David Frawley, profesor hindus de origine americana, a scris peste 30 de carti pe subiecte ce tin de yoga, vede, ayurveda si astrologie vedica.
Acesta a acordat un interviu celor de la publicatia indiana Deccan Chronicle, in care vorbeste despre yoga, religie, Carl Jung si nu numai.
Carl Jung a fost primul intelept european care a exploatat inteleciunea indiana. Ai ceva de spus cu privire la modul in care a interpretat anumite concepte?
David Frawley: "Jung a imprumutat o mare parte din intelepciunea hindusa, insa niciodata nu a inteles conceptul de transcedenta – paramatma. El a imprumutat din intelepciunea hindusa, pentru ca apoi sa se intoarca impotriva ei. A fost invitat sa il intalneasca pe Ramana Maharishi si a refuzat, spunand ca intelepciunea proprie ii este de ajuns. Evolutia la care face el referire se rezuma la transformarea intr-o persoana mai buna. Carl Jung a facut o treaba foarte buna, aducand conceptul de inconstient colectiv in fata. Insa a omis conceptul de samadhi si transcedenta colectiva. Freud a fost si el limitat, nereusind sa depaseasca primele 2 chakre – la el, totul incepe si se termina prin sex. Din acest punct de vedere, Jung a reusit sa mearga mai departe, insa psihologia sa este rudimentara, limitandu-se la viata unei singure persoane."
Descoperirile si evolutia in stiinta, mai ales in fizica, pare sa fie in acord cu conceptele prezentate in vede – este adevarat?
David Frawley: "Civilizatia occidentala este inselata de ideea potrivit careia stiinta spune lucruri diferite in comparatie cu vedele si cu conceptele religioase. Fizica a reusit sa reduca cuvantul de la materie la energie si informatie."
Exista un principiu universal care tine religiile impreuna?
David Frawley: "Ai putea spune ca arta este la fel? Sau ca oamenii sunt la fel? Religia este la fel de diversificata ca si alte aspecte ale vietii – nu poti spune ca toate legile sunt bune, la fel cum nu poti spune ca toti liderii politici sunt rai. Religia are atat aspecte pozitive, cat si aspecte negative, la fel ca orice altceva. Este la fel de expusa greselilor, cum este si omul care o practica. Ideea de religie in sine este un concept foarte occidental."
Ce este, atunci, religia?
David Frawley: "Este un termen occidental care, pana la un anumit nivel, inseamna crestinism. Monoteismul este considerat ultima cale de salvare, in timp ce hinduismul este clasificat ca fiind o religie politeista.
Termenul de religie ar trebui sa insemne “ a uni”, insa oamenii nu il mai folosesc in acest sens."
Cum este filozofia hindusa diferita fata de notiunea tipica de religie?
David Frawley: "Atat crestinismul cat si islamismul plaseaza monoteismul in topul religiilor, considerand ca acesta va oferi mantuire/ salvare. Asadar, e suficient sa crezi in Dumnezeu pentru a fi salvat. Ei bine, in hinduism lucrurile nu stau deloc asa – avem concepte diverse precum dharma, moksha, ishwara si brahman, insa nu credem in ideea de salvare prin credinta. Hinduismul este mai mult decat o religie – religiile au reguli, lacasuri de cult, ritualuri si sfinti. Hinduismul are in plus sadhana."
Tehnologia si problemele de comunicare determina omul sa nu se mai “uite” atat de mult in interior, ci sa se piarda in exterior – ce parere ai despre acest aspect?
David Frawley: "Simturile privesc numai in exterior. Ne-am pierdut abilitatea de a ne uita in interior. Numai cei care reusesc sa se uite inauntru au posibilitatea de a descoperi adevarul – intelepciunea exista, trebuie doar sa fie scoasa la iveala. Ideea de a privi in interior se regaseste numai in hinduism si in cateva concepte mistice precum sufismul."
Ce este iluminarea sau moksha? Cum poti atinge samadhi?
David Frawley: "Ideea este sa atingi paramatma, care nu poate fi cunoscuta direct. Daca incercam sa intelegem cu mintea, nu vom reusi sa obtinem decat o idee. In Yoga Sutra, de pilda, se explica ca nu se poate ajunge in samadhi daca se foloseste mintea in aceasta incercare. Trebuie sa intelegi paraatma, mintea, sadhana, tapas – toate acestea fac parte din calatoria catre samadhi."
Sursa: Deccan Chronicle