Conform filosofiei hinduse, Creația nu a apărut din neant sau vid, ci din forțele latente ale Naturii Primordiale, mulaprakriti. Natura primordială poate fi inactivă, nediferențiată, nemanifestată, asambhuti sau poate fi activă, diferențiată, manifestată, sambhuti.
Manifestarea apare din Brahman sau din Materia Primordială, ca proiecție, extindere, modificare sau suprapunere. Creația este un proces transformativ, expansiv, evolutiv, de multiplicare. Starea originală a existenței este numita Prakriti, modul natural, iar Creația este o modificare a modului natural.
Teoriile hinduse ale Creației susțin că, atunci când natura manifestată devine activă, elementele sau aspectele realității denumite tattvas, se combină pentru a forma ființe, obiecte și tot ceea ce experimentăm în lumea pe care o percepem. Natura le folosește pentru a crea diverse forme, în funcție de natura și statutul lor în cosmogonie.
Astfel, Creația apare din starea naturală, prakritică, a Naturii Primare inactive, statice. Atunci când modul său primar de apariție nediferențiată atinge anumite stări și condiții și se diferențiază în diferite tattvas, care intra apoi în diferite permutări și combinații, rezultă obiectele animate sau neînsuflețite. Prin urmare, ceea ce nu putea fi văzut sau perceput (asambhuti) devine perceptibil (sambhuti) și distinct.
În acest proces de diferențiere, cele trei gunas joacă un rol important Ele constituie o altă dimensiune a Naturii, care determină calitățile, proprietățile, tendințele, mișcările, atitudinile și temperamentul lucrurilor și ființelor din Creație.
Acestea sunt numite sattva, rajas și tamas. Sat înseamnă lumină și adevăr. Rajah înseamnă pasiune. Tamah înseamnă întuneric. Ele sunt omniprezente, în fiecare aspect al existenței, determinând comportamentul și dispoziția naturală a lucrurilor și ființelor.
Din punct de vedere vizual, sunt reprezentate in culorile alb, rosu si negru, iar in ceea ce privește energia, pot avea încărcări pozitive, pozitive-negative și negative. În minte se manifestă ca emoții pozitive, pasiuni și emoții negative.
Cele trei gunas determină, de asemenea, puritatea oricărei substanțe. Sattva este cea mai pură. Tamas este cel mai impur. Rajas este un amestec de puritate și impuritate. Sattva reprezintă toate lucrurile bune din Univers care produc plăceri, fericire, armonie, nume, faimă, exaltare, ușurință, progres, confort pentru ființele din creație.
Tamas reprezintă toate lucrurile rele care produc durere, nefericire, dizarmonie, infamie, declin, întuneric, grosolănie, violență și suferință.
Rajas este responsabil pentru pofta de viață și pentru efortul ființelor de a evita negativitatea și de a căuta aspectele pozitive în urmărirea intereselor proprii.
Toate comportamentele divine ale naturii umane apar din sattva. Toate pasiunile egoiste și lumești ale naturii umane apar din rajas. Toate viciile și calitățile rele apar din tamas.
Conform Vedanta, înainte de Creație, cele trei gunas erau nediferențiate și într-o stare de echilibru perfect în Natura Primară inactivă (asambhuti). Ele s-au diferențiat împreună cu Tattvas-urile alcătuite din cele cinci elemente (mahabhuta), simțurile grosiere și subtile (karanas), mintea (manas), individualitatea (aham) și inteligența (buddhi).
Prin amestecul gunelor cu tattvas, prin permutările și combinarea lor, Natura produce o mare diversitate, rezultând realitatea existențială sau ceea ce numim Universul obiectivat.
Sursa: lakshmanjooacademy.org; yogapedia.com; tulsidas-ram-books.weebly.com; en.wikipedia.org; https://www.hinduwebsite.com/