Nu mai este un secret că yoga a devenit demult o industrie în țările vestice. Clase, studiouri, cursuri de acreditare, accesorii din ce în ce mai glamour care să îți valideze valoarea materială în practică.
Există, însă, și cazuri în care bunul simț a fost depășit de dorința de vizibilitate.
Louis Vuitton a lansat o saltea de yoga de 2390 dolari
În afară de faptul că nu există nici un motiv pentru care un practicant autentic ar cumpăra așa-ceva, salteaua este făcută din piele de vacă. Rajan Zed, președintele Societății Universale de Hinduism a declarant că produsul este “extrem de nepotrivit” pentru practicanții hinduși care privesc vacile ca simboluri sacre ale vieții.
“Scenariul de a practica yoga – o practică profundă, sacră și antică introdusă și susținută de hindusim – pe o saltea făcută din piele de vacă este dureros” a declarant Rajan Zed.
În același timp, tot în Statele Unite, compania Anheuser-Busch InBev a fost somată să schimbe numele Brahma - linia de bere pe care a lansat-o de curând.
Anul trecut, în august, gigantul Wayfair a lansat un prosop de baie cu imprimarea lui Lord Ganesha. Iar lista poate continua…
Citește și: SEXUALIZAREA practicii YOGA . Despre trivializarea unei științe milenare (yogasat.ro)
Afacerile cu spiritualitate
Într-o oarecare măsură, majoritatea organizațiilor spirituale sunt înclinate și spre sectorul material: biserici, ashram-uri, pelerinaje etc. Acolo unde există bună credință, acest lucru se întâmplă pentru a susține eventualele chirii, angajați, cheluieli administrative și, cu puțin noroc, și activități sociale sau filantropice. Este firesc să se întâmple așa, altfel aceste stabilimente nu ar putea exista.
Din păcate, însă, majoritare sunt business-urile la limita spiritualității. Acele activități comerciale care nu au vreo bază spirituală, ci doar profită de dorința oamenilor de a-și etala ego-ul spiritual. Iar acele companii nu ar exista dacă nu ar fi piață pentru așa-ceva.
Etalarea spiritualității
În trendul yoghinilor posturali este bine să ai grijă ce echipament de yoga pui pe tine, ce saltea folosești, cum îți etalezi cristalele care îți aliniază chakrele etc. Ca și când Buddha ar fi meditat sub copac pe salteua de la Lululemon sau Vivekananda le-ar fi vorbit oamenilor îmbrăcat în ultima colecție de yoga de la Louis Vuitton.
Citește și: YOGA și reprezentările ei false din media (Yoga fake-news) (yogasat.ro)
Ego-ul spiritual este foarte bine și subtil alimentat de aceste trenduri. Îți etalezi cunoștințele, salteaua de yoga, colanții, dieta vegană, vorbești continuu și oricui dispus să te asculte despre îngeri, entități, meditație etc. Aștepți ca lumea să te privească diferit, să obții validare din exterior pentru ești altfel, cumva îmbunătățit, nu ca toți muritorii de rând. Te consideri supraom și vrei ca lumea să vadă și să aprecize asta. Iar cine nu vede, este ignorant.
Yoga înseamnă asceză. Delimitarea de supra-confortul urban, pentru a regăsi esențialul. De asemenea, yoga nu este despre exterior, este o practică interioară și foarte intimă. De fapt, relația cu Dumnezeu este cea mai intima relație pe care ai avut-o vreodată. Și nimeni nu vrea să audă detaliile intime ale unei relații.
Este recomandat ca yoghinul să facă apel la decență și discreție în relațiile cu exteriorul.
Mihaela Dragomir: mihaeladragomir.ro/
- Yoga Instructor la MediYoga
- Founder la One Yoga Studio