Bhairava reprezintă una din manifestările lui Shiva, asociată cu distrugerea prin transformare. O putem asimila cu distrugerea a tot ce am crezut că suntem până la un moment dat în viață.
Aceasta forță transformatoare ne ajută să anihilăm iubirea egoista de sine, care ne-a adus în situații ce păreau fără ieșire. Evenimente neașteptate care ne-au îngenuncheat și ne-au zdruncinat lumea falsă pe care ne-o clădisem, făcându-ne să implorăm ajutorul divin.
Iar când această falsă impresie despre sine se destramă, ea lasă loc iubirii de Dumnezeu și de oameni. Acesta este Bhairava. Cel care ne transformă prin disperare și suferință, în ființe pline de iubire, lumină și adevăr.
Bhairava este reprezentat adesea cu ochii încruntați, furios, cu dinți ascuțiți de tigru și părul în flăcări, este complet gol, purtând doar ghirlandele de cranii și un șarpe încolăcit în jurul gâtului. În cele patru mâini poartă un laț, un trident, o tobă și un craniu. In unele reprezentări apare însoțit de un câine. Este venerat îndeosebi în Nepal, Rajasthan, Karnataka, Tamil Nadu și Uttarakhand.
Puranele oferă ca versiune a originii lui Bhairava, legenda războiul dintre zei și demoni. Pentru a distruge toți demonii, Shiva a creat Kaala Bhairava. Ashtanga Bhairavas care au fost creați din el au continuat să se căsătorească cu Ashta Matrikas, toate aceste manifestări având forme înfricoșătoare. Din Ashtanga Bhairavas și Ashta Matrikas au fost creați cei 64 Bhairavas și cei 64 Yogini care au în responsabilitate spațiul (păzesc punctele cardinale și controlează toate direcțiile) și timpul. Dintre aceștia, Maha Swarna Kala Bhairava este considerat conducătorul suprem al timpului universal și forma principală a lui Bhairava.
Manifestările lui Shiva cele mai importante, Ashta Bhairava, controlează cele 8 direcții, prin:
- Asithaanga Bhairava – este orientat spre est, o are pe Bhrami consoartă, vehiculul său fiind o lebăda. Venerarea sa aduce abilități creative.
- Ruru Bhairava este orientat spre sud-est, o are pe Maaheshwari consoartă, vehiculul său fiind un bivol (Rishabam) . El poate oferi cunoașterea divină.
- Chanda Bhairava este orientat spre sud, o are pe Koumaari consoartă, vehiculul său fiind un păun. Venerarea sa oferă o energie incredibilă, reduce concurența și aduce succes în fața rivalilor.
- Krodha Bhairava este orientat spre sud-vest, o are pe Vaishnavi consoartă, vehiculul său fiind un vultur (Garuda). Venerarea sa dă puterea de a întreprinde acțiuni mărețe.
- Unmattha Bhairava - este orientat spre vest, o are pe Vaarahi consoartă, vehiculul său fiind un cal. Venerarea sa controlează ego-ul negativ și vorbirea de sine dăunătoare.
- Kapaala Bhairava este orientat spre nord-vest, o are pe Indrani consoartă, vehiculul său fiind un elefant. Venerarea sa încheie orice muncă și acțiune în zadar.
- Bheeshana Bhairava este orientat spre nord, o are pe Chamundi consoartă, vehiculul său fiind un leu. Venerarea sa înlătură spiritele rele și energiile negative.
- Samhaara Bhairava este orientat spre nord-est, o are pe Chandi consoartă, vehiculul său fiind un câine. Venerarea sa aduce dizolvarea completă a karmelor negative Image
Fiecare dintre manifestările lui Bhairava reprezintă cele 5 elemente (pancha mahabhutas) spațiu, aer, foc, apă și pământ, iar celelalte trei sunt soarele, luna și atma, având forme, obiecte și mijloace de deplasare diferite.
Legendele hinduse spun că originea lui Bhairava se află în Shiva Maha Purana, într-o conversație dintre Brahma și Vishnu. Mitologia hindusă descrie cele 3 aspecte ale manifestării lui Brahman – divinitatea supremă, în Brahma – creatorul, Vishnu cel care susține creația și Shiva cel care o distruge prin transformare.
Citește și: sunetul-care-conduce-sufletul-spre-moksha-treia-parte
Chiar una din interpretările cuvântului Bhairava” susține aceste 3 forțe ale universului. „Bha” înseamnă creație, „Ra” conservare și „Va” distrugere. Astfel, se crede că Bhairava este Divinitatea Supremă.
Legenda spune că Vishnu l-a întrebat pe Brahma cine este creatorul suprem al Universului. Arogant, Brahma i-a răspuns lui Vishnu să i închine, pentru că el este Creatorul Suprem, deoarece poate face tot ce face Shiva, spunând: „Am cinci capete, și Shiva are cinci capete. Pot să fac tot ce face Shiva și, prin urmare, sunt Shiva”. A început să se considere egal cu Shiva în toate privințele, considerându-se pe sine sursa supremă a tuturor creațiilor, așteptându-se ca toți ceilalți să i se închine. Shiva și-a dat seama ce se întâmplă și a decis că este timpul să îi arate lui Brahma care este locul său, pentru binele universului. A luat forma feroce a lui Bhairava și a tăiat unul din cele 5 capete ale lui Brahma. Astfel, ego-ul lui Brahma a fost distrus, el s-a iluminat, a devenit util sieși, lumii și profund recunoscător lui Shiva.
Craniul lui Brahma este cel ținut în mâinile lui Kala Bhairava;
Asculta: kala-bhairav-mantra-turn-bad-times-good-times-very-powerful-shiva-mantra-must-try
Shivaismul kashmirian, explică semnificația cuvântului Bhairava, compus din „bhā” + „ai” + „ra” + „va”
- Bhā este un cuvânt în sine care înseamnă „lumină”, adică lumina conștiinței în acest context;
- ai conform filozofiei Trika este simbolic pentru kriyāshakti (puterea acțiunii);
- rava, în acest context, înseamnă vimarshati, adică a înțelege.
Deci, conform acestei etimologii, Bhairava înseamnă „Acela a cărui lumină a conștiinței, unită cu puterea sa de acțiune înțelege ca întregul univers este Sinele Său”.
Abhinavgupta oferă o altă interpretare a lui Bhairava, „Bhairava este cel care susține și protejează cosmosul și emite mantra lui „Eu” (aham). El ii încurajează pe cei înfricoșați de ciclul existenței transmigratorii.”
Vijñāna-bhairava-tantra este scriptura (tantra) lui Bhairava, care nu este altceva decât conștientizare intensa, combinată cu puterea de interiorizare. Deci, se poate traduce prin „Scriptura lui Bhairava care este conștiința”. Cuvântul vijñāna se referă la conștiința ta — aspectul ființei tale care este prezent în toate experiențele tale, din punct de vedere subiectiv.
Vedem foarte clar că în acest text, Bhairava nu este văzut ca o zeitate printre alte zeități, un membru al unui panteon politeist, ci mai degrabă reprezintă această conștientizare fundamentală; iar Bhairavī este consoarta lui, cealaltă jumătate a lui. Bhairavī este femininul cuvântului Bhairava. Versul 15 explică că Bhairavī este pūrṇa-bharitā, starea de plinătate completă, plinătatea debordantă, o intensificare a ființei pure. Bhairavī este atunci când acea conștiință deschisă și pură a lui Bhairava se intensifică fiind pătrunsă de fericirea adevăratei naturi. Dacă Bhairava este vidul pur al conștientizării, Bhairavī este plenitudinea lui.
Unii oameni ajung la Śakti prin Śiva, dar cei mai mulți ajung la Śiva prin Śakti Textul ne învață că putem avea o experiență de intensitate pură, iar apoi acea intensitate poate fi o poartă către liniștea Conștiinței pure, prezența pură, ființa pură însăși. Alții intră mai ușor în acel spațiu transcendent al prezenței pure și atunci au nevoie să acceseze și latura Śakti a acesteia, acea intensificare imediata, plină de fericirea naturii interioare (antaḥsvānubhavānandā).
„Shiva este cunoscut și sub numele de Bhairava, deoarece provoacă trezirea inițială care ne eliberează de frica rămânerii în starea de vis și datorită strigătului nostru de dor, el se manifestă în sfera radianta a inimii, liniștindu-i pe cei cuprinși de frică.
Este cunoscut și sub numele de Bhairava, deoarece este Domnul celor care se bucură de strigatul său minunat (bhīrava), care semnalează moartea Morții!
Este Stăpânul acelor yoghini caută eliberarea, el este Bhairava — Supremul, a cărui formă este Conștiința (vijñāna). El este Cel care hrănește, extinzându-și puterea prin tot Universul.” ~ marele maestru Rājānaka Kṣemarāja (filozof și discipol al lui Abhinavagupta), c. 1025 CE