Sant Mat sau Calea Sfintilor este o stiinta spirituala care provine din India, cu referinte din secolul al XV-lea. Filosofia acestei cai spirituale este centrata in jurul necesitatii unui Maestru viu. Cativa maestri renumiti din traditia Sant Mat sunt Kabir, Ravidas, Guru Nanak, Mira Bai si Shiv Dayal.
CITESTE Guru Nanak, indianul care a răspândit numele lui Dumnezeu în lume
Revizuirea invataturilor traditionale si aparitia unei asa zis noi versiuni Sant Mat a starnit dispute in ultimii 10 ani. Discipolii Sant Mat, care urmeaza aceasta cale spirituala de zeci de ani, sustin ca actualul Maestru creeaza o noua versiune a invataturilor, pe care au numit-o Sant Mat 2.0. Dar, oare, se modifica intr-adevar invataturile sau este o noua abordare prin care se exprima acelasi vechi adevar?
Caracteristicile de baza ale invataturilor Caii Sfintilor includ: un Maestru in viata, Initierea, participarea la Satsang-uri (Discursuri) si Iubire. Acestea au ramas neschimbate de secole. Totusi, modalitatea prin care le exprima Maestrul viu depinde de nevoile cautatorilor spirituali ai vremii respective. Lumea materiala, a timpului si a spatiului, se schimba mereu si la fel sunt fortele care influenteaza cautatorii din prezent.
Un Maestru viu prezinta invataturile de baza intr-o maniera lesne de inteles de catre cautatorii contemporani, stiindu-le capacitatile si slabiciunile. Invataturile fundamentale, in sine, nu se modifica niciodata. Tocmai de aceea se pune atat de mult accent pe necesitatea unui Maestru viu, contemporan.
In lucrarea mistica Sar Bachan se spune:
“Uita speranta in fostii Maestri, iti spun, pentru binele tau.
Accepta Maestrul timpurilor, iti spun, pentru binele tau.”
Uneori, sfintii folosesc povestiri, pilde si analogii pentru a explica adevarul. Cand apare un nou Maestru, el poate folosi povestiri, pilde si analogii diferite si atunci unii considera ca invataturile s-au schimbat. In timp ce descrie regiunile interioare si minunatia lor, Sar Bachan spune ca exista rubine si diamante in aceste regiuni. Cautatorii contemporani pot sa nu inteleaga aceste afirmatii, astfel incat Sfintii le exprima intr-o maniera accesibila cautatorilor, pentru ca mintea sa poata absorbi usor si rapid adevarul.
De aceea, unii Maestri ai zilelor noastre au spus: “Rolul misticilor este sa te ajute sa realizezi Adevarul, nu sa te conduca de la o iluzie la alta.” Maestrii autentici vin pentru a elimina iluziile din mintea noastra si pentru a ne conecta cu Shabd-ul, sunetul interior care ne conduce la sursa sa si la esenta noastra ultima, autentica.
CITESTE Sawan Singh, un mare sfant si maestru spiritual
Au existat cazuri cand Sfintii au facut anumite modificari, astfel incat practicile Sant Mat sa fie adecvate vremurilor respective. Insasi modalitatea prin care se face meditatia a fost schimbata in timpul lui Soami Ji (Shiv Dayal din Agra), cum scrie Lala Pratap Singh in cartea “Biografia lui Soamiji Maharaj”.
Sfintii, in vremurile de demult, obisnuiau sa puna conditia, pentru initierea in aceasta practica, ca viitorul discipol sa fi renuntat la gospodaria si casa lui, devenind ascet. Pe atunci, Surat Shabd Yoga se practica prin tehnici Pranayama, care sunt foarte dificile si periculoase. Regulile impuse de abstinenta si de continenta sunt, de asemenea, foarte dificile si rigide si, astfel, foarte putine persoane puteau beneficia de aceasta practica.
Radhasoami Dayal a inceput sa initieze persoane care isi duceau viata social, oameni casatoriti. A renuntat, totodata, si la Pranayama. El a facut practica (Abhyas) atat de accesibila si usoara, incat barbati si femei, tineri si batrani pot, deopotriva, sa o realizeze. Nu mai e nevoie de ascetism si de renuntare la viata sociala si casnica. Un Abhyasi (practicant) poate, in timpul vietii sale, sa realizeze beneficiile si eficienta practicii si sa devina convins de salvarea sa.
Precum s-a scris in numeroase carti religioase, in timpuri stravechi, forma fizica a Maestrului era foarte pretuita. In vremea lui Soami Ji, practica Charanamrit (binecuvantarea apei prin imersia picioarelor Maestrului) si binecuvantarea (Prashad) a Maestrului, prin propria saliva, predominau. In prezent, astfel de practici s-au rarit si au disparut, punandu-se din ce in ce mai mult accent pe Maestrul interior. Unii dintre Maestrii contemporani au spus, aratand catre sine, pana si asta este o iluzie. Adevaratul Maestru este Shabd-ul interior (care mai este tradus si prin sunet sau logos, de unde si referinta biblica: “La inceput a fost Cuvantul”)
Atunci cand totul, in jurul nostru, se schimba, inclusiv cosmosul, societatile, gandirea si nevoile noastre, este mereu necesara exprimarea adevarului in noi modalitati, adaptate vremurilor si pe intelesul contemporanilor. Iar Maestrii vii s-au adresat acestei nevoi, dintotdeauna. Aceste schimbari sunt subtile, uneori, cand sunt comparati Maestrii din linia imediata de succesiune, dar sunt mai profunde cand se compara Maestrii care au trait la distanta de cateva decenii.
Sfintii s-au confruntat dintotdeauna cu critici, din partea crestinilor, de pilda, dar nu le-a pasat. Ei calatoresc din tata in tara, din oras in oras, trecand prin tot felul de neplaceri sau dificultati, pentru a raspandi mesajul Adevarului. Un Maestru autentic nu este un prizonier al exprimarii traditionale a invataturilor, el este cel care converteste fara teama adevarul pentru cautatorii contemporani cu sine. Cautatorii care sunt marcati pentru El sunt atrasi in mod automat catre El. Precum pastorul isi cheama oaia si oaia se duce spre pastorul ei si catre niciun alt pastor.
Gandirea noastra este conditionata de credintele si de trecutul nostru si avem tendinta sa ne indoim atunci cand exprimarea invataturilor este remodelata. Dar adevarul pe care il cautam este unul singur, unic, si nu ne poate fi explicat, astfel incat sa fim multumiti, de nicio filosofie. Acest adevar trebuie sa fie experimentat, trait direct. Acest adevar unic si ultim este, totodata, mesajul Maestrului viu.
Sursa: highwaytimes.com
Traducere si adaptare: Livia Bonarov