Empatia se preda in scolile din Danemarca, elevilor intre 6 si 16 ani, si este o materie de studiu considerata cel putin la fel de importanta ca literatura sau matematica.
In clasamentul ONU, Danemarca se numara printre primele trei tari din lume cu cel mai inalt grad de fericire, conform clasificarilor din ultimii sapte ani. Care crezi ca este secretul fericirii danezilor?
Cartea “The Danish Way of Parenting” (Metoda daneza de a fi parinte), scrisa de Iben Sandahl, psihoterapeut danez, si Jessica Alexander, psiholog si scriitor american, explica adevaratul motiv si secretul pe care se bazeaza nivelul de fericire al danezilor. Cartea a fost tradusa in 21 de limbi, iar autorii au studiat direct, la fata locului, modul in care danezii invata empatia.
Totul porneste de la modul in care danezii sunt crescuti si educati. Este un ciclu care se perpetueaza: parintii danezi cresc copii fericiti, care devin, ulterior, adulti fericiti, care cresc copii fericiti.
Incepand cu anul 1993, sistemul educational din Danemarca a introdus ca obligatorii cursurile prin care se preda empatia. Lectiile sunt saptamanale si dureaza o ora. Din punct de vedere evolutiv, empatia este pretioasa si ajuta oamenii sa supravietuiasca in grupuri si comunitati. Cursurile de empatie sunt menite pentru buna gestionare a relatiilor, pentru reusita in munca si pentru evitarea si prevenirea fenomenului din ce in ce mai raspandit, numit bullying (ridiculizarea si batjocorirea unui coleg, in cadrul institutiilor de invatamant).
Empatia contribuie la formarea liderilor, a antreprenorilor si a managerilor, iar adolescentii empatici au mult mai mult succes, deoarece sunt mult mai mult orientati catre scopuri, comparativ cu cei de tipul narcisist. Este cat se poate de logic sa fie asa, deoarece oamenii de succes nu lucreaza singuri si au nevoie de sprijinul celorlalti, de colaborare, pentru a obtine rezultate pozitive.
In timpul cursurilor despre empatie, elevii vorbesc despre problemele cu care se confrunta. Apoi, profesorul si elevii analizeaza problema pentru gasirea unei solutii. Partea educationala cea mai importanta este ca, in acest proces, facilitatorii si copiii nu judeca emotiile pe care le observa. Doar le recunosc si le respecta.
Iben Sandahl explica faptul ca impreuna, clasa formata din profesor si elevi, incearca sa respecte toate punctele de vedere si sa gaseasca o solutie optima. Astfel, problema unuia devine problema tuturor, iar individul este includ in colectivitate, ca parte acceptata unanim. Precum se spune, atunci cand esti acceptat, devii cineva. Acest lucru este foarte important pentru copii, sa devina constienti de faptul ca sunt parte activa dintr-un intreg.
Lectiile de empatie includ importanta respectului reciproc, iar jurnalista Carlotta Balena spune ca elevii nu se tem sa vorbeasca deschis, deoarece se simt parte a unei comunitati, nu se simt singuri in confruntarea cu propriile probleme.
CITESTE Neuronii oglinda demonstreaza ca separarea este o iluzie
Daca nu sunt probleme de discutat, copiii folosesc timpul orei de empatie spre a se relaxa si a se bucura de hygge, un cuvant danez care nu poate fi tradus literalmente. In cultura daneza, hygge inseamna “intimitate creata intentionat” si este un concept fundamental pentru bunastare si fericire. Prin hygge se creeaza o atmosfera calma, calda, prieteneasca. Hygge devine un fenomen global, Amazon vinde peste 900 de carti despre acest concept, iar Instagram are peste 3 milioane de postari sub hastag-ul #hygge.
Sistemul educational danez include programul anti-bullying, care a fost implementat in intreaga tara. Acest program incurajeaza copiii, cu varste cuprinse intre 3-8 ani, sa vorbeasca despre glumele facute pe seama lor si ii provoaca sa invete sa le pese unii de altii. Programul a avut efecte pozitive si 98% dintre profesori considera ca l-ar recomanda si altor institutii.
Sandahl si Alexander, autorii cartii “The Danish Way of Parenting”, spun ca in Danemarca exista doua moduri prin care se invata empatia. Prima este prin lucrul de echipa. 60% dintre sarcinile de la scoala sunt deja realizate astfel. Se insista pe imbunatatirea abilitatilor elevilor, a fiecaruia in parte, in ritmul si dupa posibilitatea proprie, in locul competitiei. Nu se acorda premii, nici trofee. Evolutia elevilor se masoara exclusiv prin relationarea si colaborarea lor, doar astfel sunt motivati.
A doua metoda este prin invatare la comun, acesta fiind secretul fericirii danezilor, descoperit de autorii cartii. Societatea daneza este umana si in coeziune, organizata astfel incat sa sprijine fiecare individ. Copiii sunt invatati ca nimeni nu trebuie sa treaca singur prin viata. De exemplu, un copil care este telentat, in mod natural, la matematica, nu va putea merge prea departe fara sa invete sa colaboreze cu colegii sai, deoarece va avea nevoie de sprijinul lor, cu siguranta, la alte materii sau in alte privinte.
Sistemul educational bazat pe invatare comuna ii ajuta pe copii sa comunice mai bine si mai eficient, sa-si dezvolte abilitatile empatice, ceea ce inseamna atentie sporita si constientizare la primirea unei informatii si a fi capabil de a te pune in locul celuilalt pentru a intelege lucrurile si a invata din punctul altuia de vedere