CITESTE Pratyahara, a cincea si cea mai importanta ramura yoga, fara de care nu poti medita. Partea I.
CITESTE Pratyahara, a cincea si cea mai importanta ramura yoga, fara de care nu poti medita. Partea II.
CITESTE Pratyahara, a cincea si cea mai importanta ramura yoga, fara de care nu poti medita. Partea III
“Pratyahara insasi este considerata ca fiind yoga, deoarece este cea mai importanta ramura in sadhana yoga.” (Swami Sivananda)
Pratyahara se traduce, literalmente, prin controlul aharei sau obtinerea controlului asupra influentelor exterioare. Asa cum un corp sanatos rezista la toxine si la agenti patogeni, la fel o minte sanatoasa rezista la influentele senzoriale negative din jur.
Vizualizarea
Vizualizarea este cea mai simpla tehnica pentru a crea impresii interioare, in locul celor exterioare. Majoritatea tipurilor de meditatii yoghine incep prin diverse moduri de vizualizari, precum contemplarea unui guru, a unei zeitati sau a unui peisaj frumos din natura. Vizualizarile mai elaborate implica imaginarea divinitatilor in lumile lor sau practica mentala a unor ritualuri, precum oferirea imaginara de flori sau de nestemate unor zeitati inchipuite.
Artistul absorbit intr-un peisaj interior, in lumea lui, sau cel care compune muzica, practica, de asemenea, vizualizarea interioara. Toate acestea sunt forme de pratyahara deoarece curata campul mental de impresii exterioare si creeaza impresii interioare pozitive, care servesc ca fundament pentru meditatie. Vizualizarile preliminare sunt de folos pentru majoritatea formelor de meditatie si pot fi integrate si in alte practici spirituale.
Laya Yoga
Laya yoga este yoga curentului interior de sunet si lumina, prin care ne focusam asupra simturilor subtile pentru a ne retrage de la simturile grosiere. Aceasta retragere in sunetul si lumina interioare reprezinta o modalitate de a transforma mintea si este o alta forma de indriya pratyahara.
Controlul pranei
Controlul simturilor necesita dezoltarea si controlul pranei, deoarece simturile urmeaza prana (energia vitala). Daca prana nu este puternica, nu vom avea puterea de a ne controla simturile. Daca prana este imprastiata sau tulburata, simturile noastre vor fi la fel.
Pranayama este pregatirea pentru pratyahara. Prana se aduna prin practica pranayama si se retrage prin pratyahara. Textele yoghine descriu metode de retragere a pranei din diferite parti ale corpului, incepand cu degetele picioarelor si sfarsind oriunde dorim sa ne fixam atentia: varful capului, al treilea ochi, inima sau una dintre chakre.
Probabil cea mai buna metoda de prana pratyahara este de a vizualiza procesul mortii, in care prana sau forta vietii se retrage din corp, deconectand toate simturile, de la picioare catre cap. Ramana Maharshi a reusit realizarea de sine prin aceasta practica, pe cand avea doar 17 ani. Inainte de a plonja in sine, el si-a vizualizat corpul ca fiind mort, retragandu-si prana in minte si mintea in inima. Fara o astfel de pratyahara completa si intensa, procesul de meditatie nu ar fi reusit realizarea de sine.
Controlul actiunii
Pe langa organele de simt (precum ochii si urechile), mai avem organe motorii, precum mainile si limba. Nu putem controla organele de simt fara sa controlam si organele motorii. De fapt, organele motorii ne arunca direct in lumea exterioara. Impulsurile care vin de la simturi se manifesta prin organele motorii, iar aceasta ne duce la si mai multa implicare senzoriala. Pentru ca dorintele sunt infinite, fericirea consta nu a primi ceea ce iti doresti, ci in a nu mai avea nevoie de nimic din lumea exterioara.
Asa cum preluarea corecta a impresiilor confera control asupra organelor de simt, la fel munca adecvata si actiunea corecta ofera control asupra organelor motorii. Aceasta tine de Karma yoga, a face actiunile necesare vietii si a evita actiunile bazate pe dorinta si pe recompensa sau marirea egotica. Karma yoga are doua parti: actiunea exterioara sau munca in serviciul altora (seva) si actiunea interioara, care consta in diverse forme de ritualuri (puja).
Karma pratyahara poate fi realizata prin cedarea sau renuntarea la orice gand sau recompensa personala pentru ceea ce facem, prin a face tot ceea ce facem ca pe un serviciu oferit lui Dumnezeu sau umanitatii. Bhagavad Gita spune: “Datoria ta este sa actionezi, nu sa cauti o recompensa pentru ceea ce faci.” Acesta este un tip de pratyahara. Include, totodata, practica austeritatilor, care duce la controlul organelor motorii. De exemplu, asana poate fi folosita pentru a controla mainile si picioarele, control necesar atunci cand stam nemiscati perioade indelungate.
Va urma...
*In februarie 2020 se deschide Scoala de primavara Hatha Yoga Seva. Mai multe informatii gasesti aici, iar pentru inscrieri trimite mail la adresa hathayogaseva@gmail.com.