Tenpa Yungdrung Rinpoche s-a nascut in Dhorpatan, intr-o zona indepartata a Nepalului de vest, in India. La varsta de 11 ani, s-a alaturat calugarilor de la Tashi Gegye Thaten Ling, de la manastirea locala. Dupa ce a incheiat studiile textelor despre ritualurile Bon si ale caligrafiei tibetane, s-a mutat in Dolanji, pentru a continua invatatura la Scoala de Dialectica de la Manastirea Menri.
In urmatorii 13 ani, a studiat sistemul complet Sutra, Tantra si Dzogchen, cat si stiintele tibetane, gramatica, lirica, astrologie, sanscrita, arte si geometrie sacra, medicina tibetana.
In 1994, dupa ce a trecut cu succes examenele si a primit premiul Geshe, s-a mutat la Kathmandu, in Nepal, pentru a aprofunda studiile de Tantra si Dzogchen, fiind ghidat de maestrul sau, Yongdzin Tenzin Namdak Rinpoche, la manastirea tibetana Triten Norbutse. In 1996, a fost numit Ponlob (Profesor principal) al Manastirii si al Academiei Bon de Studii Aprofundate. In 2001, a fost numit abate (Khenpo) al manastirii.
In prezent, Khenpo Rinpoche este abatele manastirilor Triten Norbutse, din Nepal, si Shenten Dargye Ling, din Franta. Preda in Europa, SUA si Mexic despre traditia invataturilor Bon.
In traditia tibetana Bon, una dintre cele mai vechi traditii spirituale din lume, invatatura suprema este Dzgochen, Marea Perfectiune. Ea dezvaluie, printr-o experienta imediata, starea primordiala a individului, adica natura sa inerenta de Buddha sau Bodhichitta, care este dincolo de toate timpurile, conditionarile si limitarile conceptuale. In Dzogchen, orice experienta, fenomen sau gand reprezinta o manifestare a vidului si a claritatii, care sunt inseparabile si constituie Starea Naturala a Mintii.
Khenpo Tenpa Yungdrung Rinpoche a vizitat Romania in iulie 2019, tinand un seminar de doua zile la Bucuresti, despre invataturile Dzogchen si traditia Bon. Cu aceasta ocazie, a oferit un interviu in exclusivitate pentru cititorii Yogasat:
Te rog, spune-ne ceva despre tine, despre viata ta si despre modul prin care ai ales aceasta cale spirituala.
M-am nascut in Nepal, parintii mei veneau din Tibet, ca refugiati. Nu existau scoli, iar eu eram puternic orientat catre viata spirituala. Colectam franturi de practici spirituale, pana cand am mers la manastire, inca de la o varsta frageda. Am fost instruit in practica spirituala acolo, la manastire.
In ce constau invataturile pe care le raspandesti in lume? Ce este Dzogchen si de ce se numeste Marea Perfectiune? Care sunt diferentele dintre aceasta cale spirituala si celelalte?
Am ales aceasta practica deoarece o consider foarte apropiata de inima mea. De asemenea, am unul dintre cel mai buni invatatori din aceasta traditie, iar asta cred ca inseamna foarte mult. Maestrul meu este unul dintre cei mai proeminenti in viata, in invataturile Dzogchen, in traditia si buddhismul tibetane. Asadar, consider ca maestrul meu a reprezentat o enorma inspiratie pentru mine, spre a urma aceasta cale.
Esenta Dzogchen consta in practica de a realiza natura mintii si a emotiilor noastre. Daca discutam despre diferente, pot fi multe aspecte sau deosebiri intre aceasta cale si alte invataturi. Aceasta practica are direct de-a face cu experienta proprie a naturii mintii individului. Astfel incat nu sunt necesare vizualizari sau forme conceptuale.
Cand vine vorba despre practica Dzogchen, aceasta reprezinta o experienta directa. Desigur, pentru pregatirea acesteia, sunt necesare diferite practici, care pot include vizualizari, etc. Insa esenta acestei practici este, intotdeauna, sa traiesti o experienta directa. Asta e unic in aceasta practica.
CITESTE Esti liber sa fii fericit. De ce esti in lupta cu tine?
Cum poate fiinta umana sa atinga natura de Buddha?
Natura de Buddha exista in interiorul tuturor oamenilor, indiferent ca individul a realizat-o sau nu. Toata lumea are natura de Buddha, deoarece esenta cea mai profunda a mintii tuturor, nu numai a fiintelor umane, ci a tuturor fiintelor vii, deopotriva, inclusiv a animalelor, este pura. De aceea, esenta ultima a mintii tuturor este natura de Buddha. Insa atingerea starii de Buddha necesita foarte multa practica spre realizare.
Ce este ceea ce percepem noi ca fiind realitate? Ce se afla dincolo de simturile noastre?
Dincolo de simturile noastre este natura mintii, Marea Perfectiune. Realitatea noastra consta in starea mintii. Asta-i chestia. Asta este ceea ce incercam sa intelegem, dar nu este usor.
Da-ne un exemplu practic de aplicare a spiritualitatii in viata de zi cu zi. Intr-o situatie care poate fi una dintre cele mai provocatoare experiente, de genul acelora care ne enerveaza si ne imping limitele. Iata un exemplu care poate servi ca model pentru nenumarate confruntari cotidiene, relationale, conjuncturale. Ce poate face o mama atunci cand copilul sau este prea energic, neascultator, cum il poate linisti?
Oferindu-i iubire. Acesta este cel mai important lucru pentru un copil. Sa incerce sa comunice cu cea mai mare blandete, cu blandete plina de iubire, foarte linistit, acestea pot calma un copil.
Multumesc foarte mult!
Interviu realizat de Livia Bonarov, cu sprijinul prof. Cristian-Mihail Lepadatu