Sri Chandrashekhara Bharati III Mahaswami a fost considerat un sfant, Mahatma si Jivanmukta, suflet eliberat in timpul vietii. S-a nascut cu numele Narasimha Sastri si a trait intre anii 1892-1954. A ocupat cea mai inalta pozitie de Jagadguru (Invatator al Lumii), in ordinul sau, intre anii 1912-1952, fiind unul dintre cei mai importanti reprezentanti ai hinduismului, in secolul al XX-lea.
Iata prima parte a unui dialog dintre acest sfant si unul dintre discipolii sai, despre liberul arbitru si predestinare.
Conflictul dintre destin si liber arbitru
Sri Chandrashekhara Bharati Mahaswami: Pe parcursul studiilor tale, iti pot aparea multe indoieli.
Discipolul: Da, o indoiala imi revine repetat in minte.
SCBM: Care?
D: E problema eternului conflict dintre destin si liberul arbitru. De unde provin si cum poate fi evitat conflictul lor?
SCBM: Asa cum o prezinti tu, problema i-ar incurca chiar si pe cei mai avansati ganditori.
D: Ce este gresit in modul meu de prezentare? Eu doar am spus care este problema si nici macar n-am explicat de ce mi se pare foarte dificila.
SCBM: Dificultatea ta rezulta din insusi modul in care pui problema.
D: Cum asa?
SCBM: Un conflict apare numai atunci cand exista doua parti. Nu poate fi niciun conflict daca exista doar o singura parte.
CITESTE PRAHLAD JANI, YOGHINUL CARE NU MANANCA DE PESTE 70 DE ANI
D: Dar aici sunt doua parti, destinul si liberul arbitru.
SCBM: Exact. Aceasta presupunere a ta e responsabila pentru problema ta.
D: Nu este deloc presupunerea mea. Cum pot sa ignor faptul ca acestea doua exista ca factori independenti, indiferent ca le admit sau nu existenta?
SCBM: Aici gresesti din nou.
D: Cum?
Destinul este karma trecuta, liberul arbitru este karma prezenta
SCBM: Ca discipol al Sanatana Dharma, ar trebui sa stii ca destinul nu este ceva exterior tie, ci doar suma totala a rezultatelor actiunilor tale trecute. Cum Dumnezeu este cel care daruieste fructele actiunilor, destinul, reprezentand acele fructe, nu este creatia lui, ci doar a ta. Liberul arbitru este ceea ce exerciti cand actionezi acum.
D: Tot nu inteleg cum acestea nu sunt doua lucruri distincte.
SCBM: Ia-o asa. Destinul este karma trecuta, liberul arbitru este karma prezenta. Amandoua sunt, in realitate, una, adica karma, desi pot parea diferite prin prisma timpului. Nu poate exista niciun conflict daca ele sunt una.
D: Dar diferenta in timp este o diferenta vitala, care nu poate fi trecuta cu vederea.
SCBM: Nu vreau s-o treci cu vederea, ci doar s-o analizezi mai profund. Prezentul este inaintea ta si, prin exercitarea liberului arbitru, tu poti incerca sa-l conturezi. Trecutul e trecut si se afla, asadar, dincolo de viziunea ta, se numeste corect adrishta, nevazutul. Nu poti incerca, in mod rezonabil, sa descoperi forta pe care o au doua lucruri decat daca ambele se afla inaintea ta. Dar, prin insasi definitia ta, liberul arbitru, doar karma prezenta este inaintea ta, iar destinul, karma trecuta, este invizibila. Chiar daca ai vedea doi luptatori in fata ta, nu ai putea decide care este puterea lor. Deoarece unul poate avea greutate, altul agilitate, unul muschi, altul tenacitate, unul beneficiul practicii, celalalt judecata la rece, samd. Putem continua sa construim argumente pe baza argumentelor, pentru a concluziona ca un anumit luptator va fi castigatorul. Dar experienta dovedeste ca fiecare dintre aceste calificari poate esua oricand sau se poate descalifica. Singura metoda practica de a determina forta lor este sa-i pui sa se lupte. Aceasta fiind situatia, cum te astepti sa descoperi, prin intermediul argumentelor, o solutie la problema valorii destinului si a liberului arbitru, cand primul, prin insasi natura sa, este nevazut?
CITESTE NISARGADATTA MAHARAJ, DE LA NEGUSTOR LA GHID SPIRITUAL
Problema este incapabila de solutie
D: Nu exista nicio cale de a rezolva aceasta problema?
SCBM: Exista calea aceasta: luptatorii trebuie sa se lupte unul cu altul si sa dovedeasca care este mai puternic dintre ei doi.
D: Cu alte cuvinte, problema conflictului se va rezolva doar daca se incheie conflictul. Insa atunci problema va inceta sa mai aiba orice semnificatie practica.
SCBM: Nu numai atat, va inceta sa existe.
D: Aceasta inseamna ca, inainte sa inceapa conflictul, problema este incapabila de solutie si, dupa ce conflictul se incheie, nu mai este necesara gasirea unei solutii.
SCBM: Intocmai. In orice caz, nu ajuta la nimic sa te framanti intrebandu-te despre ce putere au destinul si liberul arbitru.
CITESTE PARTEA A DOUA: NE RESEMNAM IN FATA SORTII SAU PUTEM DEPASI OBSTACOLELE DESTINULUI?
CITESTE PARTEA A TREIA: TU ESTI MAESTRUL PROPRIULUI TAU DESTIN.