Din perspectiva hindusa, hrana este un aspect al lui Brahman, fiind un dar oferit de insusi Dumnezeu, pe care trebuie sa il tratam cu respect.
Hindusii spirituali ofera, mental, hrana lui Dumnezeu inainte de a o manca. Mancarea are rolul de a oferi forta si vigoare trupului, insa atunci cand este consumata in mod gresit, reuseste sa il distruga.
Hrana ar trebui consumata pentru supravietuire si pentru intarirea trupului, cu o atitudine spirituala, religioasa, nu de placere. Autocontrolul ar trebui sa ne ajute sa mentinem atitudinea potrivita in raport cu mancarea.
Citeste: GHID PENTRU ÎNCEPĂTORI: CUM SĂ MĂNÂNCI PRECUM UN YOGHIN
Mancatul poate fi o activitate cu conotatii spirituale, ajutandu-ne sa ne eliberam sufletul, insa la fel de usor poate deveni o activitate placuta, care ne determina sa ne atasam si sa suferim.
In Bhagavadgita mancarea este impartita in 3 categorii: sacrificiu, austeritate si caritate. Mancarea sattvica (pura), este cea care sporeste longevitatea, puterea si imbunatateste sanatatea. Aceasta este suculenta, uleioasa si nu este perisabila. Mancarea rajasica este cea care are gust amar, acru, sarat, iute sau condimentat si este asociata cu tristetea, boala si durerea. Mancara tamasica este cea uscata, fara pic de zeama, cu miros neplacut, care se descompune rapid si este greu de digerat.
Ritualurile din hinduism care au la baza hrana
Prima masa a unui copil este celebrata in hindusim – aceasta se numeste samskara/ annaprasana. Si ritualurile funerare implica servirea unei mese, cu scopul de a hrani spiritul si de a il indestula inainte de a pleca de pe aceasta lume.
Citeste: ALIMENTE VEGETARIENE CARE CONTIN MAI MULT FIER DECAT CARNEA
Hindusii au cateva ritualuri pe care le respecta la fiecare masa:
- Hrana se mananca intotdeauna intr-un loc curat
- Atunci cand masa se serveste, se arunca putina apa in jurul acesteia, in timp ce se spun rugaciuni sau se incanteaza mantre. Acestea au rolul de a purifica hrana, pentru a o face demna de zeitati. Uneori, se beau cateva guri din acea apa, pentru purificarea gatului inainte de masa.
- Hrana se ofera, in mod ritualic, celor 5 respiratii – prana, apana, vyana, udana si samanaya.
Vegetarianismul in hinduism
Potrivit hinduismului, mancarea este responsabila atat pentru nasterea fizica, cat si pentru dezvoltarea trupeasca. Ce mancam influenteaza starea fizica de bine, dar totodata si bunastarea mentala. Daca mancam alimente sattvice (pure), atunci devenim la randul nostru sattvici, adica fiinte pure. Daca mancam hrana rajasica (fierbinte si picanta), devenim rajasici, adica ambitiosi, temperamentali, egoisti. Atunci cand mancam alimente de provenienta animala, vom prelua calitati animalice. Asadar, hindusii sunt de parere ca nu numai ca omori un animal inocent si neajutorat pentru a te hrani, insa totodata preiei karma negativa si vei avea de suportat consecintele.
Unii hindusi, in special cei din manastiri, evita consumul alimentelor picante, a cepei, usturoiului, ciupercilor si a unor alimente foarte acre.
Textele antice denumite Manusmriti spun asa:
“Nu e un pacat sa mananci carne sau sa consumi bauturi alcoolice – sunt tendinte naturale ale omului. Insa abtinerea de la acestea aduce o rasplata pe cinste”.