Mijloacele de a călători de la conștiința limitată la conștiința universală depind de capacitatea aspirantului. Abhinavagupta ne spune în Tantraloka că acesta ar trebui să încerce întotdeauna prima cale, cea mai înaltă și cea mai rapidă. În cazul unui eșec, ar trebui să încerce următoarea cale disponibilă și așa mai departe.
āsanasthaḥ sukhaṁ hrade nimajjati
Așezat în postura reală, el se scufunda fără efort în oceanul de nectar.
De fapt, posturile (āsanas) explicate în yogadarśana (sistemul filosofic yoghin) nu sunt deloc āsanas. Postura reală este energia supremă a conștientizării, atunci când locuim cu adevărat în starea de conștientizare absolută, conștientizarea sinelui. Apoi, în fiecare act al vieții noastre suntem conștienți, suntem așezați în acea postură. Aceasta este adevărata āsana. Pozițiile fizice numite āsanas sunt doar imitații ale āsanei reale, doar imaginație.
Citește și: Sistemul Trika, chintesenta non dualista a shivaismului kashmirian
Yogīnii lasă deoparte efortul āsanelor (exercițiilor yoghine), prāṇāyāma (exercițiile de respirație), dhyāna (contemplarea) și dhāraṇā (meditația) și rămân pur și simplu în acea postură, fără să facă nimic altceva, conștienți de ceea ce sunt de fapt, de natura lor reala. Acesta este motivul pentru care autorul a folosit cuvântul sukham (fericire) în sūtra; pentru că „fără efort” yoghinul rămâne așezat în acea postură.
Deci, yoghinul percepe intern realitatea conștientizării sale. A conștientiza înseamnă a fi conștienți de adevărata noastră natură, nu de hainele pe care le purtăm, de frumusețea noastră, de șarmul nostru, de corpul nostru, etc.
Aceasta scufundare în oceanul de nectar, înseamnă că lăsăm impresiile:
- corpului fizic (deha)
- ale respirației (prāṇa)
- ale celor opt constituenți (puryaṣṭaka) Prāṇa, Apāna, Samāna, Udāna, Vyāna, văzul, auzul, mirosul, gustul, simțul tactil și mintea
- ale vidului (śūnya)
să se scufunde în acel ocean și astfel, devenim unul cu acel nectar.
Această stare, care este natura reală a lui Shiva, Conștiința Supremă, nu este revelată; această stare este cea care revelează. Deci aspirantul trebuie să fie conștient de Sine, să caute în interior, nu în exterior. Aceasta este căutarea reală.
Swami Sukhabodhananda, un înțelept hindus contemporan, spunea ca abilitatea este un instrument important în viață, însă abilitatea fără implicare și conștientizare este ca o mașina fără motor.
Shiva Sutra crește conștientizarea celui care o înțelege, ajungând să vadă o oportunitate într-o dificultate și nu o dificultate într-o oportunitate. Există o „realitate exterioară” și o „realitate interioară” a minții, precum și o altă dimensiune numită „realitate spirituală”. A le armoniza pe toate reprezintă o mare realizare.
Ființa obișnuită își iubește propriile „psiho-drame” de justificare, prin care încearcă să-și justifice punctul de vedere, blamând, neputincioasă și acest lucru duce la o stare de sărăcie interioară. A ne elibera de aceste stări inferioare ale minții și a le vedea ca „erori de gândire” face parte din evoluția noastră.
Studiul acestor texte vechi, ne scufundă adânc în aceste învățături mistice și ne învață cum să ne îndreptăm atenția în interior, să conștientizăm cine suntem cu adevărat.