Hatha Yoga sadhana în Kali Yuga(epoca întunericului) | Yogasat - Cursuri Yoga Bucuresti Skip to main content
hatha yoga in kaly yuga

Hatha Yoga sadhana în Kali Yuga – a doua parte

Hatha Yoga este practica (sadhana) potrivită pentru Kali Yuga, o epocă în care ființele umane și-au pierdut controlul asupra corpului, a emoțiilor și a organelor de simț. Hatha Yoga permite practicantului să-și folosească trupul ca un punct de plecare spre niveluri evolutive mai înalte. Corpul devine apoi un instrument, mai degrabă decât un obstacol, pentru atingerea scopului nobil al vieții – moksha (eliberare).

Textele sacre ale acestei practici se referă la Goraksasatakam, Gheranda Samhita și Hatha Yoga Pradipika.

Goraksasatakam

Scriptura este compusă din 100 de versete, avându-l ca autor pe Rishi Goraksha, acum aproximativ o mie cinci sute de ani. Versetul 4 definește yoga astfel: „Cele șase membre ale Yoga sunt asana, pranayama, pratyahara, dharana, dhyana și samadhi”. Întregul text descrie modul în care acestea pot fi realizate. Goraksha se apropie de idealul vedic subliniind controlul complet al organismului fizic și stabilitatea mentală ca preludiu pentru a experimenta non-dualitatea pe cel mai înalt plan spiritual.

Învățatul afirma că există 8,4 milioane de asane, idee pe care o găsim și în Shiva Samhita, care spune că forma particulară a fiecărei creaturi vii este o asana, așa cum Lordul Shiva rămâne nemișcat pentru un moment în dansul său cosmic. De aceea există 8,4 milioane de specii. Shiva a enumerat 84 de asane importante. Înțeleptul Goraksha spune că dintre acestea, două asane sunt importante, și anume, siddhasana și kamalasana, ambele poziții meditative.

Citește și:  ardha-padmasana-sau-ardha-kamalasana; padmasana-0

Autorul ne oferă informații detaliate despre chakrele, vortexuri ale energiei spirituale, situate în câmpul energetic uman. El ne învață că există mii de nadis, care servesc drept canale de curgere pentru prana. Dintre aceste canale, el spune că 72 sunt importante. Cele mai importante trei nadi sunt ida (partea stângă a coloanei vertebrale, guvernată de lună); pingala (partea dreaptă a cărei zeitate este soarele) și sushumna (centrul a cărei zeitate este agni sau focul). El descrie, de asemenea, tipurile de prana, care circulă în diferite părți ale câmpului de energie uman.

Rishi Goraksha ne învață și despre Kundalini Shakti: „Ea stă întinsă deasupra kandei, îndoită de opt ori, închizând mereu, cu gura ei, intrarea în Brahmarandhra” (Goraksasatakam, 30). Ne descrie și practicile pranayama, punând accent pe puraka, rechaka și kumbhaka (inspir, expir și apnee).

Acest lucru este tratat în practica concentrării, dharana, predată de Rishi Goraksha, care include contemplarea mandalelor celor 5 elemente,  pancha maha bhutas (pământ, apă, foc, aer și eter).

Este definită și starea samadhi, sau conștiința cosmică, ca stare spirituală supremă: „Când prana devine liniștită și mintea este absorbită, rezultă identificarea jivatma cu paramatma, care se numește samadhi” (Goraksasatakam, 94). Măsurarea duratei de timp necesară pentru ca dharana să se transforme în samadhi este, de asemenea, explicată în detaliu.

Gheranda Samhita

Textul a fost scris în sanscrită, are un autor necunoscut și este considerat a fi un manual pentru yoga. Din cele mai vechi exemplare supraviețuitoare ale scripturii se poate deduce că a apărut în forma scrisă în secolul al XVII-lea. Din paisprezece manuscrise găsite în nordul și estul Indiei cel mai vechi exemplar datează din 1802. Ca tradiție orală, a trecut de la guru la discipol, aceste învățături secrete ar fi supraviețuit cel puțin câteva secole înainte de a fi scrise.

Cele șapte capitole din „Gheranda Samhita” urmează cele șapte trepte ale practicii yoga,  predate de înțeleptul Gheranda elevei sale, Chanda Kapali.

1.         Purificare prin Shatkarma (acțiuni de purificare) – include șase tehnici de curățare

2.         Întărirea prin Asana – include 32 de posturi yoga

3.         Stabilitatea prin Mudra – include 25 de mudre (gesturi)

4.         Calmarea prin Pratyahara – include cinci tehnici de concentrare

5.         Ușurință prin Pranayama – include 10 tehnici de respirație

6.         Percepția prin Dhyana – dedicat meditației

7.         Izolarea prin Samadhi – folosește metode diferite decât cele pe care le învață Patanjali

 

Deși în „Gheranda Samhita” sunt descrise doar 32 de posturi, textul explică că numărul asanelor este echivalent cu numărul de specii care există pe planetă, dar doar 84 de posturi sunt cele de bază din care derivă celelalte. El afirma că este esențial să includem cel puțin o postură inversă în fiecare practică zilnică de yoga.

În general, Hatha yoga descrisă în „Gheranda Samhita” este mai meditativă, cu posturi așezate, diferită de ceea ce se practică cel mai frecvent ca Hatha yoga astăzi. De fapt, postura copacului (vrksasana) este singura postură în picioare menționată în text.

O afirmație a lui Gheranda din text este următoarea: „Nu există lanțuri ca cele ale iluziei (maya); nici o putere ca cea care vine din disciplina (Yoga); nu există nici un prieten mai mare decât cunoașterea (jnana) și nici un dușman mai mare decât egoismul (ahamkara)” (GS 1.4).

Rishi Gheranda clasifică practicile Yoga in kriyas (dhautis, bastis, neti, trataka, nauli, kapalabhati), asanas, mudras, pratyahara, pranayama, dhyana și samadhi. Se pune mare accent pe practicile de purificare, destul de elaborate.

Hatha Yoga Pradipika

Hatha Yoga Pradipika a fost scrisă probabil cu aproximativ 500 - 700 de ani în urmă. Chiar și astăzi, textul este cartea de bază după care sunt instruiți mulți profesori de Yoga.

A fost scrisă de Yogi Svatmarama Suri și este împărțita în patru capitole. Primul capitol este despre asane; al doilea capitol este despre pranayama; al treilea capitol este despre mudra și al patrulea capitol despre samadhi.

Înțeleptul Svatmarama, în al doilea vers, spune: „Svatmarama Yogin, după ce și-a salutat Domnul și pe Guru, învață hatha vidya numai pentru atingerea Raja Yoga” (1.2). În 389 de versete, înțeleptul oferă instrucțiuni destul de detaliate despre asane, pranayama, mudre și mijloacele de a atinge samadhi. El descrie doar 15 asane, dintre care câteva seamănă cu cele comune în Hatha Yoga de astăzi. El descrie patru dintre aceste asane, drept „cele mai bune dintre posturi”: siddhasana, padmasana, simhasana și bhadrasana (1.33).

În Capitolul Unu, versetul 33, el spune: „Asanele propuse de Domnul Shiva sunt în număr de optzeci și patru. Dintre acestea, voi descrie patru care sunt chintesența.” În versetul 34 el continuă: „Aceste patru: siddha, padma, simha și bhadra (asane) sunt cele mai bune. Dintre acestea patru, cea mai confortabilă este siddhasana.”

Textul abordează și ce alimente trebuie consumate. El recomandă „să umpleți jumătate din stomac cu mâncare, un sfert cu apă și să lăsați un sfert din stomac liber ca ofrandă Domnului Shiva” (HYP 1.58).

Nu se poate obține perfecțiunea în Raja Yoga fără Hatha Yoga, nici perfecțiunea în Hatha Yoga fără Raja Yoga, așa că ambele ar trebui să fie practicate până când perfecțiunea (în Raja Yoga) este obținută” (2.76).

Apoi, în capitolul trei, el descrie mudrele în versetele 6 și 7: „Maha mudra, maha bandha, maha vedha, khecari, uddiyana, mula bandha, jalandhara bandha, viparitakaranai, vajroli și shaktichalana, acestea sunt cele zece mudre. Ele distrug bătrânețea și moartea.”

Textul include instrucțiuni despre cum se poate trezi energia kundalini dar și instrucțiuni pentru obținerea samadhi. El spune: Samadhi este explicat: așa cum sarea din apă se unește și se dizolvă în ea, o contopire a minții și a Sinelui este samadhi” (4.5). „Când prana este fără nicio mișcare în kumbhaka și mintea este absorbită de Sine, starea de armonie se numește samadhi” (4.6).

Autorul menționează cele 72.000 de nadis și susține că doar sushumna nadi este important. El descrie multe metode de a atinge starea samadhi, punând accent pe utilizarea sunetului interior. El spune: „Stăpânul primordial Shiva a expus un crore [10 milioane] și un sfert de modalități eficiente pentru atingerea laya (absorbției), dar credem că un singur lucru, devotamentul față de sunet (nada), este cel mai important dintre toate aceste moduri. ” (4,66).

În Hatha Yoga Pradipika autorul subliniază în repetate rânduri, necesitatea călăuzirii directe de către un Guru: „Există o excelentă Karana prin care soarele este păcălit. Acest lucru ar trebui să fie învățat de la Guru și nu prin studiul șastrelor” (3.78). „Cine știe cu adevărat măreția Raja Yoga? Jnana, mukti, sthiti și siddhi sunt obținute prin învățătura unui Guru” (4.8).

Surse: integralyogamagazine.org

Material susținut de
Image

Comenteaza cu Facebook