Swamiji (Swami Abhishek Chaitanya Giri Maharaj) este Maha Mandaleshwar, cel mai inalt titlu acordat calugarilor hindusi din Ordinul Dashanami. Doar cei mai merituosi cunoscatori ai traditiei spirituale hinduse se pot ridica la acest nivel. Swami Abhishek este cel mai tanar din ultima generatie de preoti hindusi Maha Mandaleshwar. Astazi, India mai are doar 80 de calugari care detin acest titlu si care transmit mai departe invatamintele stravechi autentice. Swamiji a studiat Psihologia si Stiintele Comportamentale la Universitatea din Bombay si este unul dintre putinii experti din lume in Vedanta si in invataturile Bhakti sau Gyana Yoga.
Spune-ne cateva cuvinte despre yoga din zilele noastre si yoga de acum 20 de ani.
Yoga care se practica in prezent sau acum 20 sau 2000 de ani, in esenta filosofiei sale, ramane aceeasi. De-a lungul vremii, poate ca s-au emis anumite conotatii diferite si uneori conceptii gresite despre ce este yoga, dar va asigur ca yoga, in forma sa cea mai pura, a fost si va ramane mereu aceeasi.
Daca ma intrebi in contexul social al lumii, care a evoluat asa mult incat au disparut granitele tarilor, limbilor si educatiei, suntem toti conectati datorita progresului tehnologiei si stiintei. Putem profita de tehnologia care ne leaga pe toti, laolalta. Astfel vom intelege ca yoga, care era practicata in special de asceti, de sihastri, care le era daruita doar celor dedicati vietii religioase si spirituale, nu difera de practica yoga din zilele noastre. Astazi, yoga a depasit granitele tarilor, limbilor, culturilor si sexelor, fiind o practica apreciata in intreaga lume. Este aceeasi de acum 20 de ani.
Yoga este o filosofie prin care intreaga lume se poate reuni, uitand diferentele de nationalitate, religie, cultura, limba sau sex. Este o filosofie care chiar poate oferi o umbrela pentru intreaga lume. Astfel este yoga de azi comparativ cu yoga de acum 20 de ani.
INTERVIU: MAESTRUL INDIAN SWAMIJI, DESPRE CRIZA ECONOMICA, POLITICIENI SI RELIGII
A devenit yoga comerciala? Contravine aceasta principiilor de baza ale practicii yoga?
Yoga nu este impotriva vietii. Nu este impotriva tranzactiilor economico-sociale. Deci nu consider ca acestea ar contraveni principiilor yoga. Cata vreme instructorul de yoga este serios, onest in invataturile sale si in autenticitatea filosofiei pe care o preda, a practicilor pe care le face, nu vad nicio contradictie. Pentru ca yoga este pro viata. De ce ar trebui izolata si transformata intr-o activitate non productiva, in termeni economici? Daca instructorul este autentic, onest si preda pentru o remuneratie, asta nu contrazice principiile yoga. Dimpotriva, e chiar conform principiilor yoga!
De ce pe vestici ii intereseaza mai mult yoga posturala?
Multa vreme, Vestul a trait doar la nivelul constiintei trupului. Vestul a redus existenta umana si cea a sinelui la existenta fizica a corpului. De aceea, bunastarea fizica si placerile fizice, confortul la nivel fizic sunt foarte importante in Vest. Nu spun ca n-ar fi importante, dar sa le tratezi exclusivist, ca pe cea mai importanta prioritate a vietii, inseamna sa ignori faptul ca existenta umana reprezinta mai mult decat existenta fizica. Sistemele fizice si psihice sunt doar instrumentele prin care luam contact cu lumea, dar realitatea fiintei noastre este mult mai mult si mai presus de toate acestea.
Oricum, omul trebuie sa inceapa de undeva si poti incepe de acolo de unde esti. Si atata vreme cat vesticii traiesc la nivel fizic, activitatea fizica poate fi calea catre cunoasterea spirituala. De aceea, vesticii si alti oameni din lumea intreaga sunt mai atrasi de yoga posturala si mai putin de filosofia yoga. Insa chiar si asa este benefic, fiindca poate fi poarta catre sanctum sanctorum al filosofiei.
Ce tip de yoga predai? Spune-ne cateva cuvinte despre invataturile scolii tale.
E amuzant ca oamenii au categorisit yoga. Scolile moderne s-au impartit in diverse stiluri de yoga. Ce stil practici e mai putin important decat unde te duce practica ta. Daca te duce catre linistea mintii, catre a deveni o persoana echilibrata emotional, mai iubitoare si mai plina de acceptare. Sau cineva poate fi mai inclinat catre contemplare si meditatie. Pentru mine, practica yoga este mai importanta decat stilul practicat.
Cand incepe cineva sa practice, cat de importante sunt Vedanta si filosofia pe care se bazeaza yoga?
Omul trebuie sa fie pregatit pentru orice tip de cunoastere. Mintea trebuie cultivata. Mintea trebuie sa devina destul de receptiva si de matura nu doar spre a primi cunoastere, ci si pentru a o asimila. Sa o asimileze astfel incat contradictiile sa fie inlaturate. Indoielile sunt rezolvate si atunci cunoasterea respectiva devine viata si modul de viata al omului. Ma refer nu numai la practica yoga de la cursuri, ci la yoga sub forma trairii principiilor sale de viata pe saltea. Chiar si atunci cand negociezi cu lumea, Ashtanga Yoga te pregateste sa devii receptaculul potrivit pentru Vedanta. Asadar, pentru mine yoga este introducerea in Vedanta.
Trebuie sa intelegem relatia simbiotica dintre Vedanta si yoga. Viziunea cunoasterii impartasite in Vedanta este considerata cunoasterea ultima, eliberatoare. Pentru a obtine aceasta cunoastere, pentru a o asimila, e necesara o minte care se creeaza prin practica yoga. Astfel, practica yoga aduce cunoasterea ultima din Vedanta, iar ambele sunt interdependente si trebuie tratate la fel.
Daca omul modern e diferit de cel de acum 50 de ani, ar trebui sa se schimbe si metodele si invataturile yoga?
Om modern, metode moderne. Daca ar trebui adoptate metode moderne de a preda yoga? Da, sunt total de acord cu asta, ca metodele se pot schimba, limbajul se poate schimba, inevitabil se schimba profesorii. Ce ramane neschimbat sunt invataturile si spiritul yoga, cata vreme le putem proteja. Invataturile le primim de la profesor, iar spiritul trebuie sa-l cultive cursantul. Daca acestea doua raman neschimbate si de aceeasi intensitate, cred ca limbajele, metodele, profesorii si locurile se pot schimba si totusi va ramane un etern flux constant de cunoastere, care este yoga.
In conditiile actuale, de yoga comerciala, cand trebuie sa platesti ca sa inveti yoga, cum poate un practicant sau cautator sa gaseasca un ghid spiritual autentic?
Toti profesorii care va vor bate la usa vor incerca sa va convinga cat de autentici si reali sunt ei. Discernamantul in privinta autenticitatii persoanei respective nu consta in incercarile sale de a te convinge. Un profesor autentic poate fi identificat de orice practicant, care este serios preocupat de progresul spiritual. Trebuie pastrat discernamantul intelectual activ, aceasta fiind singura cale de a te asigura ca ai gasit un invatator adevarat.
YOGA PSYCHOLOGY SEMINAR, BUCURESTI, 6-7 APRILIE 2019
Vei vizita Romania in curand. Ce ne vei impartasi?
Pe 6 si pe 7 aprilie voi sustine seminarul despre psihologia yoga. Va invit sa participati alaturi de mine. Sa fim impreuna in aceste zile si sa petrecem acest timp cat mai cu folos posibil. Va multumesc foarte mult.
Ordinul Dashanami Sampradaya (“Traditia celor Zece Nume) este o linie de hinduism monastic a discipolilor Dash Nam Sannyasi. Sannyasa inseamna, in sanscrita, renuntare, abandonare. Ordinul este asociat traditiei Advaita Vedanta. Cele zece nume sunt: Saraswati, Tirtha, Aranya, Bharati, Ashrama, Giri (din care provine Krya Yoga), Parvata, Sagara, Vana, Puri. Sannyasinii sunt calugari hindusi care au renuntat la viata sociala, traiesc in ashram-uri (loc de retragere colectiva), devotandu-se complet scopurilor spirituale.
Livia Bonarov
Hatha Yoga Seva va invita la Yoga Psychology Seminar, un eveniment unic, sustinut de Swami Abhishek Chaitanya Giri Maharaj. Seminarul va avea loc in zilele de 6-7 aprilie 2019, la Ramada Bucharest Convention Center. Detalii pentru inscrieri aici.