Life coaching – marketing sau rezultate reale? Skip to main content
ceas-picatura-apa

Fenomenul de life coaching a prins un teren uriaș în ultimii ani, pe fondul unui efort la nivel colectiv de dezvoltare și de căutare a esenței. Iar la fel ca în orice curent care implică un efort de interiorizare, coaching-ul în sine nu este o meserie, este o chestiune de vocație. La fel ca psihoterapeutul, preotul sau instructorul de yoga. Oamenii au nevoie de alți oameni. Interdependența există, indiferent dacă aceștia sunt conștienți sau nu de ea. Oamenii au nevoie de role models, de oameni pe care să îi admire, să îi inspire, de oameni care au reușit.

Citește și: Yoga tibetană. Cele șase Yogas din Naropa

Din păcate, în această zonă de dezvoltare au apărut foarte mulți oameni care să speculeze nevoia individului de a îi rezolva altcineva problemele și s-au intitulat conform trendului life coaches. Tot din păcate, există în acest moment pe piață coaching de vânzări de la oameni care nu au vândut nimic toată viața lor sau coaching de business și leadership de la oameni care au firma în pragul falimentului. Sunt aceiași oameni care îți oferă sfaturi necerute despre cum să îți rezolvi eventualele dificultăți în business. De altfel, aceasta e prima regulă în vânzări: creează o problemă pentru ca apoi să vinzi soluția.

Ce este un life coach?

Majoritatea antrenorilor de viață nu sunt nici psihologi, nici preoți, nici maeștri de orice fel. Deși ar trebui să fie. Sunt oameni ca oricare dintre noi, cu propriile zbateri (de multe ori mai grele decât ale tale) care au făcut un curs intensiv despre o viață idealizată, în care vorba aceea, nu există nici durere, nici întristare, nici suspin. Un fel de marketing, conform nevoilor unui individ aflat pe treptele de jos ale nivelului de conștiință.

Antrenorii diferiți, cei care au înțeles impactul puternic pe care îl au, au continuat să se formeze și să își facă ordine în propria viață, în special în zona de interes în care fac coaching. Au devenit modele, surse de inspirație, au înțeles că e nevoie ca învățătura lor să fie autentică, bazată pe experiență de viață și nu pe cărți.

Un bun exemplu pentru modelul de succes al unui life coach este profilul Tony Robbins: structura masculină a americanului, încărcat de testosteron, care își trasmite mesajele prin forță, putere, încredere în sine mai presus de orice. Ceea ce nu este rău, atât timp cât încrederea în sine este, în esență, încredere în Sine.

Etica unui life coach

Cei care apelează în cele din urmă la un life coach sunt deja niște persoane care se află într-o stare vulnerabilă, caută o cale de a ieși dintr-un impas și probabil că au ajuns deja la fundul prăpastiei. Iar primul tău job tău ca antrenor de viață este să fii absolut convins că sfaturile tale nu îi vor duce și mai jos de atât pe scara conștiinței. Să fii convins că nu folosești o rețetă unică învățată la școala de antrenori și că iei fiecare om ca atare, ai o abordare holistică iar acolo unde ți-ai atins limitele poți să îndrumi acea persoană fie spre un alt coach mai experimentat, fie spre o altă abordare, psihologică sau spirituală.

Citește și: Cele 5 virtuti cu care putem lucra pentru a deveni mai buni

De partea cealaltă, atunci când apelezi la un life coach este bine să fii cu băgare de seamă la mai multe aspecte:

  • Dacă te sună insistent și îți oferă soluții minune pe care nu le ai neapărat, dar le poți dezvolta, este bine să te orientezi spre altcineva. Rolul unui life coach este să antreneze oameni, nu să facă telemarketing intruziv
  • Dacă îl simți că îți ascunde lucruri sau are răspunsuri evazive la întrebări concrete, din nou, este bine să te orientezi spre altcineva. De obicei, intuiția este prima pe care e bine să o asculți, chiar dacă iți spune opusul a ceea ce vrei să auzi
  • Hotărăște-te foarte clar pe obiectiv: ce dorești tu să obții după perioada de coaching. Întreabă antrenorul dacă așteptările tale sunt realiste și dacă veți putea ajunge acolo împreună. Întreabă-l ce experiență are în acest domeniu de viață, află cât mai multe despre eventuala expertiză pe care o are în aria în care ți-ai setat obiectivul
  • Pune întrebări cu privire la aspectele importante din viața lui: ce situație relațională are, cum stă financiar, în ce relații este cu familia, prietenii etc. Motivul este foarte simplu: dacă tu ai nevoie să faci bani, de exemplu, iar omul e în pragul falimentului sau nu s-a spetit cu munca la viața lui, poate că nu e cea mai înțeleaptă decizie să îi asculți sfaturile. Sau dacă vrei să faci o relație să meargă iar omul e într-o relație toxică după ce a trecut deja prin două-trei divorțuri, din nou, poate nu e cea mai în măsură persoană să dea sfaturi în zona asta
  • Nu lua ca literă de lege tot ceea ce îți spune coach-ul. La urma urmei, este doar un om, supus și el greșelilor și subiectivismului. Folosește, mai degrabă, informațiile de acolo ca puncte de reper și întotdeauna apelează la discernământ.

Mihaela Dragomir mihaeladragomir.ro/

- Yoga Instructor la MediYoga

- Founder la One Yoga Studio

 

Material susținut de
Image

Comenteaza cu Facebook