Manual de Pranayama. Partea VIII. Expiratia si retentia. Skip to main content
Manual de Pranayama. Partea VIII. Expiratia si retentia.

In sanscrita, cuvantul “pra” inseamna a umple, iar “na” inseamna a trai. Daca unim aceste doua cuvinte radacina, se vor traduce: a umple cu viata. Ayama inseamna a intinde, a expansiona, a lugi, a prelungi. Asadar, termenul pranayama poate fi tradus astfel: a prelungi si a umple cu viata sau expansiune a fortei vitale.

! NU practicati pranayama fara indrumarea unui instructor autorizat. Pranayama NU se face pana cand nu este mintea linistita si concentrata. Pranayama NU se face decat dupa minim 6 luni de practica a asanelor. Tehnicile de respiratie pot fi FOARTE periculoase fara indrumare si practica sub ghidare CORECTE !

Desi bazele respiratiei yoghine sunt din ce in ce mai cunoscute in cercurile de yoga din Vest, capacitatea tehnicilor pranayama de a duce practicantul in stari de claritate de cristal, care se extind la infinit, sunt necunoscute vesticilor, in proportie covarsitoare. Pranayama este secretul yoghin fundamental, care va purta practicantul in regiunile de profunda liniste si incantare.

CITESTE Manual de Pranayama. Partea I: Prana

CITESTE Manual de Pranayama. Partea II. Cele 3 corpuri.

CITESTE Manual de Pranayama: Beneficii. Partea III

CITESTE Manual de Pranayama. Partea IV. Importanta echilibrului pH-ului.

CITESTE Manual de Pranayama. Partea V. Levitatia si fundamentele practicii.

CITESTE Manual de Pranayama. Partea VI. Recomandari si bazele practicii.

CITESTE Manual de Pranayama. Partea VII. Inspiratia.

Rechaka – Expiratia

Asculta sunetul, pe masura ce expiri, si acordeaza-te cu atentie si grija la el. Asa cum pasarea Quetzal asculta aerul atunci cand zboara, asculta rezonanta vibrationala corecta din plamani, gat si nas, atunci cand expiri. Rezonanta pe care o alegi se va revela singura, prin cantitatea de presiune pe care o pui in expiratie, influentand corpurile subtil si cauzal.

Daca fortezi expiratia, o forta ce apare din corpul subtil poate cauza simptome precum presiune puternica in jurul tamplelor si a ochilor. Daca persisti, presiunea se poate imprastia in umeri si gat. Este posibil sa resimti chiar si un puternic sentiment de disperare. Disconfortul rezultat este modlul prin care corpul fizic iti spune ca trebuie modificata expiratia.

Daca simti tensiune, tulburare si durere in zona pieptului, cand expiri, opreste-te, ia o pauza pana cand aceste simptome se atenueaza si dispar si asigura-te ca atunci cand reincepi nu mai fortezi inspiratiile sau expiratiile. Este esential sa mentii armonia in interiorul corpului tau in timpul practicii pranayama. Mintea trebuie sa fie ca un lac intr-o zi fara nicio adiere. Fa ajustarile necesare pentru a calma valurile care apar din mintea subconstienta.

Kumbhaka – Retentia

Kumbhaka reprezinta rearanjarea deliberata a fluxului de prana, care opreste brusc toate fluctuatiile mintii. Aceasta se face retinand, in mod constient, aerul inspirat, in plamani, si intarziind expiratia. La fel ca in cazul tuturor practicilor yoga avansate, Kunbhaka prezinta anumite riscuri si trebuie practicata cu mare grija, cu retentii de doar cateva secunde, iar timpul initial de practica sa dureze doar cateva minute. Treptat, pe masura ce corpul, sistemul nervos si fluctuatiile emotionale se ajusteaza, conform acestei noi tehnici de respiratie, sesiunile de practica si durata retentiilor se pot extinde.

Cand un yoghin incepe sa practice Kumbhaka, trebuie sa stie ca aceasta va produce adesea simptome externe, precum nervozitate, emotii despre care nu stiam ca exista pot iesi brusc la iveala, fricile se pot amplifica si transpiratia poate deveni abundenta. Krishnamacharya, considerat parintele practicii yoga moderne, considera ca aceasta transpiratie e plina de prana importanta si puternica, si de aceea ar trebui masata , sa intre inapoi prin pori.

In stadiul mediu de practica Kumbhaka, corpul poate sa inceapa sa tremure si sa zvacneasca. Aceste vibratii sunt pozitive, sunt semn ca energia se misca prin sistemul de meridiane astrale si prin matricea structurala a sistemului nervos. Tremurul apare atunci cand energia Shakti atinhe un meridian care are un blocaj. Procesul deblocarii, desfundarii respectivei zone provoaca trumurul, uneori semanifesta ca o convulsie puternica, ce poate lua prin surprindere practicantul.

In stadiile avansate de practica Kumbhaka, vor fi resimtite brusc incarcaturi electrice, cu efect de incalzire, in interiorul corpului si, uneori, miscari bruste, involuntare, cand corpul yoghinului sare, efectiv, de pe saltea.

In al patrulea stadiu, poate aparea un fenomen cunoscut ca gagan-chara (mutarea in cer) sau levitatie (Vayu siddhi). Corpul yoghinului se poate ridica, efectiv, in aer, pentru anumite perioade de timp. Vayu siddhi mai poate fi interpretata ca o stare de constientizare in care practicantul se simte plutind intr-un cer infinit si vid, aceasta se petrece la nivel astral, mai degraba decat la nivel fizic.

La fel ca toate aspectele tehnicilor pranayama, Kumbhaka trebuie practicata cu mare grija. “Asa cum elefantii, leii si tigrii ajung sa fie controlati printr-un proces atent de dresaj, la fel trebuie dresata si respiratia, controlata cu mare grija, printr-o progresie treptata si lenta. Altfel, poate chiar ucide practicantul.” (Hatha Yoga Pradipika, Capitolul 2, Versetul 15)

 

Comenteaza cu Facebook