“Niciun fel de carti, de scripturi, de stiinta nu pot imagina vreodata gloria Sinelui, care apare ca om, cel mai glorios Dumnezeu care a fost vreodata, singurul Dumnezeu care a existat vreodata, exista sau va exista.” (Swami Vivekananda, “Opere complete”)
Intelegerea corecta a vietii reprezinta cea mai pretioasa intelepciune, pentru a trai corect. Iisus a evidentiat aceasta spunand: “Ce i-ar folosi omului de-ar castiga lumea intreaga, daca si-ar pierde sufletul?”
Sufletul este sursa tuturor experientelor si a intelepciunii. Intelegerea corecta a naturii sufletului iti poate imbunatati viata, facand-o mai clara si mai profunda. Mintea moderna tanjeste sa cunoasca Sinele. Atman, Brahman, Absolut, Sine, Suflet, Dumnezeu Impersonal, Spirit sunt doar cateva nume ale aceleiasi Fiinte. “Fiinta” ar trebui inteleasa ca potentialitate, ca sursa a potentialitatii. “Fiinta” reprezinta potentialitatea prin care samanta devine copac si fiecare dintre noi devine ceea ce este, cu adevarat.
Fiinta este fundamentul intregii existente. Fiinta sustine totul, dar nu este sustinuta de nimic. Nu poate exista decat o singura astfel de fiinta si aceasta este Dumnezeu.
CITESTE Moartea, din perspectiva biocentrismului
Divinitatea innascuta, infinita, luminoasa si binecuvantata a sufletului a fost experimentata, direct traita, de sfintii din Upanisade. Potrivit scrierilor din Vedanta, fiinta umana este divina, deoarece Sinele Pur este esenta ultima a omului. Dumnezeu nu este cosmic sau distant, este imediat, direct si cel mai aproape. E mai apropiat decat arterele prin care ne curge sangele, este fiinta noastra interioara. In Vedanta, Dumnezeu nu este doar Creator, ci si creat, totodata.
Suprema Constiinta, care se afla in toate formele de existenta, vii sau neinsufletite, este manifesta prin fiecare fiinta vie, ca Sine. Dumnezeu sau Fiinta Suprema este Sufletul tuturor sufletelor. Este suma totala a sufletelor si cel care le controleaza din interior. Sufletul si Dumnezeu apartin aceleiasi categorii de Sine, primul este sinele individual (Jivatman), ultimul este Sinele Suprem (Paramatman). Sinele individual sau incarnat este manifestarea Sufletului Suprem. Primul are un corp si este supus multor limitari, ultimul este liber de toate limitarile. Distinctia dintre suflet, corp si minte este fundamentala in Vedanta.
Puterea divina nu este doar un principiu lipsit de forma, impersonal. Este forta unei constiinte vii, dinamice, care isi poate asuma o forma personala concreta. Este sursa intregii existente, cunoasteri si binecuvantari. Acestea nu sunt calitati ale sufletului, ci insasi esenta sa. Sufletul precede totul, pentru ca totul este manifestat sau proiectat de Sine. “Acest Brahman este lipsit de apriori si a posteriori, nu are interior sau exterior, acest Atman este Brahman, experienta totului.” (Brihadaranyaka Upanisad, 11.5.19)
Vedanta nu accepta ideea ca universul, viata si constiinta au aparut din materie neinsufletita. Procesele fizice pot produce lumina, dar nu acea lumina a spiritului, reprezentata de constiinta de sine. Numai aceasta poate deosebi spiritul de materie. Niciun om nu poate crea viata din materie neinsufletita.
CITESTE Constiinta este produsul creierului sau creierul este cel administrat de constiinta?
Fiecare om are doua tipuri de constiinta, cea individuala si cea universala. Aceste tipuri de constiinta se numesc “sine”. Termenul Sine include atat Atman, cat si reflexia sau umbra sa, ego-ul. Ego-ul ne separa de Sinele Superior, de celelalte fiinte si de Dumnezeu. Ego-ul produce nesiguranta si frica in noi. Tot ceea ce percepem, ce simtim, este modul prin care Sinele Superior sau sufletul experimenteaza lumea. Din el deriva existenta lumii. Ceea ce omul obisnuit numeste viata, misticul numeste Atman. Atman sau Sinele interior este Brahman, totodata, Sinele Suprem. Chiar daca individul este una cu Divinul, fiecare persoana reprezinta o manifestare partiala a Divinului.
Sinele este revelat in fiecare stare de constiinta. Fiecare gand, fiecare act fizic produc o scanteie de revelatie de sine. Ego-ul este depasit numai atunci cand Atman se manifesta in mintea noastra constienta, in urma practicii spirituale. Obiectul suprem, conform Vedantei, este de a cunoaste Realitatea direct, prin practica, nu teoretic.
Atman este Constiinta eterna, imuabila, care observa si asista la starile schimbatoare. Vedanta contrazice total faimosul principiu al lui Descartes: “Gandesc, deci exist.” Existenta precede gandirea. A limita existenta la gandire inseamna a te separa de tot ce exista, ca si cum nu ar beneficia de existenta inclusiv lucrurile neinsufletite sau fiintele necugetatoare. Toate mintile nu sunt decat parti ale Mintii Universale. Maya (iluzia) sau ignoranta ne amageste sa vedem lucrurile si fiintele ca fiind separate, in loc de a le concepe ca fiind unite, intr-un singur suflet.
**In septembrie 2019 se deschide Scoala de toamna Hatha Yoga Seva. Mai multe informatii gasesti aici, iar pentru inscrieri trimite mail la adresa hathayogaseva@gmail.com.