Nyoshul Khen Rinpoche povestește cum, într-o zi, maestrul său, Nyoshul Khenpo, i-a pus un poster mare în mână. Slujitorul său i-a ordonat să îi traducă ce scrie. Textul, scris cu litere mari, susținea că posterul cu pricina este o oglindă, un loc în care starea mentală se reflectă. Pe vremea aceea, în urmă cu 35 de ani, limbajul spiritualității era complet nou și necunoscut în vest, așa că multe noțiuni erau confundate sau înțelese greșit. Mai departe, textul îndemna cititorul: “Fii atent! Fii conștient! Fii prezent!”. Posterul cu pricina a fost curand distribuit în toată lumea și a ajuns să fie afișat pe pereții din SUA, din Europa și din Himalaya.
Fiind conștient de momentul prezent, vom simți libertatea, detașându-te de amintirile dureroase, dar și de grijile inutile cu privire la viitor. Această formă de libertate aduce pacea și odiha. Trecutul a plecat și viitorul este fantezie – totul se petrece acum. Momentul prezent este real. Viața se petrece acum. Este important să înțelegem aceste aspecte și să fim conștienți.
Mesajul lui Buddha “fii conștient și fă ceea ce e corect” s-a transformat, în mod eronat, în “practică mindfulness” , un act care e perceput ca fiind un act care promoveaza duplicarea sinelui. Mintea care observa și analizează mereu propriile gânduri devine duală și nu acesta este scopul.
Intenția lui Nyoshul Khenpo nu era de a-mi transmite că trebuie să gândesc precum un robot ori să gândesc fiecare pas pe care îl fac și fiecare respirație. Mesajul lui Khenpo era altul: să eliberăm mintea, nu să o controlăm pentru că acest lucru este, oricum, imposibil. Tehnicile de mindfulness au ca scop conștientizarea senzațiilor, gândurilor și realității în scop eliberator, nu întâmplător.
Dacă suntem conștienți de momentul prezent, de gustul ceaiului pe care îl bem sau de faptul că ne strâng pantofii nu avem parte de niciun beneficiu. Mai degrabă, trebuie să fim veșnic conștienți de impermanența lucrurilor cotidiene pentru a ne putea elibera.
Nyoshul Khenpo a scris chiar o poezie pentru a detalia acest concept:
“Omagiu pentru mindfulness.
Uitață-vă aici prieteni vajra!
Eu sunt Vajra conștient.
Fii conștient atunci când mă vezi.
Lasă-ți mintea să se uite neclintită în tine.
Eu sunt oglinda conștientizării care îți arată încotro e îndreptată atenția ta.
Fii conștient, aceasta este esența dharma. Fii conștient, aceasta este esența practicii.
Fii conștient, în asta constă puterea minții. Fii conștient, favorizează cunoașterea.
Nefiind atent și conștient, devii leneș. Nefiind conștient, nimic nu are sens.
Fara a-ți folosi mintea, nu vei avea niciun scop. Fără a-ți folosi mintea, ești ca un morman de gunoi.
Nefolosirea minții este asemănătoare cu plutirea pe un lac de urină. Mintea nefolosita este ca o inimă a unui cadavru.
Vă rog, prieteni, fiți conștienți.
Fie ca toate dorințele ale unui profesor desăvârșit să fie de folos prietenilor săi, pe calea conștientizării.”
Mindfulness înseamnă, mai degrabă, prezența minții, nicidecum lipsa sau controlul acesteia. O minte duală nu va reuși să progreseze.
“Salut prezentul existent
Ne vedem aici, prieteni statornici!
Sunt prezentul invariabil.
Fii atent atunci când mă vezi.
Dă-i voie minții să privească neclintită la ea însăși.
Eu sunt oglinda prezentului
Arătându-ți clar atenția.
Fii atent la prezent, este esența Dharma.
Fii atent la prezent, era esența practicii.
Fii atent, în asta constă puterea minții.
Fii atent, acesta este secrtul cunoașterii.
Fără atenție, individul devine leneș.
Fără atenție, greșelile apar.
Fără atenție nu poți obține nimic.
Fără atenție ești ca un morman de gunoi.
Fără atenție plutești pe un lac de urină.
Fără atenție ești ca un cadavru.
Așadar, prietenii mei, fiți atenți!
Fie ca toate dorințele ale unui profesor desăvârșit să fie de folos prietenilor săi pe calea conștientizării.”
- Nyoshul Khen Jamyang Dorje