Sunetele interioare (nada) sunt cel mai adesea acompaniate de către percepții subtile luminoase și de viziuni spirituale.
Citește prima și a doua parte.
Sunetul este energie ce se transformă în cuvânt, apoi în propoziție, poem, cântec, dans, pictură, sculptură și așa mai departe prin intermediul, voinței, cunoașterii și acțiunii, luând forme variate și distincte.
Citește și: Practica asanelor în yoga tibetană. Diferența dintre asanele din yoga indiana și asane din yoga tibetană
Yantrele sunt reprezentări fizice ale unor simboluri. Shri Yantra de exemplu, reprezintă Universul și totodată corpul fizic. Cand privitorul stabilește o conexiune cu aceasta, atinge o stare de conștiință profundă, de vid.
Shri Yantra
În Vedanta se cunosc 4 etape ale manifestării sunetului, etape ce se succed ciclic și pot fi conștientizate:
- Para vak, punctul zero, vid, tăcere pură, sunetul necreat. Se manifestă în prana;
- Pashyanti, intenția dinaintea manifestării; apare în minte;
- Madhyama, gândul manifestat mental, fără efect sonor; rezidă în intelect;
- Vaikari – sunetul vibrat, manifestat, audibil;
Etape ale sunetului |
Proveniență |
Stare a conștiinței |
Învelișul în care se manifestă |
Natura sa |
Para vak |
Muladhara |
Turya - transcedentala |
- |
- |
Pashyanti |
Manipura |
Sushupti -somn adanc |
cauzal |
Iccha Shakti – puterea voinței |
Madhyama |
Anahata |
Svapna - visare |
psihic |
Jnana Shakti – puterea cunoașterii |
Vaikari |
Vishuddha |
Jagrat - veghe |
fizic |
Kriya Shakti – puterea acțiunii |
Tot ce înseamnă acțiune, mișcare în Univers se supune acestei energii – spanda, ce se manifestă ciclic, pornind dintr-un vid ce se transforma în intenție, apoi în gand și manifestare.
Elevarea conștiinței prin sunet se produce atunci când acesta pornește din Muladhara, unde se află în stare nemanifestată. Prima sa formă este Shabda Brahman (sunetul lui Dumnezeu) static, Para vak. Când Shabda Brahman ajunge în Manipura și se asociază cu mintea, ia naștere sunetul vizual, Pashyanti, printr-o mișcare numita samanya spanda. După ce ajunge în Anahata
și se asociază cu intelectul, se transformă în Madhyama, sunetul mental, printr-o mișcare speciala numitâ, viśeṣa spanda. A treia modificare suferită de Shabda Brahman, apare când ajunge în Vishuddha, prin intermediul laringelui sunetul este articulat și devine audibil. Aceasta este Vaikari.
Prin repetarea mantrei AUM yoghinul va trece de la vaikari la paravak și în final va percepe vidul ultim, conștiința supremă, cu care se identifică. Atenția trebuie concentrată pe această stare de vid și nu pe repetarea mecanică a mantrei. Înainte și după manifestarea oricărui sunet există o tăcere absolută.
Elevarea conștiinței prin sunet, reprezentată schematic:
Abhinavagupta descrie Moksha sau eliberarea din ciclul vieții și al morții, ca fiind conștientizarea naturii adevărate a ființei. Cea mai înaltă realizare umană este cea a conștiinței Shiva, în care întregul univers apare ca Eu sau Shiva și aceasta se obține prin grație divină, când sufletul este eliberat de āṇavamala, (impuritate subtilă din cauza căreia ne percepem ca fiind limitați), de karma și iluzia (maya), obținând astfel eliberarea, moksha.