Yoghinii contemporani nu mai practică esența yoga – Brahmacharya Skip to main content
energie-chakre

"La prima vedere, pare dificil de separat sexualitatea de dragoste. Totul vine de la Dumnezeu și tot ceea ce se manifestă prin intermediul omului ca energie este, la origine, o energie divină: dar această energie produce efecte diferite după conductorul prin intermediul căruia se manifestă. Putem să o comparăm cu electricitatea. Electricitatea e o energie a cărei natură o ignorăm, dar de îndată ce trece printr-o lampă devine lumină, cu toate că ea nu este lumină. Trecând printr-un reșou, ea devine căldură; trecând printr-un electromagnet, ea devine magnetism; trecând printr-un ventilator, ea devine mișcare. În același fel, există o forță cosmică originală care ia acel sau acel aspect urmând organul omului prin intermediul căruia se manifestă.

Prin intermediul creierului, ea devine inteligență, raționament, prin intermediul plexului solar sau centrului Hara, ea devine senzație și sentiment; când trece prin sistemul muscular, ea devine mișcare; și când trece, în fine, prin organele genitale, ea devine atracție pentru celălalt sex. Dar e tot timpul aceeași energie.

Energia sexuală vine, deci, de foarte sus, dar trecând prin organele genitale, ea provoacă senzații, o excitație, o dorință de apropiere, și se poate ca în aceste manifestări să nu existe deloc dragoste. Așa este la animale. În anumite perioade ale anului se acuplează, dar o fac din dragoste? Adesea, ele se sfâșie între ele și la unele insecte cum este călugărița sau la anumiți păianjeni, femela mănâncă masculul. Este aceasta dragoste?  Nu, este sexualitate pură. Dragostea începe când această energie atinge în același timp și alți centri în om: inima, creierul, sufletul și spiritul.”

Brahmacharya, cea de a 4 a Yama, face referire la moralitatea sexuală, la controlarea dorințelor sexuale, ceea ce o face să devină un subiect tabu și nu tocmai populat în era modernismului, în care se trăiește sub bombardamentul continuu al sexualității și pornografiei.  

Brahmacharya a fost însă de multe ori înțeleasă și interpretată greșit, fiind mult mai mult decât controlarea dorințelor sexuale, sau o tehnică de control din arta orientală a amorului.

Citește: Yoghinii contemporani nu mai practică esența yoga – Partea a II a - Ahimsa

Citește: Yoghinii contemporani nu mai practică esența yoga – Partea a III a - Satya

Citește: Yoghinii contemporani nu mai practică esența yoga – Partea a IV a - Asteya

Cuvântul brahmacharya, din punct de vedere etiologic este format din două cuvinte - Brahma și charya. Brahma este aspectul fizic al creație, tatăl zeilor, al oamenilor și al demonilor, fiind unul din zeii Trinității hinduse. Charya înseamnă a merge mai departe.Prin etiologiei cuvântului am putea spune că Brahmacharya este comportamentul care te conduce către esența Brahma- esența creației. Este un mod de a trăi prin care se utilizează energia fundamentală a sexualității în sensul ascendent.

În mod tradițional, yoghinii foloseau Brachmacharya pentru a conserva energia sexuală în favoarea utilizării acestei energii pentru a putea atinge starea de conștiința supremă. Acharya erau călugării care practicau abstinență, Brahma – cei care îl venerau pe Zeul Brahma. Conform tradiției hinduse putem înțelege că Brahmacharya este forma de prosternare prin abstinență față de zeul Creator – Brahma.

Tradus în termeni abordabili zilelor noastre, am putea spune că Brachmacharya este o normă de utilizare corectă a energie sexuale, atât etic, cât și moral.

Image

Toate căile autentice spirituale, inclusiv marile religii ale lumii, acordă importanță energiei sexuale, implicit a planului sexual al omului, datorită energiei uriașe pe care o înmagazinează și fără de care nu se poate ajunge la desăvârșirea spirituală.

Psihologia, încă de la Freud, declară faptul că isteria, frustrările, violența, dizarmoniile, ticurile, inhibițiile, frustrările și complexele de inferioritate au rădăcini profunde în stratul de profunzime al sexualității. Excesele sexuale, perversitatea, obscenitatea și vulgaritatea, sexul ocazional au condus către dezumanizare, către o decădere morală și spirituală a întregii umanități.

Astfel, nu este de mirare că unele școli spirituale/religii recomandă abstinența sexuală, înfrânarea dorințelor sexuale.

Însă este aceasta calea?

Un comportament înfrânat fără o minte limpede și clară face mai mult rău decât bine.

Yoga nu impune abstinența, înfrânarea, ci mai degrabă face referire la abstinența activă, conștientă - celibatat și la continență sexuală.

Yoghinul care alege celibatatul – Acharya, nu se rezumă doar la abstinență pentru realizarea Brahmacharya. Prin practicile Yoga acesta își sublimează această energie către etajele superioare ale ființei sale. Dacă în mintea sa încă derulează gânduri vulgare și dorințe carnale, atunci nu este abstinență conștientă, ci poate cel mult o înfrânare. De asemenea, pentru a vorbi cu adevărat despre Brachmacharya ca și abstinență conștientă înseamnă inclusiv capacitatea bărbatului de a nu mai avea poluții nocturne, iar femeie să-și poată suspenda ciclul menstrual. Fără realizarea cu perseverență a practicilor recomandate de către un inițiat, toate acestea sunt imposibil de realizat.

Și în cazul continenței sexuale sunt implicate regulile morale, astfel încât, lipsa descărcării nu este de ajuns. Este necesară și lipsa obscenității, a inhibiției, a perversităților sau prejudecăților, precum și sentimentul de iubire între cei doi parteneri. Fără toate aceste nu putem vorbi de continență și cu atât mai puțin de sacralizarea Erosului. Poate cel mult de un antrenament la nivel fizic, ca și în cazul practicări doar asenelor. Yoghinul care practică continența reușește să transforme, să transmută, ca mai apoi să sublime energia astfel încât să pună în mișcare centrii subtili de forță ai ființei umane, Chakrele.

De asemenea, yoghinului căsătorit folosește descărcarea sexuală doar pentru a crea o nouă viață. La nivel profund, acesta înțelege că energia creatoare a omului și energia sexuală sunt una și aceeași. La nivel concret, sexualitatea contribuie la crearea unei noi vieții, acesta fiind rolul sacru și spiritual al sexualității.

Astfel, am putea spune că Brahmacharya ne ajută să facem saltul de la plăcerea carnală la iubirea profundă, de la intimitatea fizică la intimitatea sufletească și ne orientează întreaga ființă către spiritualitate, către Divin.

„Când Brahmacarye devine stabilă yoginul câștigă o energie și o putere extraordinară.” – Patanjali – Yoga Sutra II.38

 

Primește săptămânal informații inedite și interesante despre practica și știința Yoga.
Abonează-te aici la newsletter-ul săptămânal.

Comenteaza cu Facebook