorită faptului că yoga este percepută în imaginația fiecăruia în moduri diferite și atunci de ce nu ar convinge pe cineva să cumpere un anumit brand de lapte (care să îi purifice și să le aducă sănătate), sau să aleagă o anumită vacanță exotică care să le aducă liniște și pace interioară sau să ia anumite credite bancare care le asigură bunăstare și confort?!
Asane preferate de Industria Publicitară
Industria Advertisingului preferă să promoveze posturile yogice mai complicate, și care arată spectaculos. Majoritatea dintre ele sunt asane care pot fi executate doar de practicanți de yoga avansați și care în niciun caz nu sunt accesibile începătorilor. Astfel că asane precum Nataraj Asana( Postura dansatorului) sau Hanuman Asana (Sfoara), sunt prezentate în imagini de parcă oricine le-ar putea face.
Femei tinere, frumoase și suple, se contorsionează zâmbind, provocându-l astfel pe privitor să creadă că Yoga este o practică cât se poate de banală, bazată pe flexibilitate corporală, ceea ce este fundamental greșit. Mai ales că yoga din reclame nu relevă ceea ce se întâmplă la o clasă normală de yoga tradițională unde accentul se pune mai puțin pe aspectele externe cum sunt asanele spectaculoase și mai mult pe cele interne cum ar fi pranayama, dharana, pratyahara sau dhyana.
Traducere si adaptare de Corina Cocoreanu
Sursa medium.com