Abhinavagupta (950 Kashmir - 1016) a fost mistic, filosof si logician, artist (poet, muzician), o personalitate complexa, care a marcat cultura Indiei. Cea mai renumita lucrare a sa, Tantraloka (Lumina asupra Tantrelor – Scripturilor), e un tratat enciclopedic despre toate aspectele filosofice si practice legate de Kaula si Trika (cunoscute azi ca Shivaism Kashmirian).
CITESTE 7 SFINTI CARE AU URMAT CALEA SHIVAISMULUI
Abhinavagupta nu era numele sau real, ci un titlu oferit de Maestrul sau. Semnifica “prezent pretutindeni”, “protejat de rugaciuni”. Raniero Gnoli, singurul care a tradus Tantraloka in limbaj european, spune ca “Abhinava” inseamna “nou”, referindu-se la forta noua si creatoare a experientei mistice a autorului.
Multi l-au considerat un sfant, apogeul dezvoltarii Shivaismului Kashmirian, un om care atinsese realizarea yoghina deplina sau desavarsirea. Creatia lui este bine echilibrata intre cele trei ramuri ale triadei (trika): vointa (iccha), cunoastere (jnana) si actiune (kriya). Lucrarile sale includ descrierea unor practici de yoga si tehnici ritualice, avand ca scop iesirea, eliberarea de dualitate si realizarea uniunii, unimii.
Abhinavagupta era renumit pentru setea sa de cunoastere. A fost puternic influentat de logica buddhista. Maestrul sau a fost Sambhunatha, pe care il compara cu soarele, capabil sa imprastie ignoranta din inima. Misticul indian a ramas celibatar intreaga sa viata. Se spune ca si-a pastrat castitatea pentru a-si folosi intreaga energie vitala in scop spiritual. Abhinavagupta a marturisit ca obtinuse eliberarea spirituala (realizarea, desavarsirea) prin practica Kaula, fiind ghidat de maestrul sau.
Abhinavagupta a trait in casa sa, devenita ashram, inconjurat de membrii familiei si de discipoli. Nu s-a transformat in calugar ratacitor sau in ascet, nici nu s-a ocupat de indatoriri de familie. A trait din venitul sau propriu, de profesor si scriitor. Legendele spun ca, in apropierea clipei mortii sale, a luat cu el 1200 de discipoli si au mers intr-o pestera, recitand poemul Bhairava-stava. Nu au mai fost vazuti niciodata, disparitia lor fiind considerata o trecere in lumea spirituala, alaturi de Maestrul lor.
CITESTE MARK DYCZKOWSKI, ÎNVĂȚAT AL SHIVAISMULUI KASHMIRIAN
Din experienta mistica a lui Abhinavagupta:
“Aceasta binecuvantare nu este precum intoxicarea cu vin sau cu bogatii, nici nu este similara cu a te uni cu cel iubit. Manifestarea luminii constiintei nu este ca raza luminii unei lampi, a soarelui sau a lunii. Cand cineva se elibereaza de diversitatea acumulata, starea de binecuvantare e ca si cum ai lasa jos o povara; manifestarea Luminii e ca si cum ai dobandi o comoara pierduta, taramul non-dualitatii universale.”
“Nimic perceput nu este independent de perceptie si perceptia nu difera de cel ce percepe, asadar universul nu este nimic altceva decat cel ce percepe.”
“Varietatea acestei lumi poate fi manifestata doar daca Dumnezeul Suprem, care este, in mod esential, pura lumina a constiintei, exista, la fel cum este necesara o suprafata pentru o pictura.”
“Orice alte realizari sunt in van daca omul nu reuseste sa atinga realitatea suprema, Sinele. De indata ce omul realizeaza aceasta realitate, nu mai ramane nimic ce si-ar putea dori.”
“Drama e ca un vis, nu este real, dar se simte ca si cum ar fi real.”
“Constiinta absoluta este manifesta aici in fiecare circumstanta a vietii cotidiene, pentru ca exista pretutindeni, perfecta si deplina. Constiinta se spune ca ar fi cauza tuturor lucrurilor, pentru ca ea apare peste tot, prin fiecare entitate manifesta.”
*In luna februarie a anului 2019 se deschide Scoala de primavara Hatha Yoga Seva. Mai multe informatii gasesti aici, iar pentru inscrieri trimite mail la adresa hathayogaseva@gmail.com.