CITESTE Pratyahara, a cincea si cea mai importanta ramura yoga, fara de care nu poti medita. Partea I.
CITESTE Pratyahara, a cincea si cea mai importanta ramura yoga, fara de care nu poti medita. Partea II.
CITESTE Pratyahara, a cincea si cea mai importanta ramura yoga, fara de care nu poti medita. Partea III
CITESTE Pratyahara, a cincea si cea mai importanta ramura yoga, fara de care nu poti medita. Partea IV
“Pratyahara insasi este considerata ca fiind yoga, deoarece este cea mai importanta ramura in sadhana yoga.” (Swami Sivananda)
Pratyahara se traduce, literalmente, prin controlul aharei sau obtinerea controlului asupra influentelor exterioare. Asa cum un corp sanatos rezista la toxine si la agenti patogeni, la fel o minte sanatoasa rezista la influentele senzoriale negative din jur.
Retragerea mintii
Yoghinii spun ca mintea este organul celui de-al saselea simt si ca este responsabila de coordonarea tuturor celorlalte organe de simt. Preluam impresii senzoriale doar de acolo de unde ne plasam atentia mintii. Mintea coordoneaza, de asemenea, organele senzoriale si motorii, de exemplu coreland ceea ce vad ochii cu miscarile mainii atunci cand luam o cana de pe masa.
Oarecum, mereu practicam pratyahara, indiferent ca ne dam seama sau nu. Atentia mintii este limitata, iar noi acordam atentie unei impresii senzoriale retragand mintea de la altele. De fiecare data cand ne plasam atentia pe ceva, in mod automat ignoram altceva.
Ne controlam simturile retragandu-ne atentia de la ele. Yoga Sutra spune: “Cand simturile nu se conformeaza propriilor lor obiecte, ci imita natura mintii, aceasta este pratyahara.” Mai exact aceasta este mano-pratyahara, retragerea simturilor de la obiectele lor si directionarea simturilor in interior, catre natura mintii, care este lipsita de forma.
Mintea este precum regina albinelor iar simturile sunt ca albinele lucratoare. Unde se duce matca, acolo o urmeaza si celelalte albine. Asadar, mano-pratyahara este mai putin despre controlul simturilor si mai mult despre controlul mintii. Deoarece, cand mintea este controlata, si simturile sunt, in mod automat, controlate.
Putem practica mano-pratyahara retragandu-ne constient atentia de la impresii partiale, incomplete, de fiecare data cand acestea apar. Aceasta este cea mai inalta forma de pratyahara si cea mai dificila. Daca nu detinem deja abilitatea de a ne controla simturile, organele motorii si prana, este putin probabil sa functioneze. Precum animalele salbatice, prana si simturile pot coplesi cu usurinta o minte slaba. De aceea, de regula este mai bine sa incepi cu metode mai practice de pratyahara.
Pratyahara si celelalte ramuri yoga
Pratyahara este legata de celelalte ramuri yoga. Toate celelalte ramuri, de la asana la samadhi, contin aspecte pratyahara. De exemplu, in posturile sezand, care sunt cele mai importante aspecte ale asanelor, atat organele senzoriale, cat si cele motorii sunt controlate. Pranayama contine un element de pratyahara, in procesul retragerii atentiei in interior prin respiratie. Yama si niyama contin diferite principii si practici, precum nonviolenta si multumirea sau acceptarea a ceea ce este asa cum este, in mod moral, iar acestea ne ajuta sa ne controlam simturile.
Cu alte cuvinte, pratyahara asigura baza practicilor yoghine superioare si reprezinta fundamentul meditatiei. Urmeaza dupa pranayama sau controlul pranei si, conectand prana cu mintea, o scoate din sfera corpului material. Pratyahara este legata si de dharana. Prin pratyahara, ne retragem atentia de la distragerile obisnuite. Prin dharana, ne concentram atentia, in mod constient, asupra unui anumit obiect, cum ar fi o mantra. Pratyahara reprezinta aspectul negativ si dharana aspectul pozitiv al aceleiasi functii de baza.
Cea mai importanta ramura
Nici dupa ani de zile de meditatie, multi nu obtin ceea ce se asteptau. A incerca practicarea meditatiei fara un anumit nivel de pratyahara e ca si cum ai incerca sa aduni apa intr-un vas cu gauri. Indiferent cata apa pui, ea se scurge iar. Simturile sunt ca niste gauri in vasul mintii. Daca nu sunt sigilate, inchise, mintea nu poate pastra nectarul adevarului. Orice individ care alterneaza perioade de meditatie cu perioade de indulgenta senzoriala are nevoie de pratyahara.
Pratyahara ofera multe metode de pregatire a mintii pentru meditatie. Totodata, ne ajuta sa evitam distragerile din jur, care sunt sursa suferintei psihologice. Pratyahara este un instrument minunat prin care putem dobandi control asupra vietii noastre si deschidere catre fiinta noastra interioara. Nu e de mirare ca mari yoghini au numit-o cea mai importanta ramura yoga. Se recomanda sa ne amintim cu totii sa includem pratyahara in practica noastra.
*In februarie 2020 se deschide Scoala de primavara Hatha Yoga Seva. Mai multe informatii gasesti aici, iar pentru inscrieri trimite mail la adresa hathayogaseva@gmail.com.