În sistemul tradițional Ayurveda, există numeroase ritualuri care au rolul de a pune în rezonanță energia omului cu cea cosmica, divina.
Unul dintre cele mai importante este Dinacharya, care desemnează obiceiurile alimentare, ritualice și comportamentale din perioada zilei.
În primul rând, se recomandă ca trezirea să se facă înainte cu 2 ore de răsăritul soarelui, în acel interval sacru denumit în sanscrita “ brahma muhurta”, sau “ ora de ambrozie”. În acest interval exista un Univers, pace, liniște și puritate. Acum, este indicat să ne gândim la Dumnezeu, să incantam o mantra și să meditam. La aceste ore (aflate în perioada de manifestare de tip Vata- orele 2-6 a.m.), trupul este odihnit și beneficiem din plin de anumite calități de tip Vata ca ușurință, fericirea și prospețimea. Acestea sunt infuzate în trup și minte și vor rămâne acolo pentru toată perioada zile.
O altă caracteristică și avantaj dacă ne trezim în acest interval este că avem destul timp pentru exercițiile de curățare (kriya-uri), yoga, exerciții fizice și alte activități care ne asigura o viață sănătoasă și îndelungată.
Spălatul fetei cu apa rece, proaspătă, imediat după trezire, curăță in același timp nasul, ochii, gura și fata, eliminând starea de somnolență care este în general prezentă atunci (energia de tip Tamas guna).
După aceasta, trebuie sa bem între 1 și 4 pahare de apa rece, pentru a curata și fortifica intestinele, stimulând tubul digestiv și puterea de digestie a ființei (agni). Apa trebuie băuta in postura așezată, pentru a ne feri de durerile de articulații care se manifesta atunci când o bem in picioare.
După băutul apei, este esențial sa ne golim intestinele, apa având rol de “vehicul purificator” (anupana) în acest caz. În perioada actuală, se observa ca numeroase persoane au o dificultate în evacuarea intestinelor, datorita stilului de viață defectuos, caracterizat de mesele neregulate si neținând cont de puterea de digestie, culcatul și trezitul foarte târziu, stresul, etc.
Pentru a evita sau a trata aceste probleme gen constipație, flatulenta, foarte eficiente sunt exercițiile de pranayama gen kapalabhati, care dirijează și purifica suflurile subtile (vayu-urile, cel responsabil de eliminare fiind apana vayu).
In mod tradițional pentru curățarea dinților se folosește o anumite crenguța foarte fina, care înlătură depunerile interdentale și conferă un miros plăcut al gurii. Tot aici se recomanda a fi făcute renumitele exerciții de curățare a limbii ( cu o linguriță de argint), curățarea cailor nazale (tehnica jala neti) si a cavitații bucale. Foarte importante sunt gargara cu diferite uleiuri (susan, muștar) și amestecuri de plante care au rolul de a purifica si împrospăta cavitatea bucala (recomand aici in mod deosebit frunzele de kantakari).
Din experiența proprie, benefic pentru purificarea intregii fiinte si detoxifierea ei este un amestec compus din: apa calda spre fierbinte, zeama de la o lămâie, apoi cate un vârf de cuțit din următoarele pulberi: scorțișoară, ghimbir turmeric, busuioc și menta, în care se poate adauga o linguriță de miere, după cca. 5 minute). Toate aceste plante sunt atent alese, pentru ca intensifica puterea digestive si stimulează eliminarea toxinelor. Observam ca după aceea, evacuarea intestinelor este mult amplificata, băutura calda având rolul de dizolva si a direcționa spre căile de evacuare toxinele acumulate de multe ori, pe o perioada destul de mare de timp. Detoxifierea profunda care se produce are ca efect secundar si scăderea in greutate, conferind corpului suplețe, elasticitate si prospețime.
Automasajul capului si corpului cu ulei cald (Abhyanga) este desosebit de benefic pentru a ne conferi energie si vigoare mentala si fizica pentru urmatoarele intervale orare.
Exercițiile yoga care urmează au rolul de a vehicula, transmuta si sublima energiile latente din finita. Recomand aici următoarea succesiune: mișcările de încălzire, asana-ele propriu-zise ( având grijă să facem posturi pe cât mai mulți centri de forță), exercițiile de respirație, relaxarea yoghina si la final o meditatei cu rol de mulțumire adusa lui Dumnezeu pentru ghidarea oferita.
Aceasta succesiune logică și în conformitate cu legile divine face să fie evitate stările de zăpăceala mentala, confuzie si supra-energizare datorate execuției prea rapide si fără conștientizare a anumitor posturi, care au ca rezultat nefast și încălcarea anumitor reguli denumite Yama si Niyama, generatoare de alte dezechilibre în ființa noastră. Punerea în acord cu energiile cosmice și cu voința divina reprezintă adevăratul scop al practicii Yoga, si nu dezvoltarea flexibilității, supleței sau diferite alte scopuri fără suport spiritual care sunt tot mai des întâlnite astăzi, acolo unde practica spirituala este asociata, prin înțelegere greșită, sportului si fitness-ului, din pacate. Constientizarea efectelor, atata in timpul executiei , cat si după aceea, reprezintă barometrul unei practici în acord cu învățăturile tradiționale.
Despre celelalte obiceiuri sănătoase (hrănire, intervale de reflecție, etc.), voi reveni într-un articol următor.
Fie ca toate ființele să primească și să folosească în mod înțelept aceste învățături!
Vasile Scarpet
Lector, Consultant si terapeut Ayurveda