Iisus Christos, prin pespectiva yoghina, apare intr-o noua lumina si cunoastere, care nu numai ca includ viziunea crestina, ci chiar o completeaza. In remarcabila carte “A doua venire a lui Iisus: Reinvierea lui Christos in tine”, Paramahansa Yogananda dezvaluie practicile yoga ascunse in Evanghelii si confirma faptul ca Iisus, la fel ca inteleptii, sfintii si maestrii din est, nu numai ca stia yoga, ci ii invata stiinta universala a realizarii lui Dumnezeu pe cei mai apropiati discipoli.
Cartea transcende secole de dogme si de mistificari care au transformat invataturile originale ale lui Iisus. Yogananda spune ca Christos a predicat o cale unificatoare, prin care cautatorii de adevar, din toate religiile si orientarile spirituale, sa poata patrunde in Imparatia lui Dumnezeu. Prin cartea sa, “A doua venire a lui Christos”, Yogananda Paramahansa continua mostenirea liniei Sanatana Dharma.
Diferenta majora intre cele doua perspective, cea crestina si cea yoghina, este insusi scopul, rolul existential al lui Iisus Christos. Crestinii il considera salvatorul care a venit pe lume pentru a-i reconcilia pe copiii lui Dumnezeu, cazuti in pacat, cu Tatal si Creatorul lor. Iisus este Mantuitorul care a preluat pacatele omenirii, spalandu-se prin sacrificiul Sau. Prin perpectiva yoga, Iisus este asemanator lui Krishna, apostolul yoga care i-a predicat discipolului sau Arjuna, conform Bhagavad Gita. Esenta invataturilor Sale este explorarea propriului suflet, in profunzimea meditatiei, pentru a descoperi ca suntem si noi, oamenii, la fel de christici, accesand constiinta universala.
CITESTE PARAMAHANSA YOGANANDA, MESAGERUL ORIENTULUI ÎN LUME
Multi maestri yoghini spun ca vorbele lui Iisus, citate in Biblie, sunt metafore profund incifrate, al caror sens li se reveleaza doar cunoscatorilor, initiatilor, parand povesti aproape de neinteles pentru cei ignoranti, de unde si mistificarile si interpretarile eronate. Paramahansa spune ca se regasesc in cuvintele lui Christos viziunea perfecta asupra caii meditatiei si asupra stiintei realizarii lui Dumnezeu.
De pilda, fiind intrebat de catre farisei cand va veni Imparatia lui Dumnezeu, Isus le-a raspuns: „ Imparatia lui Dumnezeu nu vine in asa fel incat sa fie observat si nici nu se va zice: «Iat-o aici!» sau «Iat-o acolo!», pentru ca Imparatia lui Dumnezeu este in mijlocul vostru!“ (Luca 17:20-21) Pentru Yogananda, aceasta afirmatie se situeaza clar in traditia Raja yoga, a meditatiei, ca fiind calea cea mai inalta de a te uni cu Dumnezeu.
Multi oameni poate concep Raiul sau Imparatia lui Dumnezeu ca aflandu-se intr-un loc anume, adica in spatiul fizic, undeva pe cer, mai sus de stele. De fapt, Imparatia aceasta se afla in infinitul constiintei cosmice trascendentale si in regiunile astrale si cauzale ale creatiei vibratorii, mult mai subtile si armonizate cu Dumnezeu decat cele materiale si mai grosiere, de la nivel fizic. Yogananda vorbeste cu glasul vizionarului spiritual, cu vocea lui Patanjali, Shankara si a profetilor din Vechiul Testament. Vorbeste despre stiinta si despre cunoasterea adevarului spiritual ultim, autentic.
Un aspect foarte important de luat in considerare este traducerea. In engleza, suna asa: “The Kingdom of God is within you.” Ceea ce se traduce astfel: “Imparatia lui Dumnezeu este in interiorul tau/vostru.” Trebuie sa recunoastem ca simpla diferenta de traducere intre aceasta exprimare si traducerea standard in romana: “Imparatia lui Dumnezeu este in mijlocul vostru” reprezinta o enorma modificare de sens si de semnificatie.
Yogananda gaseste adevar yoghin in cuvintele: “Imparatia lui Dumnezeu este in tine”, la fel ca in spusele: “Sa nu vi se tulbure inima! Credeti in Dumnezeu si credeti in Mine! In casa Tatalui Meu sunt multe locuinte. Daca n-ar fi asa, v-as fi spus.” (Ioan, 14-1-4)
Paramahansa comenteaza ca “Sa nu vi se tulbure inima!” este sinonim cu aforismul spiritual din Yoga Sutra, tratatul stravechi despre Raja yoga. Acolo, Patanjali spune ca yoga, uniunea cu Dumnezeu, este posibila doar prin linistirea si netulburarea inimii (chitta, facultatea senzoriala a constiintei). Mai departe, Iisus le spune discipolilor ca daca nu ating nivelul constiintei cosmice, dupa moarte vor locui intr-unul dintre diferitele planuri existentiale, unde sufletele neeliberate se duc potrivit meritelor lor.
Promisiunea “Ma duc sa va pregatesc un loc” se refera la faptul ca binecuvantarea unui Invatator (Guru) autentic ii poate ajuta pe discipoli sa primeasca un loc mai bun in multisferele vibrationale din starea de dupa moarte. De asemenea, observa Yogananda, Iisus vorbeste, la fel ca un guru traditional, despre regiunile spirituale, vibrationale (lokas), spre care calatoreste sufletul.
Poate ca una dintre spusele cele mai neintelese ale lui Iisus este aceasta: “Si, asa cum Moise a inaltat sarpele in pustie, tot asa trebuie sa fie inaltat si Fiul Omului, pentru ca oricine crede in El sa nu piara, ci sa aiba viata vesnica.” Orice yoghin sau cunoscator al energiilor subtile din yoga intelege la ce se putea referi Iisus. Sarpele este o metafora pentru kundalini, pentru forta vietii care, trezita si ascensionata, poate ridica constiinta la nivelul eliberarii sufletului (viata vesnica). Prin aceste cuvinte, Iisus le vorbeste discipolilor sai ca un adevarat Guru yoghin.
CITESTE PELERINAJUL LUI IISUS IN INDIA, INTRE MIT SI ADEVAR
“Nimeni nu vine la Tatal decat prin Mine” (Ioan, 14-6) devine o promisiune facuta intregii umanitati, indiferent de credinta si religie. Este o promisiune care uneste, nu desparte. Este despre toleranta si binecuvantare, nu doar despre unii oameni, ca fiind mai “alesi” decat altii. Un Invatator Perfect, precum Iisus, vorbea despre absoluta necesitate a omului de a avea un maestru, un invatator spiritual perfect (si in viata!)
Nimeni nu poate transcende singur Creatia, fara a-i fi activata constiinta inca fiind in Creatie, de catre un Invatator perfect, pentru a incepe sa se asemene cu maestrul, caruia sa-i calce pe urme, si mai putin cu ego-ul iluzoriu si falsa identitate, considerate reale anterior. Nicio fiinta umana, care face parte din creatia vibratorie, nu-si poate eleva singura constiinta, de la acest nivel la nivelul transcendent al Tatalui, fara sa experimenteze, mai intai, vibratia christica incarnata sau Duhul Sfant. Duhul Sfant este simbolul detasarii de lumea materiala si de dorintele lumesti. Acestea subjuga si transforma omul in prizonier, in sclav nefericit al propriilor dorinte.
Treimea crestina se regaseste, iata, in traditia yoghina. Pentru mistici, salvarea nu consta doar in binecuvantarea unui sfant, a unui suflet eliberat, ci in realizarea practica, prin intermediul unui Invatator Perfect, a nivelului de constiinta prin care se reveleaza realitatea ultima, aceea ca sinele individual si cel universal sunt unul si acelasi.