Este de necontestat faptul că fostul student în filosofie Eckhart Tolle este un fenomen: cărțile sale Puterea prezentului, Un pământ nou și Liniștea vorbește s-au vândut în milioane de exemplare și sunt percepute de cititorii lor ca fiind profund spirituale. Tolle este privit drept un lider spiritual, fanii săi considerându-l un înțelept al lumii și un „mistic” – are chiar propriul său site de fani.
Dar chiar spune ceva nou? Și care este de fapt ”calea” pe care o propovăduiește?
Nimic nou sub soare - Eckhart Tolle nu trece testul originalității
Una dintre ideile-pivot ale lucrărilor lui Tolle este importanța momentului prezent și experiența noastră profund subiectivă din acest moment „spațios”. Accentul pe „aici și acum” sună însă foarte familiar umaniștilor - filosofilor, psihologilor, sociologilor - sau oricărui practicant spiritual conștiincios, regăsindu-se în lucrările unor pionieri precum Otto Rank, C.G. Jung, Carl Rogers, etc. și avându-și sorgintea în budismul zen și taoism - unde se pune accent pe conștientizare și acceptarea a ceea ce este în acest moment.
Nu e absolut nimic nou în Puterea prezentului – un mix de idei buddhiste, misticism și câteva trimiteri la Iisus Hristos – un fel de New Age care rememorează concepțiile zen. Mesajul central al cărții este că rădăcina problemelor noastre emoționale rezidă în obiceiul nostru de a ne identifica prea mult cu mintea. Trecutul și viitorul sunt creații ale gândirii și doar momentul prezent este real și contează.
Următoarea lucrare, Un nou pământ, este o extensie a aceluiași subiect. Acesta își propune „să ofere un cadru spiritual pentru ca oamenii să treacă dincolo de ei înșiși pentru a face din această lume un loc mai bun, mai evoluat spiritual”. Ideea centrală, din nou, este: abandonează-ți ego-ul, devin-o „prezent” în „sinele” nemuritor.
CITEȘTE ȘI: Eliberarea de toate sistemele mentale care te condiționează
Deci Tolle a luat o serie de principii perene, de bază ale meditației și buddhismului și le-a popularizat, “traducându-le” pe înțelesul tuturor. S-a inspirat din învățăturile marilor iluminați și ideile vechilor scrieri spirituale și le-a folosit ca instrumente pentru a susține nevoia de transformare și de creștere a gradului de conștientizare a omenirii. Și-a numit abordarea “o nouă conștiință”, deși nici măcar modul de expunere nu este unul nou, cu atât mai puțin calea de a ajunge la iluminare.
Dar oare ce spune această râvnă de înțelepciune spirituală reîmpachetată despre vremurile în care trăim?
O cale de milioane de dolari ”demnă de istoria spiritualității”
“Money is a good example. An enlightened person or business is not concerned primarily with making money, because when you are concerned with making money you want the future more than the present.”
Eckhart Tolle (unul dintre cei mai bogați oameni din lume)
Pe site-ul propriu, Tolle are un magazin online, de unde fanii pot achiziționa toate lucrările sale. Există, de asemenea, o gamă amețitoare de materiale de îndrumare spirituală. Fiecare carte este disponibilă și ca audiobook, prețurile începând de la 29,95 $. “Puterea prezentului” și “Liniștea vorbește” sunt defalcate în „carduri inspiraționale”, vândute în pachete de 25 $. Există, de asemenea, înregistrări pe DVD ale lui Tolle care explică esența teoriilor sale prin prelegeri precum "Ce este meditația?" și „Cel mai profund adevăr al existenței umane”. Și dacă încă nu te poți sătura de măreția sa, există o gamă de muzică – compusă chiar de Tolle însuși - recomandată pentru a-ți ajuta căutările meditative și călătoria spre iluminare.
Pe scurt: best-seller-uri împreună cu CD-urile & DVD-urile, materialele promoționale (calendare, carduri inspiraționale etc.) conferințele, taberele, aparițiile online și nu numai i-au adus în cont milioane de dolari.
Aptitudinile lui Tolle de speaker motivațional împreună cu abordarea de masă prin reîmpachetarea, pe înțelesul tuturor, a vechii înțelepciuni spirituale i-au adus rapid un succes răsunător la nivel mondial. Asta combinat cu ambansadorii-celebrități și tonul comercial pe care îl are întreaga sa activitate le-au propulsat direct pe Lista celor bogați oameni din lume.
În acest context nu se poate trece cu vederea discrepanța dintre ideile de renunțare la posesiuni, dorințe și atașamente, ca parte a procesului de trezire spirituală pe care el însuși le propăvăduiește, și sumele fabuloase încasate în urma activității sale.
Transformarea căii spirituale într-un produs de marketing aduce în discuție problema accesibilității. Deși pe site-ul său a început să promoveze și materiale gratuite, nu sunt decât un cârlig de marketing. Învățătura sa este, în mare parte, accesibilă doar celor cu venituri consistente deși el însuși amintește că pe timpul marilor învățători unul dintre cele mai mari neajunsuri era inaccesibilitatea – în perioada lui “Budhha, Iisus și alții, o înflorire cu largă răspândire nu era încă posibilă în acele vremuri, iar mesajul lor a ajuns să fie în foarte mare măsură greșit înțeles și adesea deformat”.
Este Tolle un produs al societății americane de consum?
Când în iunie 2007 Paris Hilton a intrat în Centrul de detenție regională din California, unde a executat o sentință scurtă pentru o infracțiune minoră, avea cu ea un exemplar al Bibliei și unul din Puterea prezentului.
Printre fanii lui Tolle se numără și: Gillian Anderson – actrița din Dosarele X, Jeff Goldblum – cunoscut din Jurassic Park, Annie Lennox – cântăreață, Gwyneth Paltrow - actriță și lista poate continua. Dar cea care l-a promovat poate cel mai mult a fost Oprah Winfrey – care a prezentat, împreună cu Tolle, o serie de „webinarii” timp de 10 săptămâni și care au avut o audiență de 11 milioane de persoane.
Cu un așa arsenal de ambasadori promovarea nu a fost o problemă. A completat doar suita criteriilor de popularitate americane pe care oricum părea să le îndeplinească: în ton cu trendul de pseudo-spiritualitate al vremii, bun comunicator, ușor de digerat, natura ”profundă” a ideilor care hrănesc egoul odată înțelese. Iar în România a fost cu atât mai ușor și rapid adoptat de către masă, cu cât orice fenomen american este preluat fără tăgadă, în acest extaz și venerare a occidentului, în care trăim.
Fenomenul Eckhart Tolle aduce în discuție aspecte deloc noi care nu sunt despre persoane sau curente ci despre produsele societății în care trăim, valorile sale, mirajul înțelepciunii reinventate și venerarea superficialității pentru că e mai ușor de înțeles și interiorizat.
Eckhart Tolle s-a născut în Germania post-nazistă a anului 1948. A avut o copilărie nefericită, puternic marcată de ecourile războiului și relația tumultoasă a părinților lui. A locuit o perioadă în Spania, cu tatăl său, iar la 19 ani s-a mutat în Anglia. Stările de depresie, anxietate și frică de care suferea l-au determinat să înceapă să caute răspunsuri legate de viața sa. La 29 de ani a avut loc transformarea spirituală, iar viața i s-a schimbat complet. A petrecut doi ani „într-o stare de binecuvântare profundă”, după cum el însuși mărturisește, înainte de a deveni unul dintre cei mai influenți îndrumători spirituali ai timpurilor noastre. S-a stabilit în Canada și a început să scrie cărți.
Referințe: Independent | Psychology Today | Jack Carney