Adrian Moldovan, instructor de yoga cu experienta de zeci de ani, a realizat un interviu in exclusivitate cu Dr. Mark Dyczkowski, pentru cititorii yogasat.ro.
Adrian: Ce este Shivaismul Kashmirian si de unde vine?
Mark: Shivaismul Kashmirian este numele modern al Shivaismului care a supravietuit recent in Kashmir, si este bazat pe invatatura maestrilor Kashmirieni incepand cu Vasugupta, care a trait la mijlocul secolului 9, apoi pana in secolele XIII-XIV au fost o serie de maestrii care au predat Shivaismul nondual, practici nonduale Shivaite, meditatii, ritualuri, yoga, cat si filozofia Shivaismului nondual. Carti reprezentative ce apartin acestei traditii Shivaite: cea mai veche este Shiva Sutra si Spanda Karikas, acestea apartin Scolii Spanda a Shivaismului Kashmirian, apoi urmeaza opera marilor maestri ai Shivaismului, Somananda Utpaladeva si apoi opera lui Abhinavagupta , care a trait intre 975-1050, care a integrat Shivaismul Kashmirian nondual in Shivaismul Trika, care este bazat pe scripturile traditiei Trika, cea mai importanta lucrare a acestei traditii este Malini Vijayottara Tantra.
Adrian: Explicati, va rog, esenta invataturii.
Mark: Esenta invataturii este ca exista o singura realitate, si aceasta realitate este denumita Shiva, Bhairava si este constiinta. Aceasta constiinta devine manifestarea intregii realitatii, tot ceea ce noi percepem ca realitate exterioara si intreaga perceptie individuala si toata aceasta perceptie. Si aceasta se realizeaza prin puterea ei intrinseca. Si aceasta putere se numeste libertate, aceasta libertate cuprinde diverse puteri care opereaza impreuna pentru a creea lumea exterioara, nenumarati perceptori, obiectivul, subiectivul si perceptia.
Aceasta putere este numita si eliberare si mai este cunoscuta ca fiind constienta (de sine) a acestui univers subconstient. Si acest univers subconstient experimenteaza el insusi fiecare individualitate si fiecare perceptie, si acesta experienta a lui insusi este constienta pura, si totul este cuprins si se manifesta ca un act de constienta se sine. Asta inseamna ca fiecare individualitate este Shiva, si constiinta sa infinita se manifesta intr-o forma foarte limitata, pentru ca constiinta universala care este infinita prin libertatea sa, se autolimiteaza pentru a fi un punct individual al constiintei, subiectiv, si creeaza un corp, simturi, minte pentru aceasta subiectivitate, prin care aceasta subiectivitate individuala percepe lumea.
In viziunea Shivaismul Kashmirian aceasta conditie este conditia umana care este subiectul suferintei si limitarii vietii zilnice care se termina cu moartea.
Shivaismul Kashmirian arata modul in care poate fi extinsa aceasta constienta pentru a ne reintoarce la natura neconditionata originala, natura care este Shiva, astfel ca constiinta individuala sa devina una cu constiinta universala si sa devina libera de conditia umana cu toata suferinta sa.
Asta se intampla printr-un act de gratie, Lord Shiva ofera gratia unei constiinte individuale, printr-o expansiune a constiintei sale, permitandu-i sa recunoasca adevarata sa natura infinita ca fiind Shiva insusi.
In acest sens Maestri Shivaismului Kashmirian predau practici yoga, moduri de slujire a zeitatilor prin diferite ritualuri, si de asemenea transmit prin toate aceste invataturi faptul ca Lord Shiva poate acorda gratia unui suflet individual astfel ca acesta sa isi recunoasca adevarata sa natura.
Adrian: Care este diferenta dintre Yoga clasica (Yoga lui Patanjali) si Shivaismul Kashmirian?
Mark: Yoga lui Patanjali este bazata pe filozofia dualista numita Samkhya.
Invatatura Samkhya spune ca sunt doua realitati, una este intreaga sfera a obiectivitatii (mintea, simturile, corpul) si a doua realitate reprezinta o multitudine de suflete individuale care traiesc in corpuri, minti si simturi si percep lumea individuala, asfel aceste suflete individuale prin actiunile lor isi creeaza propria karma, ele continua sa sufere consecintele actiunilor lor, bune sau rele, si astfel ei mor si se renasc pana cand aceste suflete individuale realizeaza ca nu sunt corpul, mintea, simturile, si ca lumea exterioara nu poate sa ofere ceea ce suflele individuale isi doresc, care este eliberarea de suferinta. Astfel, pe masura ce dezvolta aceasta discriminare, sufletele individuale devin detasate. Pentru a dezvolta aceasta discriminare si a incuraja aceasta detasare, Yoga Sutra invata concentrarea, mintea care este dependenta de lucruri in continua miscare, sperand sa obtina ceea ce isi doreste si nelinistita daca nu le obtine. Cand mintea este concentrata, ea este stabila si miscarea se incetineste si devine din ce in ce mai detasata de simturi, corp, pana devine complet linistita. Atunci cand mintea devine complet linistita ea devine constienta si sufletul individual devine liber de intreaga sfera a obiectivitatii si este eliberat intr-o stare eterna, lipsita de suferinta.
Shivaismul Kashmirian este o invatatura nonduala, nu exista mai multe realitati, exista o singura realitate care este constiinta universala, Shiva sau Bhairava.
Intentia invataturii este in primul rand sa dezvolte in interior o intelegere a adevaratei naturi a realitatii si anume ca constiinta individuala este intr-adevar Shiva, ca intreaga lume este intr-adevar Shiva, ca mintea este intr-adevar Shiva, si aceasta intelegere interioara va determina discriminarea si detasarea si in momentul in care discriminarea si detasarea devin un act de gratie, si cand se dezvolta la potentialul maxim atunci sufletul recunoaste natura sa ca si fiinta infinita, ca si constiinta pura a lui Shiva care creeaza, mentine si distruge intreaga creatie si in acest fel se elibereaza.
Yoga Shivaismului Kashmirian ca si Yoga clasica spune ca starea de eliberare este o stare libera de orice constructe mentale dar, diferenta este ca aceasta stare libera de constructe mentala in acord cu Shivaismul Kashmirian este ceea ce numim Lord Shiva, constiinta pura, si aceasta stare libera, genereaza un numar infinit de constructe mentale prin intermediul carora creeaza aceasta lume, a vietii noastre zilnice. Lord Shiva are aceasta libertate, fara sa fie limitat in ceea ce el creeaza, pentru noi ca si suflete individuale care suntem incapabili sa experimentam constiinta libera de constructe mentale, se imerseaza in aceasta miscare continua a gandurilor.
Sufletele individuale prin gratia lui Shiva recunosc ca toate gandurile provin din aceasta constiinta pura, libera de constructe mentale, exista in ea, si se dizolva inapoi in aceasta constiinta pura. Tot ceea ce ele percep are loc doar in interiorul acestei constiinte universale infinita, care este natura sa adevarata, si atunci starea de unitate poate fi atinsa, si aceasta stare de unitate este numita yoga.
Adrian: Poate fi folositor si aplicabil Shivaismul Kashmirian pentru oamenii moderni?
Mark: Shivaismul Kashmirian este benific pentru oamenii moderni asa cum a fost si pentru oamenii din trecut pentru ca arata un mod in care se poate dezvolta starea de constienta, o constienta de sine care extinde perceptia, nu doar stand in meditatie sau facand ritualuri dar si pe parcursul vietii de zi cu zi, dezvoltand constienta ca orice vezi, gandesti, actionezi, face parte din constiinta universala.
In acest mod invatatura Shivaismului Kashmirian arata modul in care se poate dezvolta si mentine aceasta stare ce constienta, constienta in actiune, in viata noastra de zi cu zi, cand stam in meditatie, sau practicam yoga, cand facem ritualuri, mentinerea constientei cand dormim sau visam, constienta in starea de somn profund.
Si aceasta constienta este constienta lui Lord Shiva, a constiintei unice infinite, care face si stie totul, care actioneaza in noi si prin noi in fiecare moment al vietii noastre.
Shivaismul Kashmirian ne invata cum sa dezvoltam aceasta constienta permanenta a prezentei constiintei infinite in noi, si constienta actiunii permanente a aceste constiinte unice, pentru ca intreg modul in care traim este doar constiinta.
Este foarte benefic pentru oamenii moderni pentru ca acestia sunt permanent implicati in actiune, au multe lucruri de facut in viata de zi cu zi, nu doar ritualuri, meditatie sau yoga, este o cale pentru oameni, de a experimenta constienta in viata de zi cu zi, nu doar cand merg la biserica, sau stau in meditatie sau rugaciune.
Adrian: Explicati-ne ce este Vijnana Bhairava Tantra?
Mark: Vijnana Bhairava inseamna constiinta, este numele Tantrei si cuprinde 112 meditatii. Aceste 112 meditatii, numite dharana, inseamna metode practice care mentin si sustin constienta. Scopul este ca trecand prin aceste practici sa se ajunga la aceasta constienta libera de constructe mentale. Scopul final al fiecareia dintre aceste meditatii este acesta si aceasta Tantra cuprinde 112 de meditatii diferite prin care se poate ajunge la aceasta stare de constiinta. Cand suntem complet stabili in aceasta stare de constiinta libera de constructe mentale suntem stabili in constiinta unica infinita, suntem stabili in realitatea care este adevarata noastra natura eliberata.
Adrian: Este Shivaismul Kashmirian popular in India sau in restul lumii?
Mark: Shivaismul Kashmirian a fost foarte putin cunoscut pana in anii 1970. A inceput sa fie cunoscut in afara Kashmirului atat in India cat si in restul lumi prin intermediul unui maestru numit Muktananda, care a avut milioane de discipoli, si a declarat ca experienta lui ca si suflet eliberat s-a datorat acestei invataturi a Shivaismului Kashmirian.
El a raspandit invatatura existenta si practicile acestei invataturi, astfel la mijlocul anilor 1970 aceasta invatatura a devenit mult mai populara, atat in India cat si in restul lumii (America de Sud, Brazilia, Bolivia, Peru, Venezuela, SUA, Europa, Spania, Italia, Franta, multi practicanti in Rusia, China si Japonia). Foarte rapid s-a extins aceasta invatatura, unul dintre motive a fost ca instructori care predau Yoga (in sensul tehnicilor asane, pranayama) au combinat foarte usor tehnicile cu invatatura Shivaismului Kashmirian, pentru ca atunci cand predau asane, simultan predau studentilor si cum sa dezvolte si sa mentina constienta asupra partilor corpului sau respiratiei.
Shivaismul Kashmirian este atractiv pentru multi oameni pentru esenta invataturii sale care este constiinta unica infinita. Foarte multi oameni sunt in mod natural devotionali fata de o constiinta unica, si doar dezvoltand aceasta calitate naturala, au gasit o cale usoara si directa si de a experimenta constiinta in viata lor zilnica prin devotiune, astfel Shivaimul Kashmirian arata o cale personala a absolutului, Advaita Vedanta arata o cale impersonala a absolutului, in Yoga Sutra lui Paranjali, constiinta nu are o importanta prea mare in practica yoga, in Bhudism exista multe zeitati, dar nu se zice de existenta unei constiinte supreme care creeaza lumea.
Deci aceasta invatatura pe care o arata Shivaismul Kashmirian este interesanta, benefica si atractiva pentru multi oameni, ei cred in Creator ca si constiinta suprema, Shivaismul Kashmirian ii ajuta sa il slujeasca pe Creator, sa il inteleaga in viata lor zilnica, actionand in viata lor zilnica, ca fiind realitatea suprema, care este adevarata sa natura.
Adrian: Care este sfatul tau pentru oamenii care vor sa invete si sa practice Shivaismul Kashmirian?
Mark: Sfatul meu pentru cei care doresc sa studieze aceasta invatatura este sa citeasca cartile lui Swami Lakshman Joo (Secretul Suprem, Paratrisika Vivarana), sa asculte DVD-urile si inregistrarile, de asememea sunt publicate lecturi ale lui Swami Lakshman Joo despre Shiva Sutra si Vijnana Bhairava, pe care le pot asculta.
Sa citeasca cartile lui Jaideva Singh si cartile mele despre Shivaismul Kashmirian.
Mai mult de o suta de mii de oameni au citit lucrarea “Doctrina Vibratiei” care probabil peste un an sau doi o vor putea citi in limba romana pentru ca va fi publicata.
De asememea sa caute grupuri care practica si studiaza aceasta invatatura.
OM SAUH PARAAYAI NAMAH
*In cadrul YogaSat Festival ai ocazia sa il intalnesti atat pe Mark Dyczkowski, cat si pe Adrian Moldovan, la cursurile carora vei putea participa zilnic. Mai multe informatii gasesti aici.