Ayu Khandro – Maestră a budismului Tibetan Vajrayana, pe deplin desăvârșită | Yogasat - Cursuri Yoga Bucuresti Skip to main content
Ayu Khandro

“Contrar opiniei populare care susține că tradiția Vajrayana a budismului a fost practicată în principal de către bărbați, majoritatea învățătorilor și practicanților contemplației au fost femei. În Tibet vedem că femeile erau mai serioase și dedicate practicii decât bărbații.” (Chögyam Trungpa)

Ayu Khandro a fost un yogini Tibetan desăvârșit, practicantă a budismului tantric (Vajrayana – Calea de Diamant). Ea a atins măiestria în practica meditației Dzogchen (Marea Perfecțiune) și este renumită pentru peregrinările ei prelungite de-alungul Tibetului, pentru perioadele mari de retragere întunecată (dark retreat), varii forme de Chöd și dedicarea ei de o viață practicilor spirituale. Mulți consideră că Ayu a fost încarnarea (emanația) lui Vajrayogini (The diamond female Yogi) – zeitatea supremă a panteonului tantric, cea mai renumită dintre Dakini – esența tuturor Buddha. Practicile Vajrayogini includ metode de a preveni moartea obișnuită, starea intermediară (bardo) și renașterea (prin transformarea lor în căi de iluminare) și transformarea tuturor experiențelor mundane în căi spirituale înalte.

“Natura ta este eliberarea instantanee goală de orice formă. Neartificială, desăvârșire infinită instantanee cu ușurință (dzogchen)— aceasta este.”

Ayu Khandro (1839 – 1953), al cărei nume se traduce Long Life Dakini (dakini - sky dancer, reprezintă cel mai sacru aspect al principiului feminin în budismul tibetan, ce cuprinde atât umanitatea cât și divinitatea în formă feminină), s-a născut în Takzik, în Kham și a fost numită Dechen Khandro (Great Bliss Dakini) de către un yogi apropiat – Togden Rangrig.

La vârsta de 7 ani merge să locuiască cu mătușa ei, un călugăr practicant care locuia într-o peșteră și făcea parte dintr-o comunitate de practicați ai meditației, ghidați de Togden Rangrig. Până la vârsta de 18 ani, Ayu o ajută pe mătușa ei la treburile “casnice” și învață să scrie și să citească de la unul din adepții comunității.

Cele mai multe informații despre viața lui Ayu le avem din scurta biografie compusă de discipolul ei, Chögyal Namkhai Norbu, care la vârsta de paisprezece ani a fost trimis de profesorul său pentru a primi inițierea Vajra Yogini de la Ayu. În 1951, Namkhai Norbu o vizitează pentru două luni și primește multiple inițieri și învățături secrete - practica Chöd (o practică de meditație tantrică ce implică vizualizarea oferirii propriului corp ca ofrandă, ceea ce duce la dizolvarea ego-ului și atașamentului), Khandro Sangwa Kundu, Longchen Nyingtik, Yangti și Tsedrub Gongdu, inițierea Sakya Vajrayogini Naro Kechari. Pe durata șederii sale, Norbu ia notițe despre povestea vieții lui Ayu, pe care ulterior le compune într-o biografie, fără de care ar fi foarte puține urme ale practicilor sale, așa cum se întâmplă cu multe dintre femeile tibetane budiste practicante.

La vârsta de 13 ani, primește primele învățături - de la Rigdzin Longsel Nyingp. La 14 ani primește o consacrare realizată de cei trei mari maeștri Rimé din acea vreme - Jamyang Khyentse Wangpo, Jamgön Kongtrul și Chogyur Lingpa. La 16 ani îl vizitează din nou pe lama Jamyang Khyentse Wangpo și primește de la el numele de Tsewang Peldron și o serie de învățături și puteri incluzând White Tara (o esență a Mamei venerabile a iluminării din budismul Vajrayana și Mahayana, manifestată prin culoarea albă, a cărei invocare aduce sănătate, vindecare și prelungește viața).

Citește și: interviu-exclusiv-yogasat-oferit-de-master-karma-tanpai-gyaltshen-acharya-rinpoche

De fiecare dată, la revenirea acasă, Ayu Khandro se retrage pentru a pune în practică învățăturile primite de la maeștri. La vârsta de 19 ani, Ayu se căsătorește fără voința ei și a mătușii ei. La doar trei ani de la căsătorie, ea se îmbolnăvește foarte grav, iar soțul ei înțelegând dedicarea ei practicii spirituale, consimte să locuiască la mătușa ei, în retragere. În aceasta perioadă, Ayu are un vis că maestrul ei, Togden Rangrig va muri; ea îl roagă să îi ofere o practică pentru a-i extinde viață, ceea ce și realizează, fapt care îi va prelungi viață cu trei ani. În acest timp, primește de la el învățăturile lui Guru Nyang Ralpa (Dzogchen Nyima Dragpa) și multe alte inițieri.

Ayu continuă practica sub îndrumarea mătușii și a maestrului Togden Rangrig până la moartea acestora în 1865. La moartea lui Togden, corpul lui a rămas în postura de meditație timp de 7 zile, iar după aceasta perioadă, corpul lui avea dimensiunea unui băiețel de 8 ani - disoluția corpului în elemente la momentul morții este numit corp curcubeu (rainbow body) și este cea mai înaltă realizare a practicii meditației Dzogchen. La scurt timp după moartea maestrului său, mătușa sa părăsește corpul. Întristată de cele două pierderi majore, Ayu va intra trei ani în retragere.  

La vârsta de 30 de ani, Ayu va începe peregrinările și practica Chöd. Alături de câțiva însoțitori, merge la mari maeștri pentru a primi învățături – Nyakla Pema Dudul, Adzom Drukpa Drodul Pawo Dorje, de la care primește Tsokchen Dupa și importante instrucțiuni despre practica Dzogchen. De la Jamyang Khyentse Wangpo primește de-alungul a câtorva luni, numeroase învățături despre tradițiile Nyingma și Sarma – Khandro Sangwa Kundu și instrucțiuni esențiale despre Dzogchen (Nyingtik Yabzhi). Învață practicile chudlen (extragerea esenței) și tummo (yoga căldurii interioare) de la Lhawang Gonpo, un practicant Chöd cu care va călători o scurtă perioadă.

Citește și: yoga-tibetana-cele-sase-yogas-din-naropa

La vârsta de 32 de ani, primește de la Nala Pema Dundrub învățătura Longsel Dorje Nyingpo, instucțiunile pentru Yangti Nakpo și numele de Dorje Peldron (Glorious Indestructible Vajra). El îi spune – “mergi și practică în cimintire și locuri sacre. Urmează metoda Machig Lapdron și depășește speranța și frica. Dacă faci asta, vei atinge realizarea permanentă. În călătoria ta vei întâlni doi yogi care vor fi importanți pentru tine. Dacă îi întâlnești, te vor sprijini negreșit în dezvoltarea practicii tale.”

Așa cum a profețit Nala, Ayu și Pema Yangkyi (prietena ei călugăriță) mai întâi l-au întâlnit pe yoghinul Semnyi Dorje și după câteva luni, pe Trulshig Garwang; cu ei au călătorit în centrul Tibetului, în Maratika în Nepal, la Yanglesho în valea Kathmandu și apoi din nou în Tibetul de vest până la Muntele Kailash.

Singurele noastre posesiuni erau o tobă Chöd (primită de la Nala Pema Dundrub) și un băț.”

În următorii 10 ani, Ayu călătorește în Kham, U-Tsang, Nepal și Ngari, unde vizitează muntele Kailash, locașurile sfinte, primește instrucțiuni și inițieri. După un vis în care se vede lângă o stâncă în formă de ou din Dzongtsa, ea experimentează teleportarea. Deși se afla peste râu de stânca în formă de ou din Dzongtsa, ea trăiește un vis în care a trecut la Dzongtsa pe un pod alb. Când se trezește, se găsește de cealaltă parte a băncii; datorită circumstanțelor favorabile, ea decide să facă din acesta locul ei permanent de retragere.

La vârsta de 43 de ani decide să revină acasă. În următorul an, fostul ei soț și alte rude îi construiesc o cabană dedicată meditației. În 1885 cabana este finalizată, iar Ayu va începe 7 ani de retragere, practicând retragerea întunecată.

Citește și: meditatia-camera-intunecata-chimia-iluminarii-ce-se-intampla-intre-reincarnari

“Realizând că toți prietenii mei au părăsi lumea, m-a făcut foarte conștientă de impermanența sa și am fost inspirată să practic pe cât de mult posibil, în timpul pe care îl mai aveam rămas.”

Până la sfârșitul vieții, va fi petrecut mai mult de 50 de ani în retragere întunecată, cu toate că și-a făcut timp pentru a oferi din învățăturile sale multor adepți. În 1953, la vârsta de 114 ani Ayu decide să părăsească corpul fizic, previzionând anii tumultoși care aveau să zdruncine Tibetul.

“Nu există nicăieri o singură ființă simțitoare a cărei fundament să nu fie natura buddha sau inima tuturor realizărilor (iluminării). Cu toate acestea, datorită circumstanțelor mișcării vântului karmic care decurge din activitatea mentală generată de ignoranță, aceste ființe sunt toate învăluite de plasa dualismului și astfel trebuie să rătăcească la nesfârșit în samsara eternă.”

În săptămânile de dinaintea morții sale, a încetat să realizeze meditația regulată și a vorbit cu oricine a dorit să o viziteze, a oferit sfaturi și consiliere și a împărțit toate bunurile ei celor apropiați. După părăsirea corpului, acesta a rămas în postura de meditație timp de două săptămâni, perioadă în care corpul ei s-a micșorat substanțial fața de dimensiunea obișnuită, semn al împlinirii practicii sale Dzogchen.

Alături de Namkhai Norbu (1938 ‑ 2018), care i-a scris biografia, Ayu a avut numeroși discipoli – câteva persoane bogate și importante, majoritatea însă, au fost yogis și practicanți de peste tot din Tibet.

Viață și învățăturile sale, incluzând călătoriile ei numeroase și experiențele meditative profunde au influențat semnificativ budismul Tibetan și păstrarea tradițiilor ezoterice. Dedicarea ei practicii spirituale a retragerii și meditației evidențiază potențialul pe care îl au femeile în atingerea realizării spirituale desăvârșite. Moștenirea ei păstrată în hagiografiile discipolilor săi, continuă să inspire practicanții budismului din toată lumea.

Nu are nicio utilitate să menții vreun tip de contemplație analitică, astfel că permite conștientizării să fie goală și neacoperită de nimic.”

Citește și: primii-buddha-care-au-pus-bazele-religiei-budiste-prima-parte

Surse:  Women of wisdom (Tsultrim Allione, 1986), The Record of the Heart-felt Advice of the Dakini, Indestructible Glorious Lamp (trad. James Low), treasuryoflives.org, wikipedia.org, dzogchencommunityuk.org, dakiniasart.org (imagine)

Material susținut de
Image

Comenteaza cu Facebook