Unul dintre primele texte care descrie mai mult de două asane, Yoga Yajnavalkya este, în esență, un manual de Hatha Yoga. Documentat ca apariție undeva în anul 1300 Î.Hr., textul este cunoscut și sub denumirea de Yajnavalkya Gita, Yajnavalkya Samhita și încă douăsprezece nume.
Yajnavalkya este un înțelept legendar din perioada vedică, iar textul reprezintă un dialog cu soția și discipolul său, Gargi, căreia îi explică cum să ajungă într-o stare profundă de meditație.
Yoga Yajnavalkya este alcătuit din 12 capitole și 504 versuri.
Ca și Yoga Sutras ale lui Patanjali, și Yoga Yajnavalkya vorbește despre cele 8 ramuri din yoga, însă există diferențe subtile între cele două scrieri.
Yajnavalkya intră ceva mai în profunzime cu explicațiile privind anumite tehnici de concentrare și exemple mai concrete despre cum se poate obține pratyahara. De asemenea, diferă de Yoga Sutras prin faptul că se discută în text conceptul de Kundalini, care aparține școlii tantrice de yoga.
Diferențele față de Yoga Sutras
Primele două ramuri din yoga se referă generic, ca și Yoga Sutras la Yamas și Niyamas. Cu toate acestea, lista este ceva mai lungă. Dacă Patanjali vorbește despre 5 yamas și 5 niyamas, Yajnavalkya se referă la câte 10 pentru fiecare capitol.
Cele 10 Yamas:
- Ahimsa (non violența)
- Satya (adevărul)
- Asteya (non-furtul)
- Brahmacharya (celibat, dozarea energiei, fidelitate)
- Daya (compasiune, blândețe)
- Arjava (lipsa ipocriziei, sinceritate)
- Ksama (iertarea)
- Dhriti (curajul)
- Mitahara (moderație în dietă)
- Saucha (puritate, curățenie)
Cele 10 Niyamas:
- Tapas (austeritate, persistență, perserverență)
- Santosha (mulțumire, acceptare)
- Astika (credința în Dharma și Adharma)
- Dana (generozitate, caritate, împărțirea bunurilor cu ceilalți)
- Ishvara pranidhana (adorația față de Ishvara – Brahman, Dumnezeu, Sinele Suprem)
- Siddhanta (ascultarea Vedelor și Upanishadelor – texte despre virtuți și principii)
- Hri (modestie, smerenie, acceptarea trecutului)
- Mati (credință în sine și în îndatoririle sociale. Reflecție pentru a armoniza ideile conflictuale)
- Japa (studiul constant al Vedelor, repetarea mantrelor, cu sunet sau mental)
- Vratam (jurământul de a se concentra, a lucra, a înțelege și a atinge Dharma, Artha, Karma și Moksha)
Mai departe, textul descrie cele 8 asane pregătitoare meditației, dintre care 7 sunt posturi la sol, doar Mayurasana presupunând ridicarea bazinului de la sol.
Capitolele 4 și 5 descriu purificarea nadisurilor, dar și a mediului, a rutinei, precum și rezultatele care apar după aceste purificări. Tot aici este menționată și Kundalini.
Și în ceea ce privește Pranayama, Yaynavalkya este mai generos în descriere. După ce nadis-urile au fost curățate, textul descrie inclusiv gradele Pranayama și beneficiile sale.
Următoarele trei capitole urmează ordinea firească a celor 8 ramuri din yoga, Dharana, Dhyana (împărțită în meditație cu atribute și fără atribute) și Samádhi.
În capitolul 11, Yaynavalkya vorbește inclusiv despre respectarea îndatoririlor sociale după atingerea Samadhi. Când soția sa îl întreabă cum un om care a atins Samadhi poate să își respecte îndatoririle prescrise de Vede, Yaynavalkya răspunde “un om care a atins starea yoga nu mai are nevoie de purificare. Însă inclusiv un om realizat, care a atins Samadhi, este nevoie să își îndeplinească datoria. ”
Mihaela Dragomir: mihaeladragomir.ro/
- Yoga Instructor la MediYoga
- Founder la One Yoga Studio