Sistemul Trika reprezinta o parte a shivaismului Kashmirian, iar Krama este bijuteria sistemului Trika. Trika inseamna Trinitate, iar Krama inseamna Succesiune, Secventa. Reprezentantul cel mai cunoscut este Marele Maestru Abhinavagupta. El a fost capabil sa demonstreze ca exista o singura perspectiva coerenta asupra realitatii (darshana). Aceasta poate fi rezumata la simbolul 3+1. Din sinteza aceasta deriva tot sistemul, filosofia shivaismului kashmirian. Acest model reprezinta numele scolii sale: Trika (Trinitate).
Invataturile fundamentale predate in cadrul scolii Trika spun ca cele trei elemente ale triadei: sufletul individual (Nara), Shakti si Shiva sunt, de fapt, trei expresii ale unei unitati nediferentiate, fundamentul etern al intregii realitati, cunoscuta ca Bhairava (Creatorul Suprem).
CITESTE ABHINAVAGUPTA, MISTICUL INDIAN CARE A ATINS DESAVARSIREA YOGHINA
Fiecare experienta se bazeaza pe trei factori: Obiect, Perceptie si Subiect/Martor. Obiectul sunt lucrurile de cunoscut sau perceput; numit si obiectul perceptiei sau obiectivitatea. Perceptia este mijlocul prin care se realizeaza cunoasterea sau perceptia, adica procesul de cunoastere, perceptia, energia, informatia. Cunoscatorul, martorul sau subiectivitatea este elementul care reflecta, capteaza perceptia. Fiecare dintre aceste trei elemente are, in principal, trei niveluri de subtilitate.
Aceste trei aspecte se manifesta in toate ipostazele care articuleaza experienta in Creatie. In cea mai simpla experienta, de genul “Vad un obiect”, exista cineva care vede obiectul, perceptia si obiectul in sine. Investigati in profunzime, acesti trei factori reprezinta trei aspecte ale procesului dinamic prin care Constiinta se reflecta pe sine.
Cele trei elemente esentiale sunt precum ramurile unei singure radacini si doar limbajul ne induce in eroarea de a le considera trei lucruri separate. De aceea, practica spirituala trebuie sa mearga dincolo de taramul limbajului si al mintii, fiindca acesta ne conditioneaza sa experimentam dual.
In mod similar, cele trei puteri esentiale ale Constiintei-in-Forma: vointa (iccha), cunoasterea (jnana) si actiunea (krya), trebuie intelese ca fiind expresii ale Constiintei Supreme numite Bhairava in shivaismul kashmirian. De fapt, vointa (iccha) este Martorul, cunoasterea (jnana) este Perceptia, iar actiunea (krya) este Obiectul perceptiei. Constiinta este fara forma, autonoma, binecuvantare in sine (cidananda) si ea se exprima complet, plenar prin Spanda (realitate care poate fi asimilata cu Sfantul Duh din crestinism).
Divinitatea este autonomia absoluta a constiintei non-individuale, continand intreaga realitate in interiorul binecuvantarii unei naturi dinamice de tip “Eu”. Aceasta proiecteaza spatiul, timpul si fluxurile interconectate de fenomene subiective si obiective, precum forma si continutul sau. Se manifesta in aceasta extroversie spontana prin impulsuri precognitive (iccha), prin cognitie (jnana) si prin actiune (krya). Aceste trei aspecte deriva din aceeasi realitate, a Patra realitate fara nume, care le transcende simultan si totusi este prezenta in ele, constituind esenta lor. In fiecare model de 3+1, +1 este acelasi, este Unu, din care deriva toate triadele.
Acelasi model este interpretat de Abhinavagupta atunci cand vorbeste despre dinamismul intern sau vibratia Constiintei. Miezul dinamic al Luminii Constiintei (Spanda) creeaza aparenta pulsatorie a miscarii, care este nemiscata in esenta. E lesne de inteles daca ne gandim la imaginile statice insiruite in anumite secvente, care, derulate, creeaza aparenta miscarii.
CITESTE INTERVIU DR. MARK DYCZKOWSKI, DESPRE SHIVAISMUL KASHMIRIAN
Unii considera realitatea ca fiind duala prin natura ei. Aceasta distinctie o considera realitate autentica. Acestia venereaza un Dumnezeu separat, care spera sa-i binecuvanteze cu gratia Sa. Altii observa distinctiile care se contopesc intr-o unitate mai mare, in care diferenta si unitatea cantaresc la fel in cadrul experientei. Acestia cultiva cunoasterea spirituala si gusta lucruri frumoase, precum vibratia constiintei. Si mai sunt aceia care observa non-dualist, care considera diferentele ca nefiind reale sau de o realitate foarte superficiala, pentru care unitatea absoluta domina in cadrul experientei (perspectiva abheda). Acestia resping orice practica, subtila sau grosiera, si traiesc in natura transcendent intuitiva a lui “eu”. Se orienteaza catre transcendentalism, o mare capcana pe calea spirituala.
Dar de unde provine +1? Aceasta este cheia intelegerii chintesentei filosofiei Trika. Abhinavagupta a prezentat o perspectiva numita paramadvaya, suprema non-dualitate. Aceasta perspectiva include atat dualismul, cat si non-dualismul, ca experiente valide si niveluri de perceptie. Cum putem intelege acest paradox? A patra regiune suprema non-duala, fara nume, este transcendenta si imanenta, in acelasi timp. Ea inglobeaza, include si emana toate aceste perspective diferite. Este miezul atoatecuprinzator al realitatii, puterea dinamica a constiintei, care articuleaza toate posibilitatile. Desi este “nimic”, ea se poate transforma in orice.
Abhinavagupta a punctat modelul 3+1, numit si Anuttara Trika, ca o conjugare a traditiilor pe care le-a mostenit: Trika si Krama. Initiat in Krama non-dualista, de tanar, de catre Maestrul Shambunatha, dar atingand scopul final prin Trika, el a integrat aceste doua invataturi intr-un mod formidabil.
Este interesant de facut o scurta comparatie din punctul de vedere al celor trei elemente esentiale Martor- Perceptie -Obiect si religiile, curentele, stiintele sprituale. Religiile clasice (Vedanta, Crestinismul, Iudaismul, Islamul si altele) iau in considerare foarte mult Martorul si neglijeaza celelalte doua elemente. De aici si teoria pur/impur, bun/rau, etc. Tot ce tine de observatie este pur, obiectul si perceptia devin impure in aceste contexte. Desi sunt monoteiste, aceste curente religioase nu sunt nondualiste. Sunt profund dualiste si pericolul pe aceste cai este sa devii exclusivist, fanatic si lipsit de o profunda empatie.
Tantrismul (in general) este o abordare non-ortodoxa; a fi indragostit de Perceptie (experienta), de Obiectul perceptiei si chiar si de Martor. E o cale mai integratoare decat religiile clasice, necesita o constienta si putere mai mare a aspirantului pentru abordarea corecta a Caii. Tantrismul este politeist in general, dar mai profund si mai nondualist decat religiile clasice. Pericolul este sa ne indragostim prea mult de Perceptie si de Obiectul perceptiei si sa uitam de Martor.
In aceasta trinitate despre care vorbim - Martor/Perceptie/Obiect - mai exista un element fundamental integrator, numit Constiinta, Ether, Pauza dintre Lucruri. Exista intre aceste trei elemente (Martor/Perceptie/Obiect) o Pauza (Ether, Vid, Sursa Infinita), care genereaza cele trei aspecte, de fapt. Studiul si aprofundarea acestei Pauze necesita o constiinta si putere avansate, iar aceasta abordare este monoteista si nondualista. Din aceasta categorie face parte sistemul Trika si Krama; am putea spune ca este o abordare mistica-non mistica si este o cale de gasire a Adevarului, care se va dezvolta in viitor, pentru ca omenirea, din punct de vedere mental, incepe sa fie pregatita pentru a aborda in acest fel Creatia.
Pericolul deriva din faptul ca este o calea avansata, care poate genera frustari, teoretizari si orgolii; este o cale care nu poate fi integrata decat de cei care au o pregatire interioara adecvata. De fapt, Creatia nu este iluzie, este iluzorie pentru ca este lumina-constiinta condensata, modulata, care se afla in continua transformare. Singura realitate stabila este Intre si asa va ramane.
Text redactat de Livia Bonarov - adaptare de Sha Hadhim
Hatha Yoga Seva va invita la Yoga Psychology Seminar, un eveniment unic, sustinut de Swami Abhishek Chaitanya Giri Maharaj. Swami este cel mai tanar din ultima generatie de preoti hindusi Maha Mandaleshwar. Astazi, India mai are doar 80 de calugari care detin acest titlu si care transmit mai departe invatamintele stravechi autentice. Seminarul va avea loc in zilele de 6-7 aprilie 2019, la Ramada Bucharest Convention Center. Detalii pentru inscrieri aici.