Cele cinci koshas (Pancha koshas) sunt invelisuri energetice care inconjoara forma corpului uman si regleaza sanatatea, constiinta, atentia si multe altele, potrivit filosofiei yoghine. Prima oara, ele au fost mentionate in Taittiriya Upanisad. Termenul kosha se traduce, literalmente, prin casa sau invelis, carcasa. Ele reprezinta o harta a procesului de incarnare a nemanifestului, a potentialului nediferentiat (oceanul) in forma fizica a corpului (valul).
Cele cinci koshas sunt: Ananda (Binecuvantare), Vijnana (Intelepciune), Mana (Mental), Prana (Energie) and Ana (Fizic, Material). Numele complet al fiecareia este urmat de sufixele maya (iluzie, iluzoriu) si kosha (invelis). Sufixele sugereaza faptul ca aceste cinci invelisuri iluzorii de incarnare par sa ne separe de Sursa, desi nu o pot face, cu adevarat si in realitate. De exemplu, Anandamaya kosha se traduce prin “invelisul iluzoriu al binecuvantarii care pare sa ne separe de intreg”. La fel este sensul tuturor celor cinci koshas. Chiar daca suntem incarnati, nu suntem si niciodata nu am fost separati de Sursa.
Cele cinci koshas contureaza procesul subtil prin care energia se condenseaza progresiv, din potentialul nemanifest, densificandu-se pana la corpul concret, vizibil, fizic, material. O metafora, pentru a intelege mai bine acest lucru, este de a compara corpul binecuvantarii cu eterul, intelepciunea cu aerul, corpul mental cu aburul, corpul energetic cu apa si pe cel fizic cu gheata. E mai greu sa modelezi gheata decat apa. Apa poate lua orice forma, pe cand gheata reprezinta deja o forma conturata si “delimitata”.
Procesul incarnarii porneste de la lipsa de forma catre condensarea subtila a energiei in corpul binecuvantarii sau Anandamaya kosha. E ca prima unduire a unui ocean care se transforma intr-un val clar. Acest invelis este primul care se spune ca apare din mutatia initiala de la unime catre simtul lui “eu”, ca fiind o entitate aparent separata si diferita de intregul din care provine.
CITESTE Calugarii budisti isi pot transforma corpul in lumina pura
- Anandamaya kosha,corpul binecuvantarii
Corpul binecuvantarii este cel mai puternic dintre cele cinci, fiind prima involutie catre forma. In Taittiriya Upanisad, corpul binecuvantarii este echivalent cu sinele transcendental sau insasi Sursa. Corpul binecuvantarii este legatura dintre Sursa fara forma si forma. Este “locul” in care Shiva si Shakti sau constiinta si energia se intalnesc si se amesteca. Acest corp este experimentat ca simtul celei mai pure bucurii tacute. Este “spatiul” linistii vesnice si al multumirii neconditionate, fara ratiune.
Acolo nu exista frica, dorinta sau judecata si neadecvare. Experienta iubirii, in corpul binecuvantarii, nu este un extaz emotional, care are un opus, ci mai degraba o deschidere spontana, ca o senzatie de recunostinta si de unime, care iti aduce lacrimi de bucurie in ochi. Corpul binecuvantarii reflecta binecuvantarea divina a Sinelui.
Unele scoli vedantice il considera ultimul val al iluziei care sta intre constiinta obisnuita si Sursa, Sinele sau Realitatea ultima, autentica. Daca Sursa este iubire si lumina, acest prim corp le primeste in cea mai mare masura. Ele descresc pe masura densificarii celorlalte corpuri energetice. Cu cat corpul este mai departe de Sursa si mai dens, cu atat lumina Sursei patrunde mai greu prin aceste aparente straturi de separare.
Oamenii, in mare majoritate, traiesc arareori experienta corpului binecuvantarii, in stare constienta. O vaga experienta asemanatoare este aceea a indragostirii. In senzatia indragostirii exista subtilitatea constiintei de a fi viu, a existentei insasi.
In corpul binecuvantarii se afla mintea inconstienta sau constiinta individuala, numita chitta. Precum hard discul unui computer, ea inregistreaza impresiile lasate de fiecare experienta a vietii. Aceste impresii sunt numite samskaras. Mai profunde decat gandurile, ele sunt niste inregistrari reziduale mentale, pentru continuarea de unde am ramas. Ele includ actiuni care au devenit ca o a doua natura. Practica la nivelul corpului binecuvantarii poate ajuta la transformarea acestora, inclusiv a obiceiurilor, tendintelor si motivatiilor.
Chitta cuprinde corpul cauzal, un alt nume pentru corpul binecuvantarii. Corpul cauzal este vehiculul prin care sufletul individual se reincarneaza si trece prin renasteri succesive. Contine inregistrari karmice, din vietile anterioare, dar numai cateva se reveleaza in timpul vietii actuale, in functie de mediu.
Chitta sau constiinta individuala nu este rea. Ea determina caracterul, personalitatea si inteligenta individului. In starea de iluminare, Anandamaya kosha reflecta binecuvantarea Sursei. Cand nu suntem constienti de esenta si natura sursei, Anandamaya kosha functioneaza prin asociere cu Chitta, depozitul de amintiri inconstiente, impresii si tendinte. Cand ne identificam cu aceste impresii, samskaras, mai mult decat cu Sinele, experimentam diverse limitari ale mintii, legate de credinte, convingeri, pareri, concepte si trecut, in locul iubirii si luminii corpului binecuvantarii.
CITESTE Constiinta este produsul creierului sau creierul este cel administrat de constiinta?
- Vijnanamaya kosha, corpul intelepciunii
Vijnana reprezinta puterea judecatii sau a discernamantului. Include constiinta si vointa, cat si mintea superioara. Aceasta functioneaza ca intelect discriminatoriu. Mai este numita buddhi. Este menita a discerne intre ceea ce este real si ceea ce este ireal, iluzoriu. Corpul intelepciunii digera si analizeaza impresiile simturilor, primite din “exterior”, de la Manamaya kosha sau corpul mental. Extrage informatii si asa se fac alegerile, cu actiunile care urmeaza.
Cand informatiile constiente si inconstiente functioneaza optim, ele aduc claritate, cunoastere si intelegere, judecata buna si alegeri bazate pe discernamant superior. Corpul intelepciunii poate opera prin conditionari preexistente sau dincolo de acestea. Ca functie a perceptiei programate, corpul intelepciunii este inteligenta, abilitatea de a contempla, de a observa, de a eleva gandul la nivelul filosofiei, al stiintei, al logicii si al ratiunii.
Cand corpul intelepciunii nu este obstructionat de programarile anterioare, ale trecutului, poate opera de dincolo de intelectul pur si poate accesa intelepciunea autentica, cunoasterea de la Sursa. Cunoasterea avansata a corpului intelepciunii are capacitatea de a percepe ceea ce este etern, ca fiind real, si ceea ce este temporar, ca fiind ireal si iluzoriu. Aceasta cunoastere nu se obtine din carti, ci este o experienta directa. Corpul intelepciunii are potentialul intuitiei si poate fi martorul constiintei si al obiectivitatii.
Prin Vijnanamaya kosha, poti vedea lucrurile fiind exact asa cum sunt. Fricile, credintele, interpretarile pot intuneca claritatea corpului intelepciunii si abilitatea sa de a distinge intre ce este si ce nu este real. Asta inseamna a nu mai vedea realitatea asa cum este, ci a o filtra prin amintiri trecute, pareri si convingeri. Tendintele de a vedea altceva decat este se numesc vasanas. De pilda, nu vad o femeie venind catre mine, ci o concep ca fiind asemanatoare mamei sau altei persoane cunoscute.
Corpurile koshas actioneaza ierarhic. Influentele vin de sus in jos, de la primul corp, cel al binecuvantarii, catre celelalte. Atasamentele si fricile sunt depozitate, ca samskaras, in corpul binecuvantarii. Ele intuneca cel mai mult corpul intelepciunii. Cand ne identificam cu falsa noastra poveste sau drama, ne pierdem claritatea, obiectivitatea si intelepciunea.
Va urma...
Citeste partea a doua aici.
Sursa: consciouslifestylemag