Ioana a descoperit yoga la vârsta de 11 ani, datorită profesoarei sale de gimnastica și mentorului său, doamna Elena Tutan. Ioana călătorește, învață, conectează oamenii, cultivă și dă mai departe pasiunea pentru viață. Purtând recunoștință profundă profesorilor săi, Ioana împărtășește prin clasele sale tradițiile vinyasa krama, kundalini, kali natha, Anusara, Yin și hatha yoga tradițională. Până în prezent, cunoștințele acumulate se datorează studiului cu Elena Brower, Srivastava Ramaswami, Seane Corn, Dharma Mittra, Gurmukh Kaur Khalsa, Darren Rhodes, Neda Honarvar, si nu in ultimul rand lui Lee Majewski și profesorilor de la institutul Kaivalyadhama.
YogaSat: De ce yoga si cum ai inceput ?
Ioana Hudita: Eram in clasa a patra cand o prietena a propus sa merg cu ea la gimnastica, la sala la Lia Manoliu, foarte aproape de casa. Ea facea podul din picioare, avea o mobilitate fantastica si am zis ca mi-ar placea si mie sa fiu asa. Aveam astm bronsic pe vremea aceea si parintii ma scutisera de sport. Ajungand la gimnastica am constatat ca eram amotrica, traisem 11 ani intr-un corp care imi era strain. Eram o "peltea", cum spunea doamna Elena, razand cu blandete.
Printre exercitiile de baza din gimnastica (lumanarea, standul pe cap, podul, cosuletul), doamna Elena includea in antrenamentul nostru o parte de relaxare ghidata, exercitii de respiratie si sunete corespunzatoare organelor (bija mantra sub forma vocalelor). Tot dansa ne-a invatat ca putem vindeca orice cu puterea iubirii, ca palmele noastre au capacitatea de a vindeca daca trimitem un gand bun sau ne rugam, ca avem 72000 de canale energetice in corp, ca hrana noastra ar trebui sa fie vie si netrecuta prin foc, ca trebuie sa spunem adevarul si sa ne purtam frumos cu parintii, prietenii si colegii si nu in ultimul rand, ca trebuie sa ii invatam si pe ei toate acestea, pe langa exercitiile de gimnastica. Acum vad ca acestea erau conturul celor 8 principii yoga (8 limbs, Ashtanga yoga).
Dupa ce doamna Elena a plecat in Mexic, patru ani mai tarziu, am continuat sa fac sport, mai precis dans. Intre 15 si 21 de ani a urmat o perioada de continua cautare a gimnasticii (pana atunci, niciodata nu am stiut ca este yoga se cheama ceea ce facusem, pe langa gimnastica). De aceea, la jumatatea anului in clasa a XIIa am hotarat ca nu voi merge la ASE, nici la Poli, ci la ANEFS, facultatea de sport. Nu am stiut exact ce urma sa fac, dar simteam ca este cea mai buna decizie. Si tot asa, am mers din aproape in aproape, cautand cu dor "gimnastica mea". Ma simteam legata la ochi, dar pe drumul cel bun. Asa am dat de aerobic, fitness si Pilates. Si am ramas 2-3 ani in acest domeniu, pana cand am nimerit la o clasa de yoga. Acela a fost momentul de Wow, de iluminare, senzatia rara de profunda claritate: yoga fusese in tot acest timp ceea ce cautam dincolo de cuvinte, lucrul dupa care sufletul meu tanjise toti anii aceia, ceea ce trebuie sa fac in continuare, sa invat si sa dau mai departe.
Anastasia Lupascu (Nastea) a fost prima profesoara cu care am inceput sa lucrez yoga, dupa doamna Elena. Era o combinatie de Hatha si kundalini yoga, fantastic de puternica si de profunda, desi nu prea intelegeam ce mi se intampla.
In 2011 am inceput sa predau power yoga la World Class Jolie Ville. Am studiat cu cine apucam, de unde apucam. Hatha Yoga Solara (Yogacharya Janakiraman, Caroline Rosso Cicogna) a devenit sursa cea mai buna pentru studiu in urmatorii ani. Un moment minunat a fost si cel in care am descoperit-o pe Irene Zaarour, a carei prezenta luminoasa ma inspira profund. Apoi, in 2013 am ajuns in America si m-am inscris la primul curs de certificare pentru instructori. Din acel moment, activitatile sportive pe care le practicam si pe care le promovam s-au restrans din ce in ce mai mult pana azi, cand yoga constituie 90% din ceea ce practic si predau (restul de 10% = Pilates si antrenament postural).
YogaSat: Care crezi că e misiunea ta în calitate de instructor de yoga?
Ioana Hudiță: Este o bucurie sa pot spune ca stiu si simt care imi este misiunea pentru aceasta viata. Pe scurt, vreau sa port pantaloni mulati si colorati, salta lululemon pe umar, tricou yoga gangster, flori in par, sa pot face standul pe maini in parc si apoi sa pun status pe facebook cu #yogaeverywhere. :) OK, Glumesc! (dar nu ascund ca am un tricou yoga gangster).
Adevarul despre cum a integrat lumea moderna practica yoga, nu este departe. Asa se intampla deja prin America, unde s-a format un stereotip (pentru practicantii yoga). O identitate la care unii vor sa adere, pe care vor sa o cumpere bucata cu bucata, in cautarea propriei identitati. Intr-adevar, unii oameni sunt atrasi de stilurile si scolile moderne de yoga care vin in aceasta forma - haide sa o numim "prietenoasa" sau laica sau comerciala. O manifestare care simbolizeaza consumerismul spiritualitatii (yoga) sau spiritualitatea consumerismului. Totusi, privind in ansamblu, si asta este o alta usa care ar putea* duce spre aceeasi destinatie. Ar putea*. Cum? Am credinta ca si pe aceasta cale atat de condamnata de unii, un practicant yoga poate auzi glasul intuitiei, trezind la viata acea samanta din el careia ii este sete de auto-cunostere, care il va face sa se lipseasca de toate obiectele si obiceiurile care ii servisera pana atunci in practica sa spirituala sau pseudo-spirituala, incepand apoi sa isi caute profesorul, construindu-si o sadhana si ajungand sa studieze textele sacre. Pana la urma, daca devenim oameni mai rabdatori si mai altruisti cand ne cumparam sosete de yoga, tot felul de accesorii si ne simtim bine in posturi care ar castiga un concurs de contorsionism, conform trendului vestic, de ce nu am respecta si aceasta cale, why not?
Totusi, avand in vedere ca in tara noastra comunitatea yoga este in plina dezvoltare si transformare, noii si vechii profesori au marea responsabilitate de a respecta fundamentalele Yamas & Niyamas, contribuind la o baza sanatoasa de invataturi autentice, fara scopuri personale, manipulari, secrete si departe de dorinta de a demonstra ca yoga lor este "cea mai yoga dintre yogi".
Momentan, misiunea mea este sa experimentez si sa inteleg cateva scoli de yoga, pana cand am sa stiu ca am gasit-o pe cea cu care voi ramane pana la final. Si pana cand o voi gasi, misiunea mea are ca scop promovarea acestei acceptari fara prejudecata, impartasind felul in care vinyasa krama completeaza practica Anusara si cum kundalini predat de Yogi Bhajan sa aseamana cu Yin yoga, si cum, in terapie, Hatha yoga traditionala poate fi completata excelent de principiile Iyengar yoga. Stilurile de yoga sunt precum uneltele din trusa baiatului de la service-ul IT: gadgeturi diferite cu hardware diferit, software diferit, de la o reparatie la alta trebuie alternate uneltele :) Dupa cum spunea profesorul Siddhartha Krishna la unul dintre cursurile sale, si Upanishadele sunt pline de paradoxuri care ne fac fie sa le respingem cu totul, fie sa imbratisam o parte a povestii, fie sa reusim sa intelegem dincolo de cuvinte: Indra a fost un luptator neinfricat si totusi el nu a ranit nicio fiinta, nu a purtat niciun razboi.
YogaSat: Ce ai vrea să știe oamenii care nu practica, despre yoga?
I.H.: Ce as vrea sa stie oamenii care nu practica.. in loc de a sti, poate ca le-ar servi mai mult sa simta cum este yoga. Si de asemenea, ar putea lua in considerare ca yoga nu este o religie, cred ca asta ii sperie pe unii. Oricum ar alege sa o faca, sa se apropie de sufletul lor, sa fie buni si sa faca sport, cat mai mult sport :)
YogaSat: Sunt românii interesați de yoga? Dacă da, ce tip de români și ce caută ei, de fapt, la cursul de yoga? Fă-le o scurtă descriere a cursanților tăi.
I.H.: Romanii sunt din ce in ce mai interesati de yoga, mai ales ce care au trait o vreme in strainatate. 80% din orele pe care le tin trebuie sa serveasca profilul unei sali de fitness, deci practica asana are o mare importanta. Desigur, atunci cand practicam asana este ideal sa integram si celelalte 7 principii/angas/limbs. Participantii la clase vin initial cu intentia de a se relaxa sau de a-si mari mobilitatea si flexibilitatea, dar pe parcurs isi dezvolta atentia, disciplina, curiozitatea si pasiunea. Asa ca unii incep sa studieze, sa incerce si alte stiluri de yoga, altii incep sa practice meditatia si ajung chiar sa se inscrie la cursurile de instructori, pentru a preda yoga.
Cei care aleg sa participe la orele mele sunt atat de diversi, incat nu ii pot incadra. Diferiti ca varsta, cultura, situatie materiala, profesionala, sunt oameni de la care invat foarte mult.
YogaSat: Sunt femeile mai interesate de yoga decat barbatii? Daca raspunsul este da, da de ce?
I.H.: Pentru clasele mele pot afirma ca femeile sunt mai numeroase decat barbatii. Raportul ar fi de 80%-20%. Prezenta lor in numar mai mare poate ca reprezinta o trezire manifestata prin emancipare, curiozitate si dorinta cunosterii de sine.
O alta explicatie a numarului mic de practicanti in randul barbatilor ar fi perpetuarea ideii ca numai persoanele cu o buna flexibilitate si mobilitate pot practica yoga. Care apoi deviaza in preconceptia sociala ca yoga "este pentru femei" (barbatii ar trebui sa fie puternici, deci antrenamentul cu greutati le-ar fi mai potrivit). In strainatate, lucrurile sunt vazute altfel si barbatii reprezinta peste 40% din participantii la ore.
YogaSat: Care este diferenta dintre ashtanga yoga si hatha yoga?
I.H.: Am observat ca multi practicanti cred si isi iau ca reper faptul ca hatha yoga este "cea statica, in care mentinem mai mult timp posturile", iar ashtanga yoga presupune mai multa miscare si tranzitia mai rapida dintr-o postura in alta. Dar tehnic vorbind, hatha yoga include toate practicile yoga, inclusiv ashtanga.
Ashtanga yoga, stilul, secventele atat de indragite si scoala fondata de Shri K. Pattabhi Jois au la baza invataturile acestuia alaturi de profesorul sau, Shri T. Krishnamacharya, care la randul sau utiliza Ashtanga yoga descrisă de Patanjali prin cele 8 angas/membre yoga (Yama Niyama Asana Pranayama Pratyahara Dharana Dhyana Samadhi).
Conform tradiției institutului Kaivalyadhama, pentru a atinge samadhi, Hatha yoga urmează Hatha yoga Pradipika (Swatmarama descrie Asana, kumbhaka, mudra, Nadanusand), in timp ce Ashtanga yoga urmează cele opt membre/angas prescrise de Patanjali in Yoga Sutra.